IR synligt för mänskliga ögat?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
BJ

Inlägg av BJ »

Ja, det förstår jag. Men det finns ju massor med uv-reagerande grejer att köpa till datorer. Då borde det ju finnas nån sorts regler för hur man använder lysdioderna. Om man sätter dom lite klantigt så att lysdioden speglas i en blank del i datorn, och nån kommer och tittar nära... Men jag kanske redan har svaret nu... (inte helt ofarligt, alltså.)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har sett på vissa sådana där UV lysande grejer att dessa reagerar ibland även på väldigt långvågigt UV ljus nästan blått och detta ljus kan tom ligga runt 435nm och över vilket inte jag ser som UV men ändå reagerar dessa plaster på det och då gör det ju att det hela är lite säkrare.

Vissa fjärrkontroller använder 880 nm och vissa 940 och det finns nog säkert andra våglängder med. 940 ser man normalt inte (såvida det inte är en väldigt enkel och billig lysdiod som har ett extremt brett spektrum) men 880 nm dioder brukar jag se. Mer eller mindre alla lysdioder har inte en topp inom 1 nm och att det sedan sjunker brant på bara 3 nm mot noll tex för då är det nog mer en väldigt högkvalitativ laser det handlar om. För det kan skilja tex hela 50 nm hit eller dit från toppen tills det är nere på 0 i effekt men dessa typer är billiga att tillverka och detta breda spekrum kan göra att frekvensen kan komma upp i frekvens till där man precis kan se det.
grubs

Inlägg av grubs »

Jag har använt laserdioder på 785 och 830nm en del och 785nm ser man lite av, men 830nm är ganska svårt även i ett helt mörkt rum, detta efter ett antal filter, så våglängderna spred ytterst lite.

För vanliga IR-LEDs så brukar det finnas ett emissions-spektrum med i databladet och de sprider ganska mycket. 50nm bredd på emissionstoppen vid halva intensiteten är inte ovanligt och om man nöjer sig med 10% av intensiteten så kan bredden vara kring 100nm.
Skriv svar