Magnetiskt tungelement för strömmer på ca 5A

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Edvin

Magnetiskt tungelement för strömmer på ca 5A

Inlägg av Edvin »

Hej!
Nu här på fprumet, håller som bästa på med ett litet projekt i from av en HID(xenon) dyklampa. För att spara in ett ställen där den kan läcka tänkte jag använda mig av en magnetbrytare, för tillfället har jag bara en vanlig Halogen lampa på 35w och 12v vilket ger en ström 31w/12v=2.91667A vilket gör att jag kan använda mig av 37-484-23 från elfa.se men den Hid lampan jag tänkt använda ligger på ca 44W vilket ger en ström på 3.66A. Och då har inte elfa något Magnetiskt tungelement som passar.

Har letat en del på nätet men inte hittat någon återförsäljare, nån som kan hjälpa mig?

EDIT: Kom att tänka på att jag skulle kunna använda mig av någon form av relä.

Då kan jag istället använda mig av 37-493-89 från elfa.se som är mindre och så vitt jag förstår mer stryktåligt än det jag nämde oven.

Skulle t.ex. relä 37-164-04 kunna funka bra då eller finns det andra bättre?
Senast redigerad av Edvin 18 juni 2007, 21:37:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Jag brukar alltid rekomendera att underskrida med marginal vad komponenter är ratade, MEN dessa brukar ha sinnesljukt lång livslängd så att överdriva med 20% kommer inte att döda ellementet på kort sikt - självklart förlorar du lite livslängd, men den räcker nog till ändå. Det finns en risk att dessa "klibbar" om man ligger över eller nära max så detta bör du testa om du väljer att använda den.

Sen kan man alltid låta ellementet dra ett relä istället om man vill och har plats för detta.
peter555

Inlägg av peter555 »

Om du ska ha en HID lampa kanske du kan styra spänningsomvandlaren utan att bryta huvudströmmen.
Edvin

Inlägg av Edvin »

peter555 skrev:Om du ska ha en HID lampa kanske du kan styra spänningsomvandlaren utan att bryta huvudströmmen.
Hur menar du då? Jag måste ju bryta strömmen på något sätt? Jag kommer ju själv kalrt inte att bryta efter efter ballasten, då kommer jag ha överslag så det stänker om det.
peter555

Inlägg av peter555 »

Nej, jag menar om du kan stänga av drivsteget eller liknande, men det kanske är en ingjuten modul så man inte kommer åt prylarna.
Edvin

Inlägg av Edvin »

peter555 skrev:Nej, jag menar om du kan stänga av drivsteget eller liknande, men det kanske är en ingjuten modul så man inte kommer åt prylarna.
har tänkt köra med prylar från biltema, billigt och bra. Kan komma åt själva kretsarna men jag förstår fortfarande inte hur du tänker. Vill ha nån form av brytare där jag inte behöver göra ytterligare ett hål i lampan och de enda brytarna som jag vet om i så fall är magnetbrytare men då har jag fortfande problemet att de inte klarar tillräckligt stark ström utan att jag använder ett relä och då är jag ju ändå tillbaka på ruta 1
peter555

Inlägg av peter555 »

Det sitter ju någon form av spänningsomvandlare till lampan. Om du stänger av drivsteget så kan säkert slutsteget ligga inkopplat utan att dra någon ström. Du måste förstås veta vad du gör så du inte förstör något.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Jag tipsar annars gärna om dessa istället: http://www.xenonkungen.se/motorcykel.htm

Biltemas lampor är verkligen inte bra och ballasterna dör om du startar dem i kraftig kyla på grund av komponeter i dem som inte är specade för bruk under 0 grader. Välj själv, men Matsushita ballasterna är bra mycket bättre.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Använd hjälpreläer i 1-2 steg för att slå av/på Xeonlampan, tungelementet klarar inte med än några 10-tals mA (icke induktiv) annars klibbar/svetsar dom direkt.

tungreläet får mata basen på en trissadrivsteg (på samma sätt som trissa driver en lysdiod), som i sin tur drar en bilrelä, som i sin tur slår av/på Xeonlampan. - glöm inte frihjulsdioden över spolen på bilrelät, annars är trissan snart historia pga. högspänningsinduktionsknäpparna från spolen när trissan vill bryta strömmen
peter555

Inlägg av peter555 »

Förhoppningsvis är inte vattnet kallare än 0 grader. :)
Jag skulle i alla fall försöka ge mig på drivsteget så man slipper ett relä som käkar ström.
Edvin

Inlägg av Edvin »

xxargs skrev:tungreläet får mata basen på en trissadrivsteg (på samma sätt som trissa driver en lysdiod)
Är med på att jag ska använda två relär emn biten jag citarade förstår jag inte riktigt, kan du utveckla?

bengt-re: Vad är det för komponenter som inte är kompitabla med minus grader? Vet andra som har byggt med dessa lampor där de har provatt lägga in dem i frysen mm utan att de har pajat, de har nog visserligen inte tänt och släckt den mer än nån enstaka gång så det kan nog ändå stämma.

Lär nog köra på ett av deras mc-ljus i alla fall eftersom det kostar mindre är biltemas och jag behöver i vilket fall som helst bara ett. Tack för tipset!
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Här har du en bra länk. http://www.kpsec.freeuk.com/trancirc.htm#sensors
Titta där dom styr ett relä med transistorn. Tungelementet ger spänning till basen på transistorn via basresistorn.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det är kondensatorer som får hög ESR vid några minusgrader och dödar trissorna. Alla jag har hört om som köpt biltemas xenonljus har gått sönder första vintern när det blir rejält kallt. Visserligen till biltemas möjliga försvar så är det bara tre system som jag känner till och dessa är köpta vid ungefär samma tidpunkt och kommer då troligen ifrån samma batch - kan vara en dåligt batch alltså, men korten är inte vackra så vette fn.....

jag kommer aldrig att köpa dem iaf.
Edvin

Inlägg av Edvin »

bengt-re skrev:Det är kondensatorer som får hög ESR vid några minusgrader och dödar trissorna. Alla jag har hört om som köpt biltemas xenonljus har gått sönder första vintern när det blir rejält kallt. Visserligen till biltemas möjliga försvar så är det bara tre system som jag känner till och dessa är köpta vid ungefär samma tidpunkt och kommer då troligen ifrån samma batch - kan vara en dåligt batch alltså, men korten är inte vackra så vette fn.....

jag kommer aldrig att köpa dem iaf.
Tack för det tipset, kör på dem från xenonkungen istället.

btw. ingen som vet vart man kan få tag på reflektorer?
Skriv svar