Vid ett mina många montagejobb hittade jag en apparatlåda med ett vred på, alldeles tydligt var det en stycktillverkad apparat och någon större energi var det inte lagt på frontpanelen.
Med tusch var det draget ett streck och skrivet "Lagom"
Tänk att skicka den på export, ska visst inte finnas nåt utländskt ord för lagom.
Salle i Växjö
(lagom ska väl vara nåt gammalt brännvinsuttryck, det ska räcka laget om, dvs till alla, användes när man använde sk supskedar, passar kanske bra nu i midsommartider)
Lagom ska ju vara ett svenskt uttryck så jag sa till en USA född att det finns inte i USA men "Good enought" (hoppas stavningen blev hyffsad) kan väl vara en bra översättning.
Påminner mig om monologen med Gösta Ekman som centerpartist.
Eller snarare i en utbrytargrupp ur Centern, "Extrem-Centern" som står "extremt i mitten".
*Allt* ska vara just "lagom"...
Kanske inte konstigt att det inte finns något motsvarande ord på andra språk.
Borde väl snarare översättas med typ "just enough", precis tillräckligt.
Eller det lite längre "not too much, not too little".
"Medium rare" har jag hört också.
Lagom har betydelsen "enligt lagen" dvs. samma grund som legal (latin) och etisk (grekiska). Att det inte skulle finnas i andra språk är fel, det kan däremot bli problem med översättning eftersom lagom kan ha lite olika betydelse.
I amerikansk engelska har lagom ungefär samma mening som "bigger and better"
Jag har hört att det betyder "laget om". och användes i samanhanget att vid matbordet skulle man ta endast så myket att det räckte till alla i laget(alla vid bordet).
Tex:
"Jeg vil ha passe mye ost på..."
"Jag vill ha lagom mycket ost på..."
Det är ordet "lagom" som inte finns i andra språk, men dom flesta svenska ord finns inte heller i andra språk.
"Ombudsman" är väl ett av dom få svenska orden som även finns i andra språk.
BER skrev:Jag har hört att det betyder "laget om". och användes i samanhanget att vid matbordet skulle man ta endast så myket att det räckte till alla i laget(alla vid bordet).
Ja, det där fick jag lära mig i grundskolan, det fanns i en lärobok.