IR synligt för mänskliga ögat?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

IR synligt för mänskliga ögat?

Inlägg av chille »

Jag har länge vetat att det finns ett fåtal individer som kan uppfatta IR-ljus med det mänskliga ögat. Precis likadant som det finns folk som kan uppfatta extremt högfrekvensa ljud.

Alla har ju såklart provat att titta in i en fjärrkontroll när de var små. Dock utan något lyckat resultat. Fråga mig inte varför. Men jag satt och höll i en fjärrkontroll och fick för mig att kolla ifall jag verkligen inte kan uppfatta det. Jag blev lite smått chockad då jag faktist såg rött sken från fjärrkontrollen. Först trodde jag det var någon reflex, men sen upptäckte jag att det inte var så. Var tvungen att hämta fler fjärrkontoller för att prova om det verkligen var sant, och ja, det var det.

Vad har ni för synpunkter på det här? Kan jag se IR-ljus eller är det bara så tråkigt att de flesta IR-dioder läcker synligt ljus?

Om man köper en IR-LED på ELFA som är spec:ad till en viss våglängd som inte är synlig, kan man lita på att den håller sig där? Vore kul att köpa hem en som garanterat inte släpper ut något synligt ljus och prova.

Undra hur de där IR-spottarna till CCD-kameror ser ut. De lär ju lysa på rätt rejält i mina ögon :)
peter555

Inlägg av peter555 »

Jodå visst kan man se kortvågigt IR-ljus. Var gränsen går är säkert individuellt.
Användarvisningsbild
ehf
Kontakt:

Inlägg av ehf »

Nästa steg är att se vad du kan använda din nya superförmåga till.

Någon som har någon idé?

;)
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Får träna upp ögat så det grejar typ 38,000 fps istället för 50. Då skulle jag ju kunna koda av datan från en fjärrkontroll. :lol:

En annan bra grej är ju att jag kanske kan lokalisera sånadär IR-spottar och på så vis se ifall det finns en kamera som filmar mig i mörkret.

Fast i båda fallen är det nog smidigare med en liten IR-mottagare + valfri MCU. :roll:

Man kanske skulle bygga en TOKSTARK IR-spot med exakt rätt våglängd och montera upp. Då skulle man ju få svinbra mörkerséende medans kompisarna snubblar omkring. Tråkigt nog lär det väl vara skadligt för ögat med så starkt ljus. :x

Finns det några fler här som kan se ljuset från TV-fjärren? Såja, spring och prova nu. :)
ragnwald
Kontakt:

Inlägg av ragnwald »

Prova att titta på fjärrkontrollen genom en vanlig digitalkamera så ser du ju om det är ir-ljuset du ser eller bara läckningar. Tittar man genom en kamera ser man att ir-lysdioderna är väldigt starka.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jag har sett ljuset! :D

Svagt rött på min AC fjärr.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Alla ska kunna se IR men tyvärr riktigt dålig, gränsen för vårt sende går ju precis där.

Ett billigt bandpass filter för IR ska vara helt exponerad och framkallad negativfilm. Finns folk som täcker skidglasögon med det och snubblar runt ute i naturen för att titta på hur "coolt" allt serut. :D
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

ragnwald: Hur skulle jag kunna göra det? Kameran uppfattar ju IR-ljuset och visar det som väldigt starkt blått/vitt. Svårt att se det svagt röda då. Bara för att lysdiodern är starkt betyder ju inte att de som ser ljuset ser det starkt. Det kan ju vara så att känsligheten vid den delen av spektrumet är extremt dålig. Det varierar ju rätt mycket på andra frekvenser...

netrunner: Hmm.. om man tar på sig skidglasögonen så ser man ju altså bara IR? Då måste det ju bli väldigt svagt ljus? Eller lyser solen upp så bra att man kan se saker ändå? Vissa grejer brukar ju se rätt lustigt ut med IR. Text och tryck på tröjor brukar ju ha en tendens att försvinna, sedlar blir blanka osv. :)

Man kanske skulle bygga en skitstark IR-spot och lysa på en sedel och se hur den ser ut. Det vore ju kanske ett bra bevis på att det verkligen är IR-ljus? Fast man kanske måste ha ännu längre våglängd för att färgen inte ska synas.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Borde innebära att det "blå" skenet från UV-lysrör är mycket starkare än man uppfattar pga att ögat inte är speciellt känsligt för lysrörets starkaste våglängd?
(såg en nagelhärdare användas i genom ett butiksfönster)
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Kollar man på en uv ljuskälla i den abslouta gränsen för var ögat klarar av blir det rätt konstigt.
Man uppfattar ett starkt ljus men ögat kan inte fokusera utan det blir som en dimma - typ som CA fel i en kamera lins - skallens fokuseringsprogram stämmer inte med brytningen.

När det gäller ir dioder och även ir lasrar så kan man ibland upfatta ett svagt djuprött sken.
Ljuskällan har ju en viss bandbredd - man anger ju centerfrekvens - en irdiod mycket nära det synliga har ju en viss strålning även in i det synliga området.
BJ

Inlägg av BJ »

På tal om uv-ljus... En del sätter uv-lysdioder i sina datorer för att kablar och sånt med uv-reagerande färg ska lysa. Är inte dom farliga för ögonen?
Elfas 75-003-66 har en varningstext, och en sån där laser-varnings-skylt. Den är på 1 mW och har +/- 55°.
Men 75-058-78 är på 10 mW och har +/- 8°. Den borde alltså vara farligare. Men där står det ingen varning alls. Kan nån vara snäll och förklara hur det är?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har alltid trott att om man kan se ljus från IR-dioder så ger de ifrån sig ljus även i det "vanliga synliga" området, men så är det alltså inte?

Jag kan se ljus från fjärrkontroller, IR-sändare för hörlurar, mm. Men däremot inte från IR-dioderna från Elfa och Kjell m.fl ställen.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

BJ, Om du tittar på databladet för 75-058-78 så finns varningen där.
Sen skiljer det lite i våglängd mellan dem. 370 nm är troligtvis en aningen farligare än 395 nm.
BJ

Inlägg av BJ »

Ja, där var den ju, ja.

Ja, olika våglängder är nog olika farliga. Men hur kan man ha dom i datorer då? Sitter dom så att man bara kan se spridda reflexer? Eller är alltihop en chansning?
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Ljuset prids ju ut i en kon, tex 10 grader eller 50 grader mm. Hur mycket ljus som kommer in i ögat är ju beroende på hur nära lysdioden man är.

Tillverkaren vet ju inte hur den kommer att användas i slutprodukten och måste helgardera sig. Ansvaret hamnar ju på den som bygger in en potentiellt farlig produkt i sin egen produkt.

Våglängden påverkar ju hur farligt ljuset anses, men även effekten. Oftast klassas osynligt ljus som mycket farligare eftersom den sätter blinkreflexen ur spel.
Skriv svar