började göra i ordning en dator för att ha som video och nästan allt funkar, har två saker kvar, det ena är att gammvärdet inte känns rätt , får inte fram mörkare detaljer ur lcdskärmen, provade att via grafikkortets inställningar men det påverkade inte det som går via tvkortet
det andra är att jag får bortfall av signalen någon gång per timma, något jag inte får med vanlig tv och box
när mna kollar på kanalinställningar i mjukvarar så säger den ungefär 73% kvalitet, provade först att koppla in en dämpsats och fick signalbortfall redan vid -3 db
kollade med spektrumanalysatorn och provade en billig köpeantenförstärkare modell väggvårta, den gav ingen förstärkning och jag räknar den som kass
kom ihåg att jag hadde några kabeltvförstärkarmoduler liggandes, monterar ihop det med kontakter och spänningsmatning, kollar signalen med spektrumanalysatorn och ser att signalen ökat med ca 18 db, vilket databladet även säger, kopplar in det hela till tvkortet och kollar signalnivån i mjukvaran, samma signalnivå, vilket jag vet är fel
visserligen är dom modulerna inte riktigt bra osm antennförstärkare då som är mera som linjedrivare, och bruset är 6db
någon som har någon vettig förklaring?
bor uselt till från sändarna till och har dålig antennsignalnivå trots bra antenn
fundering på antensignal och tvkort
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Ska du ha en försärkare ska du ha den sitta uppe på antennmasten. Morfar bodde taskigt till förut, och ingen inomhusförsärkare funkade. Visst, signalen blev starkare, men det blev också allt skräp, så signalkvalitén var ju fortfarande botten. Då köpte han en sådan som monteras på masten och spänningsmatas via antennkabeln. Vilken skillnad! Digitalboxens båda staplar var uppe på topp.
visst borde den vara det, men nu är det för att prova, visserligen har jag ganska bra läge, har bara ca 4m kabel och sedan förstärkaren som går vidare
har ju tvantennen på skorstenen och går ner med kablen via en luftkanal i skorstenen till våningen under och tar ut den i ett ventilationshål där jag fördelar signalen
har ju tvantennen på skorstenen och går ner med kablen via en luftkanal i skorstenen till våningen under och tar ut den i ett ventilationshål där jag fördelar signalen
-
Kan det vara att datorn blir upptagen med något som gör att signalen försvinner. Knappast troligt att det är något annat som stör ut, men risken finns, men det borde du kunna se på spekrumanalysatorn.
Även om bruset är 6dB borde signalstyrkan öka, så dålig signal har du knappast att det inte skulle öka signalstyrkan eftersom du har bild. Bästa vid dålig signalstyrka är ju att öka antennstorleken (har du redan det bästa så är det inte så råd) och slippa förstärkare som åskan dödar nu och då. Litar mer på analysatorn än tvkortet. Prova att låna ett annat och testa. Är du säker på att dämpsatsen funkar vid UHF, isåfall har du taskiga marginaler. Har själv stöt på dämpsatser som adderar mängder med brus.
Även om bruset är 6dB borde signalstyrkan öka, så dålig signal har du knappast att det inte skulle öka signalstyrkan eftersom du har bild. Bästa vid dålig signalstyrka är ju att öka antennstorleken (har du redan det bästa så är det inte så råd) och slippa förstärkare som åskan dödar nu och då. Litar mer på analysatorn än tvkortet. Prova att låna ett annat och testa. Är du säker på att dämpsatsen funkar vid UHF, isåfall har du taskiga marginaler. Har själv stöt på dämpsatser som adderar mängder med brus.