Hejsan, jag kollade i en bok hur man kan göra en astabil vippa med en schmitt-trigger, här kopplingen enligt boken:
bokens koppling
Har glömt att rita dit en inverterare på schmitt-triggern, men det borde väl funka ändå, fast motsatt?
Jag förstår inte vart man matningsspänningen ska komma in.
Skulle kopplingen kunna se ut så här?
min koppling
Kondensatorn laddas upp tills det att spänningen når ut+ och då kan den släppa igenom till schmitt-triggern (som innan varit helt spärrad pga spänningsfaller över R) nu släpper tills spänningen når ut-.
Ja, jag är en nybörjare och blir glad om så jag tänkt är korrekt.
Astabil vippa med schmitt-trigger
Matningsspänningen läggs på kretsen, scheman i boken utgår ifrån att schmitt-triggern har matningsspänning. Om det är en CMOS eller TTL-krets brukar det vara GND på pinne 7 och VDD på pinne 14 vid 14-pinnig kapsel men KOLLA DATABLAD som alltid.
Detta betyder även att bokens schema är korrekt, ditt schema ger bara en kort positiv puls när spänningen slås på, då förutsatt att den ritade schmitt-trigger är inverterande som du skriver att du hade glömt.
Detta betyder även att bokens schema är korrekt, ditt schema ger bara en kort positiv puls när spänningen slås på, då förutsatt att den ritade schmitt-trigger är inverterande som du skriver att du hade glömt.