Frågor om C.

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Arnta.

Frågor om C.

Inlägg av Arnta. »

Hejsan.

Finns det något bra ställe på nätet där man kan lära sig det speciella C språket för att programmera PIC eller AVR kretsar??

Eller böcker??
Michel

Inlägg av Michel »

Låna en bok om C på biblioteket. Har du tur kanske du t.o.m. hittar en för din processor.

C för PIC / AVR / 8051 eller whatever - är samma språk.
Kompilatorerna kan ha lite olika dialekter och ev. en handfull speciella kommandon för just den processorn, men det är inte värre än att lära sig t.ex. 2st olika grafikprogram.

En bra grund i C (med många exempel att titta på) och en bra förståelse om din processor (via databladet) är det som gäller.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Kan du "vanlig" C? Om inte, lär dig det först.

Det som sedan skiljer sig från "vanlig" C är specifikt för just den kompilatorn du väljer. Så du får först ta och bestämma dig för om du vill använda PIC eller AVR och sedan vilken kompilator du vill använda. Kan verkligen rekommendera den fria C-kompilatorn AVR-GCC (WinAVR om du kör Windows), om du väljer AVR.

Jag läste boken "Embedded C Programming and the Atmel AVR" för inte så länge sedan. Den behandlar språket C (speciellt inriktat på den kommersiella C-kompilatorn CodeVisionAVR), AVR:ens uppbyggnad och funktioner och hur man använder AVR:ens funktioner i C. Det var inga som helst problem att förstå den C-koden även fast jag använder mig av GCC-AVR. Den boken kan jag rekommendera om du är nybörjare. Men se till att du har fått igång din AVR så att du kan programmera den lite lätt innan du lånar/köper boken, så att du inte läser hela boken och sedan upptäcker att du inte får igång AVR:en.
Skriv svar