Byte av trafo i gammal stärkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Jolles
Kontakt:

Byte av trafo i gammal stärkare

Inlägg av Jolles »

Hallo!

Har konstaterat att transformatorn i min gammla Pioneer SA-710 är kass på primären.
Jag har schemat till den, där enligt strax efter trafon enligt valda mätpunkter står 49v. Jag har en ringkärnetrafo på 2x22v liggandes, om jag inte missförstår något så får jag då 44v ut om jag sammankopplar sekundären på denna väl? (motsvarande 3 sladdar ut istället för 4, varav 2 sammankopplade altså) Men kan jag iallafall testa den på förstärkaren, eller finns det en risk att jag skadar något om den får för lite ström?

Och en fråga till; Ni som kan räkna på sådant :P Förstärkaren påstår sig dra max 380W enligt bakre etikett, oavsett vad det blir för trafo härnäst hur många VA behövs då? (Ringkärnan är på 120VA)

Modell enligt:
http://www.musicdatabase.co.kr/music_db ... htm?id=164

EDIT: stavfel
Tekko

Inlägg av Tekko »

Förstärkaren bryr sej eg inte om att sden för lägre spänning, allt som händer är att uteffekten sjunker.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Finns som sagt ingen risk att du skadar förstärkaren av för klen trafo, däremot kan du förstöra hela skiten om du kopplar in den fel! sen kan du ju givetvis bränna upp trafon och lite annat kul om du skulle dra på för hög volym... 120VA är lite i effektförstärkarsammanhang.

Seriekopplar du trafons bägge lindnigar får du 44VAC. Mätpunkten i schemat benämner säkert DC. Kan du visa schemat? Dessutom är jag mycket skeptiskt till att den skulle vara enkelmatad AC-kopplad med så hög effekt...

Du säger att det står 380W i bak på förstärkaren. Säg att du skulle plocka ut 1x380W i 4Ω. Då skulle det i runda slängar kräva en trafo på runt 2x35V med ett minimum på 400VA vid ett dubbelmatat steg. Om du nu vill kunna plocka ut full effekt dvs. Om du bara vill spela lågt kan du använda en betydligt klenare, men som sagt, mycket viktigt att koppla in den rätt.
Användarvisningsbild
Jolles
Kontakt:

Inlägg av Jolles »

Har ingen aning om uteffekten på den, men kanske omkring 100W? Men ringkärnan bör funka att testa den med iallafall väl?

Schema kan ja ordna, det finns här:
http://aycu02.webshots.com/image/19641/ ... 846_rs.jpg
Användarvisningsbild
Jolles
Kontakt:

Inlägg av Jolles »

En liten parentes bara, Anledningen till att jag behöver testa stärkaren överhuvudtaget med en annan trafo är efterssom jag aldrig haft förstärkaren igång, köpte den i trasigt utförande, och har haft den i flera år faktiskt mestadels undanställd förståss, men jag tror mig ha fixat den nu äntligen, men efterssom jag och en kompis för ett par årsedan helt misstolkade den ganska onödigt jobbiga kabeldragningen runt transformator/säkringar/etc etc så är jag nu helt säker på att vi själva pajjat transformatorn faktiskt, men kan jag bara testa den med en annan trafo så ja vet att den funkar så kan ja ju skaffa en starkare sen förståss.
Användarvisningsbild
Jolles
Kontakt:

Inlägg av Jolles »

Jag har nu kopplat in min ringkärne-trafo iaf, anslöt ett gäng säkringar för säkerhetsskull, även på sekundären nu då, där det inte fanns några annars. Enligt en multimeter, så påstås det ligga 56V in till försärkaren hur nu det kan vara möjligt? Dessvärre är det fortfarande något fel med stereon, Jag har jag försökt ta reda på vad nu nästan hela natten genom att följa schemat genom alla möjliga komponenter. Det är nämligen reläet till högtalarna som inte får någon positiv spänning, men det känns trots allt som att jag är på rätt väg, nu när jag äntligen fick tummen ur och började fixa med den igen! :-)

Men tillbaka till topic :razz: Jag har ju använt min 2x22V @ 1x44(56?)V att testa med nu för att kunna felsöka vidare.
Enligt vintagehifi.com:
SA 710 1978 2 X 85 W 8 OHMS AMPLIFIER

Gäller fortfarande ett minimum på 400VA? Kan verkligen transformatorn som satt i förstärkaren från början ha varit så kraftig :?:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Visst kan du ha en mindre trafo. Men förstärkaren kommer inte att orka lika mycket.

44*1.44=63V så 56V låter inte högt.
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Som schemat ser ut vill förstärkaren ha 2*49 VDC, vilket kräver en trafo på 2*35 VAC eller så. Har du bara kopplat in den positiva halvan nu? (Or - vit)
Användarvisningsbild
Jolles
Kontakt:

Inlägg av Jolles »

Som schemat ser ut vill förstärkaren ha 2*49 VDC, vilket kräver en trafo på 2*35 VAC eller så. Har du bara kopplat in den positiva halvan nu? (Or - vit)
Kika lite närmare då ;-) spänningarna är ju "49V / 0V / 49V" enligt schemat alltså 1x49V, vilken transformator skulle ge ut endast "0V / 49V"? och en med dubbla sekundära ger ju då exempelvis "49/49 + 49/49" = 2x49 :-)

Visst kan du ha en mindre trafo. Men förstärkaren kommer inte att orka lika mycket.

44*1.44=63V så 56V låter inte högt.
Yikes!! såg just att de båda 12000uf huvudkondingarna i strömbanken bara pallar 56V Hmm... inget har gått sönder än iaf :P

EDIT: Föresten!! transformatorn jag använder är ju som sagt på 120VA, men det vid dubbel sekundär, hur påverkas styrkan av att man seriekopplar sekundären som jag gjort, är det fortfarande 120VA, eller dubblas den med då lr??
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

49, 0, -49...
Användarvisningsbild
Jolles
Kontakt:

Inlägg av Jolles »

49, 0, -49...
Jaja :oops: :wink:
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Som jag antog är stärkarn dubbelmatad vilket innebär att trafon du har skall visserligen vara seriekopplad men du måste koppla in den precis som bilden schemat visar, med mittuttaget i mitten.

Från början har det som sagt antagligen suttit en 2x32V alt 2x34V transformator.

På dina förklaringar låter det som du har kopplat in trafon fel.
Jag har ju använt min 2x22V @ 1x44(56?)V
En 2x22V trafo skall användas som en 2x22V trafo i detta sammanhang!
44VAC kan du endast mäta över bägge lindningarna. 44VAC likriktat och glättat blir förövrigt 62VDC.

Om du tror att du har kopplat rätt kan du mäta att du har rätt spänning på emittrarna på Q28,Q29. Du ska då jorda multimetern i mittuttagen på trafon.
Användarvisningsbild
Jolles
Kontakt:

Inlägg av Jolles »

Fritzell skrev:Som jag antog är stärkarn dubbelmatad vilket innebär att trafon du har skall visserligen vara seriekopplad men du måste koppla in den precis som bilden schemat visar, med mittuttaget i mitten.
Kan inte tänka mig något annat sätt att koppla in den än den e kopplad nu, altså som du just skrev. Panelen lyser de e bara reläet so minte drar, men de är antagligen ett tidigare fel som har vart där helatiden.
Fritzell skrev:Från början har det som sagt antagligen suttit en 2x32V alt 2x34V transformator.
Blev lite fundersam här ang det, efterssom jag nu använder en seriekopplad 2x22:a som visar sig ge över 60VAC (seriekopplad), flera komponenter ger sig strax däröver. Om ja kopplar in en 2x32VAC borde det väl bli ännu högre? eller? förklara :-)
Fritzell skrev:På dina förklaringar låter det som du har kopplat in trafon fel.
Vardå?! Reläet har jag aldrig hört klicka tillexempel, därför ja går igenom det nu annars lyser allt o ser fint ut.
Fritzell skrev:En 2x22V trafo skall användas som en 2x22V trafo i detta sammanhang!
44VAC kan du endast mäta över bägge lindningarna. 44VAC likriktat och glättat blir förövrigt 62VDC.
Kan du förklara hur ja skulle koppla in 4 ledningar på 3 kontakter utan att seriekoppla den? :?
Fritzell skrev:Om du tror att du har kopplat rätt kan du mäta att du har rätt spänning på emittrarna på Q28,Q29. Du ska då jorda multimetern i mittuttagen på trafon.
Q28= 29.2VDC
Q29= -32.1VDC
Tekko

Inlägg av Tekko »

Att relät inte slår till betyder att transistorerna på kylflänsen nog är trasiga så det skickas ut dc, dvs DC Protect är tillslaget.

Detta kan också vara orsaken till att orginaltrafon brunnit.
Skriv svar