Flasha BIOS-chip

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
dayzleaper
Kontakt:

Flasha BIOS-chip

Inlägg av dayzleaper »

Efter en misslyckad BIOS-uppdatering på en laptop är jag nu ute och letar efter ett sätt att programmera chippet "manuellt". Man ska tydligen inte ha flashfilerna på USB-minne, för då raderar programmet bara chippet och stänger av datorn sedan... Detta resulterar, inte helt oväntat, i en helt död laptop.

Chippet från laptopen är ett 4 Mbit (512kx8) chip från AMIC, närmare bestämt ett A29040AL-70 som går på 5V och har en PLCC-32 kapsling. Jag hittade ett moderkort bland allt skräp jag har i lägenheten som hade ett Winbondchip på 5V, dock bara 256kx8. Efter att ha kikat på databladen upptäckte jag att den enda skillnaderna mellan kretsarna var att den översta adresspinnen A18 på AMIC-chippet var RST på Winbondchippet.

Kort sammanfattat så fungerade det inte att hotflasha över 256k. Ganska väntat, men desperat som man är så måste man ju prova iaf.

http://www.eksitdata.com programmerar chip på beställning, men jag hade hoppats att lösa problemet själv.

Jag har en bunt andra moderkort som har PLCC-chip i socklar, men dessa går på 3.3V, och enligt databladet för ASIC-chippet ligger det en bit under arbetsspänningen.

Jag har också kikat lite på http://www.ezoflash.com ,och det verkar vara ungefär vad jag behöver. Jag är dock lite tveksam till att bygga ihop något av den kalibern, dels då jag mest troligt bara kommer behöva den en gång, och dels då jag aldrig gett mig in på att etsa egna kretskort.

Min tanke var att bygga en programmerare på labbplatta, men det skulle innebära att jag också måste skriva mjukvaran för denna, vilket gör projektet en aning stort.

Så, jag tänkte ventilera mina funderingar här, och fråga om det finns någon som har några ytterligare idéer eller funderingar?

/ Robert
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

För att programmera en FLASH ska man kunna adressera den och styra handskakningssignalerna. Jag hade tagit en PIC med många pinnar och kopplat ihop dom, därnäst hade jag gjort ett lite program till PIC'en som kan ta emot kommando via serieporten, det behöver bara att vara:
* Radera kretsen
* Programmera xxxx in i adress yyyy.
+ Ska svara med OK/FEL i någon form.

Sedan hade jag gjort ett program till PC'n som först begärde en radering och sedan höll koll på adress och data och då skrev datan i lugn takt.

Eller också hade jag tagit min Dataman S4 och kopplat in en PLCC32-sockel på via en massa sladdar till en 40-pinnars DIL-sockel.

Hade faktisk nog tagit S4'an......
kimmi

Inlägg av kimmi »

Hi ,
man kan få ny bios chip ganska billigt her
http://www.bios-chips.com/e/bios-mainboard-toplist.htm ca 10.00 € + post
for en ny chip 5 om du sender den gamla
clik på Bios-Chips Online-Shop for mere info om din chip
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

BIOS så ska man alltid flash från DOS, dvs från diskett. Har man igen diskettstation så får man fixa en eller ta risken med andra knep.

exakt vad är det för laptop?

Kanske kan man köpa chipet på Ebay eller ta ett från en kvaddad laptop som dött av någon orsak som inte förstör chipet.

Eller fråga Icecap om han vill göra jobbet för 10EUR?
Användarvisningsbild
dayzleaper
Kontakt:

Inlägg av dayzleaper »

Icecap: Hade jag haft en programmerare så hade jag inte haft några större problem :) Dock så lutar det mest åt att jag bygger en egen programmerare. Jag har ett par 18F4550 som borde klara biffen tycker jag. Visserligen så har jag absolut ingen erfarenhet vad gäller PICar tidigare, jag har bara kört AVR i projekt på universitetsnivå, men det är väl kanske dags att lära sig ;) Jag har börjat skissa lite smått på systemet, men jag saknar lite delar, en vettig programmerare till exempel. Jag har bara Datormagazins version än så länge, men en Wisp ligger högt på prioritetslistan.

Kimmi: Tack för tipset, jag ska spara länken om jag inte lyckas göra klart programmeraren själv :)

netrunner: Jo, jag är medveten om att Windows minneshantering och dylikt kan ställa till det. Dock så fanns det ingen diskettstation på laptopen. Jag hade visserligen kunnat ordna en bootbar CD med filerna, men eftersom det fanns ett Windowsbaserat flashprogram så trodde jag givetvis att det skulle fungera. Tji fick jag. Datorn är en Fujitsu Siemens Amilo L6820. Visst skulle det gå att leta upp en trasig laptop och ta chippet från den istället, men jag tänkte att det kanske kunde vara ett bra tillfälle att försöka skaffa lite PIC-kunskaper.

Jag kommer förmodligen med fler dumma frågor allt eftersom jag bygger vidare :P

Tack för svaren iaf :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

FLASH är inte så besvärliga faktisk. Sekvensen kan vara lite olika beroende på märke men i essens är det:
* Skriv viss data till viss fast adress
* Skriv andra data till viss fast adress
* Skriv tredje data till viss fast adress
* Skriv data som ska programmeras in på rätt adress
Loop:
* Läs data från prog. adress
* Om inte felflagga är satt ELLER data != inprog. data hoppa till Loop

Klart.

Antalet steg och exakta data i sekvensen är inte så himla olika men varierar lite ändå, alltså är databladet ett MÅSTE!

Om det är en något så när modern FLASH har den inbyggd prog. spänningspump, alltså är programmeringen en mycket enkel "vanlig" buss-kommunikationsfråga, du får bara inte "köra för snabbt" men det lär knappast bli ett problem.
Användarvisningsbild
dayzleaper
Kontakt:

Inlägg av dayzleaper »

Databladet har jag plockat ner och skrivit ut, och det är precis som du säger, den kräver inte högre spänning än 5V för programmeringen, om man inte ska skrivskydda vissa sektorer, vilket jag hoppas inte ska vara fallet.

Tack för beskrivningen, det stämmer rätt bra med hur jag tolkade databladet igår natt när jag jobbade skift. Ska läsa det igen i "nyktert" tillstånd, så kanske det klarnar lite bättre.
Skriv svar