Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Eller så är det något för proffsmaskinerna... :wink:

Att lägga till en A-axel som man temporärt kan spänna fast på bordet för att "svarva" ett föremål, där går nog gränsen för vad man kan göra med en MDF-maskin gissar jag.

För att fem axlar ska fungera bra måste allting vara superstabilt, alla fem axlars glapp adderas ju ihop.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Har funderat lite på spindelmotor. Finns det inga som är till för just det här? Är ett multiverktyg typ dremel verkligen det bästa alternativet i fråga om pris, prestanda och vikt?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Ska man bygga själv, så blir det nog inte billigare iaf.
Det jag tänkt på, är att skaffa en Kress. Meduza hade med sin till Smoothis och den verkade "skitfin" till just Lillsyrran.
Kanske man ska höra efter priset om man köper många. Det var väl lite att frakten från Tyskland blev ganska dyr om man köpte bara en.

Vad hade du i tankarna annars MadMurder?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hehe, jag hade inget annat i tankarna. Eller ja, jag har funderat på att köpa en dremel, men jag vet inte hur de nya co/tech är. Den jag har är inte bra, och att köpa en till för att upptäcka att chucken är vind är inte lockande. Undrar om man får byta om den är vind...
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Kress kan jag verkligen rekommendera, väldigt stabila och bra kvalitet.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jo de ser bra ut iaf, hehe. Men lägsta varvtal 10krpm... Är inte det lite mycket?
Sen ser det ut som om man måste använda en sån spännkrage eller vad det heter runt halsen på Kressen. Iofs hade ju den där CNC-sidan såna.
Sen lär man väl köpa lite spännhylsor också till den. Blir inte billigt i slutänden. ;)
http://download.kress-elektrik.de/downl ... ef73af31d6

Heh... "Varning! Fräs alltid i motriktning!"

Med tanke på att vissa har problem med att få saker och ting centrerade även i dremels chuck, så kanske man ska satsa på en Kress iaf.
Finns det ingen svensk återförsäljare?

[edit]
AHA! http://www.swedol.se/ är återförsäljare för Kress. Som vanligt bara för företag... :P
Varför är det alltid så? Så fort man vill ha något, ja då får bara företag handla där. Var ska vanliga svenssonns köpa dessa grejer då?
Swedol har butiker i hela Sverige, och mest passande för mig i Vällingby (Vinsta) och Sollentuna. Man kan ju alltid ta en sväng förbi och höra om de har dessa Kress-maskiner hemma, och vad de isf tar för dem.
Det vore ju underbart om de t.ex inte tar mer än en tusenlapp för 800-wattaren, som på cnc-plus.
Senast redigerad av MadModder 24 juni 2007, 21:30:23, redigerad totalt 6 gånger.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Hitintills är jag helnöjd med min kress, har dock inte provat den till något riktigt jobb ännu :)

Till skillnad från en dremel så är den ju dessutom aktivt varvtalskompenserad och försöker
så långt den kan att hålla ett stabilt varvtal, jojje höll på att bränna fingrarna av sig när han
försökte stoppa min kress med fingrarna och varvtalskompensationen slog in och accelererade motorn :D
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jepp Meduza, det gjorde ont. :(

Pcmper är helnöjd. Om jag inte tar helt fel så använder Fagge också Kress.

På sista sidan i manualen du länkade till fanns iaf ett svenskt företag. Ska ringa dit tomollow.

Sen fick jag hem reklam för några dagar sen, att någon säljer Kress i sverige. Kan vara att dom inte har "våra" maskiner, men man kan ju fråga. Kommer däremot inte på vem det var.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

AB Novum... ja för serviceavtalet ja. Frågan är om det säljs nåt där. Jag tror mer på Swedol, som det stod på Kress hemsida.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Aha, Swedol hette dom nog ja. :)

Men Novum kanske vet vart man kan köpa, eller om det öht finns att köpa i sverige. Har dom ingen service på dom, så finns det nog inte.
En av fördelarna med Kress, är att man även kan stoppa i 6 och 8mm pryttlar, om man köper flera spännhylsor då förståss.

Annars har jag aldrig haft problem med min CoTech. Nu har dom kommit ut med en större också. Kanske ska prova en sån. :humm:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag kollade på swedols sida men hittade ingen kress 800 FME, 530 FME eller 1050 FME...

Jo det finns ju ett par spännhylsor till kress..

CNC-PLUS.de har dessa:
2.0mm
2.35mm
2.5mm
3.0mm
3.175mm
4.0mm
5.0mm
6.0mm
6.35mm
8.0mm
10mm
Senast redigerad av Meduza 24 juni 2007, 21:45:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Meduza, vart i GB köpte du din Kress?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Marchantdice.com, tillsammans med arbetsbordet och lite andra saker...

Dock är dom dyrare nu än när jag köpte den... då låg dom rätt jämt med cnc-plus.de
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jo Co/Tech har ju en med "digital inställning av varvtal" som de skriver. Frågan är om det är reglerat, eller nåt slags uppskattat varvtal utan belastning. 300 spänn är ju inget. Kanske ska testa. Men jag gillar inte den typen av spännhylsor. De är usla.
Senast redigerad av MadModder 24 juni 2007, 21:50:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Jag köpte min på CNC-PLUS.de
Skriv svar