Det där med högtalare, slutsteg och impedans...
Det där med högtalare, slutsteg och impedans...
Hej.
Kort beskrivning av fallet:
Jag har två 8Ω marinhögtalare i båten med en märkeffekt på ca 100W (toppeffekt lite mer). Dessa försöker jag driva med ett slutsteg som enligt specen skall klara att driva 2 x 110 W vid 2Ω eller 2 x 75 W vid 4Ω.
Jag har tidigare lärt mig att man utan problem skall kunna driva en lägre last (högre impedans) med ett slutsteg utan problem. Uppenbarligen stämmer inte detta. När jag testar så fungerar det i ca 10 minuter och därefter träder slutstegets skyddskretsar in och stänger av slutsteget pga överhettning. Jag kan nämna att det går att steka ägg på slutsteget. Steget drivs på 12V.
Så, jag vill ha fakta och råd. Stämmer det att det inte går att driva detta enligt beskrivningen ovan? Jag skall alltså skaffa 4-ohmshögtalare istället?
Önskar både enkla svar och gärma mer ingående teorier. Alltid lär jag mig något!
Kort beskrivning av fallet:
Jag har två 8Ω marinhögtalare i båten med en märkeffekt på ca 100W (toppeffekt lite mer). Dessa försöker jag driva med ett slutsteg som enligt specen skall klara att driva 2 x 110 W vid 2Ω eller 2 x 75 W vid 4Ω.
Jag har tidigare lärt mig att man utan problem skall kunna driva en lägre last (högre impedans) med ett slutsteg utan problem. Uppenbarligen stämmer inte detta. När jag testar så fungerar det i ca 10 minuter och därefter träder slutstegets skyddskretsar in och stänger av slutsteget pga överhettning. Jag kan nämna att det går att steka ägg på slutsteget. Steget drivs på 12V.
Så, jag vill ha fakta och råd. Stämmer det att det inte går att driva detta enligt beskrivningen ovan? Jag skall alltså skaffa 4-ohmshögtalare istället?
Önskar både enkla svar och gärma mer ingående teorier. Alltid lär jag mig något!
Om vi utgår ifrån att slutsteget är transistorbestyckat kan jag inte se en enda "normal" anledning till att en 8Ω belastning skulle bli ett problem, det känns som att påstå att min bil bara kan köra 3000RPM och minst 3'dje växel, annars kokar den.
Har du testat att inte spela men bara låta stegen vara på?
I och för sig kan jag plötsligt komma på en grej..... men då är det ett kasst slutsteg: om inte belastningen är "hård nog" kan den kanske börja självsvänga och DÅ blir den varm!
Så har du ett oscilloskop får du kolla om det självsvängar, du kan även mäta AC om du har ett bra multimeter eller kanske frekvens.
Har du testat att inte spela men bara låta stegen vara på?
I och för sig kan jag plötsligt komma på en grej..... men då är det ett kasst slutsteg: om inte belastningen är "hård nog" kan den kanske börja självsvänga och DÅ blir den varm!
Så har du ett oscilloskop får du kolla om det självsvängar, du kan även mäta AC om du har ett bra multimeter eller kanske frekvens.
Jag har inget scop som går att köra på 12V. Kanske kan jag få tag i en multimeter som klarar att mäta rms (är det väl).Icecap skrev: ... klippetiklipp...
I och för sig kan jag plötsligt komma på en grej..... men då är det ett kasst slutsteg: om inte belastningen är "hård nog" kan den kanske börja självsvänga och DÅ blir den varm!
Så har du ett oscilloskop får du kolla om det självsvängar, du kan även mäta AC om du har ett bra multimeter eller kanske frekvens.
Men, om det är så här, kommer problemet att lösas med 4Ω-högtalare?
megaman skrev:Jag har inget scop som går att köra på 12V. Kanske kan jag få tag i en multimeter som klarar att mäta rms (är det väl).Icecap skrev: ... klippetiklipp...
I och för sig kan jag plötsligt komma på en grej..... men då är det ett kasst slutsteg: om inte belastningen är "hård nog" kan den kanske börja självsvänga och DÅ blir den varm!
Så har du ett oscilloskop får du kolla om det självsvängar, du kan även mäta AC om du har ett bra multimeter eller kanske frekvens.
Men, om det är så här, kommer problemet att lösas med 4Ω-högtalare?
Och ja, det är troligen ett kasst slutsteg. Ett Biltema PRO-steg...
-
- Inlägg: 558
- Blev medlem: 14 november 2005, 23:57:34
- Kontakt:
Du har inte möjligtvis kortis i något av elementen? Utgår från att du kollat det, men annars kan du testa att ohmmäta eller lite snabbt toucha med ett 1,5 V batteri, så du ser (hör) att elementen rör på sig (bra sätt att kolla polariteten om dom inte är märkta). Likströmsmotståndet i vanliga dynamiska högtalare brukar ligga någon eller några ohm lägre än impedansen, 8-ohms högtalare brukar ligga runt 6. Annars är det nog som Icecap säger självsvängningar.
Även om du parallellkopplade två 8-ohms element (ungefär 4 ohms last) borde det steget klara trycket om det är specat till 2 ohm. I värsta fall närmar det sig två-tre ohm i impedansdippen som brukar finnas mitt i elementets register.
/Andreas
Även om du parallellkopplade två 8-ohms element (ungefär 4 ohms last) borde det steget klara trycket om det är specat till 2 ohm. I värsta fall närmar det sig två-tre ohm i impedansdippen som brukar finnas mitt i elementets register.
/Andreas
-
- Inlägg: 7122
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Mindmapper:Tack det hade jag missat.
Svaret är köp riktiga grejjor såna där steg har jag hållit på med och du kan ta vad du vill det kommer aldrig att låta bra. Testade med ½Farads kondensator på nåt liknande, nada. Bra högtalare hade jag men inget välljud. Sen brann skitsteget och jag köpte ett riktigt, vips alla problem ur världen vad gällde billjud. Det gamla steget blev stekhett det nya knappt ljummet.
Steget var United eller nåt liknande det nya Rockford Fosgate
Kan ju iofs vara att du har någon sladd som är gnagd så det är ½kortslutning och det är det som ökar på. Ev att något ligger mot jord som inte borde det av högtalaren (fast båten är antagligen inte stål så just det är mindre troligt). Eller att en kabel kanske är dåligt ansluten så en ledare kommer över på andra polen.
Svaret är köp riktiga grejjor såna där steg har jag hållit på med och du kan ta vad du vill det kommer aldrig att låta bra. Testade med ½Farads kondensator på nåt liknande, nada. Bra högtalare hade jag men inget välljud. Sen brann skitsteget och jag köpte ett riktigt, vips alla problem ur världen vad gällde billjud. Det gamla steget blev stekhett det nya knappt ljummet.
Steget var United eller nåt liknande det nya Rockford Fosgate

Kan ju iofs vara att du har någon sladd som är gnagd så det är ½kortslutning och det är det som ökar på. Ev att något ligger mot jord som inte borde det av högtalaren (fast båten är antagligen inte stål så just det är mindre troligt). Eller att en kabel kanske är dåligt ansluten så en ledare kommer över på andra polen.
Tack för svaren hittills. Fortsät gärna.
Den snåle optimisten inom mig vill ju gärna testa billiga grejer först. Det kanske inte är så bra i det här fallet.
Jag har en följdfråga på inlägget ovan:
Hur är det med megakondingarna. Kommer jag att ha nån praktisk nytta av en sådan?
Den snåle optimisten inom mig vill ju gärna testa billiga grejer först. Det kanske inte är så bra i det här fallet.
Jag har en följdfråga på inlägget ovan:
Är det så att de "stekheta" slutstegen generellt drar mer ström än de ljumna stegen? Just strömförbrukningen är ju rätt väsentlig på en båt där man kanske ligger och guppar någonstans och inte alltid kör med motorn...v-g skrev:Sen brann skitsteget och jag köpte ett riktigt, vips alla problem ur världen vad gällde billjud. Det gamla steget blev stekhett det nya knappt ljummet.
Jag mätte och likströmsmotståndet hamnade på lite drygt 8Ω, inkl kablarna. När det låter så låter det bra i båda högtalarna..Barry_Lyndon skrev: Likströmsmotståndet i vanliga dynamiska högtalare brukar ligga någon eller några ohm lägre än impedansen, 8-ohms högtalare brukar ligga runt 6.
Hur är det med megakondingarna. Kommer jag att ha nån praktisk nytta av en sådan?
-
- Inlägg: 7122
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland