RFID Läsare???

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
marcla

RFID Läsare???

Inlägg av marcla »

Hej ,
Undrar om någon vet någon stans där man kann hitta hur man bygger en enkel rfid läsare??
Vet att det fanns en i en alltomelektronik tidning. Har haft det nummret men hittar den inte längre!

/mvh martin
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Vilken typ av RFID är det du vill läsa? Det finns många olika. Två vanliga frekvenser är t.ex 125kHz resp. 13,56MHz. Sedan finns det olika varianter under vardera frekvensen också.
Användarvisningsbild
digitaliz

Inlägg av digitaliz »

Jag har också funderingar runt RFID... till att börja med så finns det ju flera standarder, vilken ska man välja?

Om jag bara vill identifiera nån, t.ex. med ett kort (helt enkelt ersätta magnetkort), vad är det då man ska ha?

Philips (eller NXP som dom verkar heta numera) har nåt som dom kallar Hitag som verkar ganska utbrett. Deras taggar jobbar på 125 kHz.

På 125 kHz är väl chansen störst att hitta passiva taggar, dvs sådana som inte behöver batterier (vilket är önskvärt i det fall som jag nämnde ovan).

NXP:s krets verkar ganska "straightforward", men vad man ska ha som antenn på läsaren? en spole på ca 700 mH var det någon som nämnde, men jag antar att man bör ha en lite större spole (stor area) för att få räckvidd.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Atmel har en del info om RFID, de har kretsar osv. och deras generella info om RFID är ganska upplysande.
Användarvisningsbild
digitaliz

Inlägg av digitaliz »

Hittade denna på Microchip, också mycket bra info:
http://ww1.microchip.com/downloads/en/D ... 51115F.pdf
Skriv svar