Vad kör du för program till din cnc maskin. Och hur?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

:D

Om pulstågen bara är statiska (som en klockpuls) och inte ticka på i väldigt-många-MHz-området så vore nog den största utmaningen kommunikationen med Mach3. Nu har jag ju inte hela specifikationen, så troligen är det betydligt värre än så. :D
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Spruft, nu fick jag ett svar.

"Jag brukar inte ta in filer från SolidWorks till ArtCAM, utan jag tar alltid in filerna från AutoCAD. Det går att ta in solider från SolidWorks om du gör om filen till .STL.
Jag har dock aldrig provat o fräsa efter dessa filer."

Då hade jag missuppfattat lite, men tydligen går det att ta "direkt" från SW iaf.
Solly, men det kom så mycket information på en gång den dagen :D
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Aha kanske måste leta efter något .stl plugin.
H.O

Inlägg av H.O »

Jimmy,
Hur då statiska? Jag har känslan av att du redan förstått det här, men i alla fall...
Frekvensen på pulstågen måste ju variera från 0Hz (stillastående) till max frekvens. (NCPod går till 75kHz och G100 ända upp till 4Mhz) T.ex om du vill fräsa en cirkel med ett X-Y bord så måste ju frekvensen för pulstågen till X & Y kontinuerligt ändras i SIN/COS förhållande till varandra. Beroende på "upplösning" och max hastighet så kan frekvensen behöva ändras hundratals eller tusental gånger per sekund. Ju långsammare "uppdatering" av frekvenserna (och desto högre matning)desto kantigare blir ju cirkeln.

Art har en SDK tillgänglig tillsammans med exempel på hur man får tillgång till Mach3's motion planner etc. Det finns även en video som beskriver hur man sätter upp VisualStudio och kommmer igång med en plugin. Sen är det upp till en själv att "reläa" information mellan Mach3 och sin enhet på lämplig sätt. Själv kan jag inte skriva en rad C++ så jag är körd på den fronten.... :roll:

/H.O
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Sprutt:
Under Import 3D Model har du *.stl.
Iaf i ArtCAM Pro 9.021
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

H.O:
Aha, nu förstår jag. Det jag menade med "statiska" var om frekvensen och pulslängd/mellanrum var likadan hela tiden, men så var det alltså inte.
bossen12345

Inlägg av bossen12345 »

Ok, vissa här har kommit från ämnet lite.

Det verkar som dom flesta kör med mach3, men jag får inte till konverteringen från dxf till g kod. Det går men blir bara feldragna linjer och det stannar på vissa g koder

Jag kör visserligen bara direkt från sketchup, inte via något cam, jag har inte hittat något bra cam program heller.
Jag har inte riktigt förstått hur man ska tala om för mach 3 hur och var den ska fräsa, vart den ska börja och så, inget sånt får man ju ställa in i mach 3.välldigt lite inställningar tycker jag, eller är det det man gör i cam programmet?

Hur ska jag göra, lite mer detaljerade exempel för att komma igång skulle vara uppskattat.
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
(Ursäkta avstickaren från ämnet tidigare...)
Väldigt LITE inställningar....den var ny :wink:

Jag har aldrig använt Sketchup men du måste väl ha någon form av koordinatsystem i programmet? Om du har en plåt som är 100X200mm som du skall fräsa hål i så rita en fyrkant i Sketchup, 100X200, där nedre vänstra hörnet ligger i origo (X0 Y0). Sedan ritar du vad du skall fräsa inuti fyrkanten.

Sedan använder du LazyCAM (följer med Mach3 och finns även som PRO version med fickfräsning, text mm mm) till att bereda DXF filen så att du får G-kod. Hur djupt, hur många pass, leadin, leadout etc etc.

Spänn upp din plåt i maskinen och jogga verktyget till nedre vänstra hörnet på plåten och tryck sedan på Zero X och [/i]Zero Y[/i]. Jogga verktyget till ytan på plåten och och tryck ZeroZ.
När du nu öppnar din G-kod fil så är ju de tidigare ritade hålen refererade till koordinaten X0 Y0 som är det nedre vänstra hörnet på plåten. Du har även talat om för Mach3 var på ditt maskinbord X0 Y0 ÄR så de två skall nu stämma överrens.

Det ÄR enkelt men svårt att förklara.

/H.O
bossen12345

Inlägg av bossen12345 »

Tackar H.O, det var utförligt och bra.

Jag har testat testversionen av lazycam och tycker inte det verkar vara så bra. gamla versionen som dom visar på deras hemsida på videotutorialen verkar ha varit bättre.

Det är just cam programen som jag har problem med,
jag tycker dolphin cad cam verkar bra, en det verkar inte vara någon som använder det.

Skulle testa vector cad/cam och bob cad/cam som ni skrev om men fick inte till test versionerna.

Fyll gärna på mer info....
Användarvisningsbild
blackadder

Inlägg av blackadder »

En liten instickare bara:

H.O, om du sätter nollan i den änden som ligger mot den fasta backen i skruvstycket så har du alltid nollan för Y färdig...........

Yrkesskada, kunde inte hålla mig :oops:
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

CAMBAM är ett gratis program som klarar att ta in dxf och generera g-kod mm.
Skriv svar