Problem med 3-fas synkrongenerator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
macgyver
Kontakt:

Problem med 3-fas synkrongenerator

Inlägg av macgyver »

Har en 8 kVA generator som drivs av en 3-cyl diesel med 1500 rpm
Problemet är att utspänningen "fladdrar", när jag ansluter en glödlampa som last syns det tydligt
trodde först det var regulatorn, men det blir samma sak när jag lägger på en konstant likström på statorn till fältmataren
Vad kan vara fel?

generatorns kopplingsschema, längst ner på sidan: http://www.mddj.com/english/ghtml/tfw.htm
peter555

Inlägg av peter555 »

Det kan vara fel på någon av dioderna i rotorn så man inte får matning för alla vinklar. En sån där maskin skulle jag också vilja ha.
xxargs

Inlägg av xxargs »

behöver inte vara regleringen - utan motorn kanske går för ojämt över varvet pga för liten svänghjul eller dess reglering/gaspådrag är lite ojämn och har hysteres. Hur fungerar det vid lite högre belastning?.

glödlampa behöver inte ha så många volt spänningsvariationer typ 25 Hz och lägre för att ögat (speciellt sidosynen) skall reagera för detta.

regleringar brukar fungera sämre vid olastat/lätt lastat och 'felen' kan sitta lika mycket på den mekaniska sidan (motor och gas) som den elektroniska.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Testa att lägga på minst 100W per fas och gärna med motstånd istället för glödlampa då det finns en (liten) risk att den olinjära U/I-grafen på lampan kan ge instabilitet vid låg last. En bra regulator skall fixa det, men man vet aldrig. Vi hade på förra jobbet en lite kraftigare generator (12kVA 3-fas 400V) och till den satte vi tre 200W frostvakter som dummyload och efter det så förblev regulatorn stabil. Lite fånigt att elda upp 600 W sådär, men men.... Ännu fånigare att elda upp saker man anslöt till generatorn...... ;)

Sen så mår dieseln bättre också om den får lite last då låg last och halvhögt varvtal kan leda till cylinderpolering med sotskärning som resultat i långa loppet.
macgyver
Kontakt:

Inlägg av macgyver »

tack för tipsen

peter555: tänkte också på det med dioderna i matarlikriktaren, eftersom generatorn är ny så bör de inte vara sönder, men jag ska mäta för säkerhets skull

xxargs, bengt-re: moton har hyffsat stort svänghjul (är från en gammal tröska) så jag tror inte det är varvtalsvariationer som ger spänningsvariationerna.
Jag gjorde test med last på tidigare, lysrör,lampor, spis, varmluftpistol mm på en gång, samma sak där, men jag är inte säker på att belastningen var jämnt födelad mellan faserna, kan det spela nån roll?

Sen märkte jag att spänningen blev stabilare när frekvensen ökade, skulle det kunna ha nåt att göra med att induktansen i rotorn är för låg för att hålla jämn ström från 6-pulslikriktaren när frekvensen ligger t.ex på 47Hz?
peter555

Inlägg av peter555 »

Man får hoppas att kvaliteten är bättre än de stavar i beskrivningen. Du kan prova att mäta strömmen för magnetiseringen och se om den varierar på samma sätt som ditt flicker. Det kan vara någon mekanisk osymmetri i fältmataren.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Har du kollat outputen från AVR’n, om den överkompenserar och kommer i svängning kan man få detta fenomen.
Har AVR’n någon hysteres justering?
xxargs

Inlägg av xxargs »

macgyver skrev:tack för tipsen

peter555: tänkte också på det med dioderna i matarlikriktaren, eftersom generatorn är ny så bör de inte vara sönder, men jag ska mäta för säkerhets skull

xxargs, bengt-re: moton har hyffsat stort svänghjul (är från en gammal tröska) så jag tror inte det är varvtalsvariationer
är det en gammal perkins-motor (samma som sitter i gamla Ferguson-traktorer (sp?) ) ?

då lär den vara på 30-35 hk och kan driva generatorn med god marginal.

En riktig dumfråga - är generatorn gjord för 1500 rpm? - så att det inte är en 3000 rpm du försöker få gå jämt på 1500....

precis som många switchregulatorer så kan även generatorer behöva en viss minimulast innan regleringen går stabilt.

i ditt fall är det dessutom magnetisk (generator) kommentering istället för släpringar vilket ställer en del krav på timing etc. så att regleringen blir bra, det är liksom lättare att styra detta om det är släpringsmatat.

(ärligt förstår jag inte varför elektronisk/magnetisk kommentering anses vida överlägset borst/släpringskommentering - rätt gjord (då avser jag inte släpringar ala bilgenerator) så kan det stå och snurra i typ 10 år dygnet runt mellan kontrollerna som tex SL 50->75 Hz generatorer till deras gamla relästyrsytem för stockholms tunnelbana (man har bara byggt om en linje till datoriserad signalering och den processen gav så mycket strul att man inte har bråttom med att bygga om dom andra linjerna)
peter555

Inlägg av peter555 »

Som jag förstod det från första inlägget är det samma problem när AVR är bortkopplad.

/men det blir samma sak när jag lägger på en konstant likström på statorn till fältmataren /

Då tycker jag det låter som att en diod är sönder eller mekanisk osymmetri.
Skriv svar