Shuntregulator till flakmoped

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
maxxflow

Shuntregulator till flakmoped

Inlägg av maxxflow »

Jag håller på att uppgradera elsystemet lite på flakmopeden, ska köra 12V med en liten blyack som ska laddas av "generatorn" i svänghjulet.
Har läst på lite, och hittade Flummos shuntregulatortråd.
Det enklaste verkar vara att använda en temperaturstabil shuntregulatorkrets, t.ex. TS 431, och en tyristor.
Bild
edit: R2
Det bör väl fungera att göra så?

Det jag är osäker på är vilka värden jag ska ha på motstånden.
TS 431 kan sänka 1-100mA, så jag kör väl på 50mA. Spänningen ska ligga på drygt 14V, så 14/0,05 = 280Ω, avrundat till 270Ω. R3 = 270Ω alltså?

R1 och R2 får någon väldigt gärna hjälpa mig med, jag blir inte klokare hur många gånger jag än läser databladet.. Tänkte också att det kunde vara bra att byta en av dem mot en pot, så att jag kan justera spänningen. Vilken av dem ska jag isf. byta ut?

Om tyristorns gate ska ha 50mA så blir R4 också 270Ω?
Senast redigerad av maxxflow 18 juni 2007, 17:45:55, redigerad totalt 1 gång.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Jag tolkar databladet så att R2 ska sitta till shuntregulatorns undersida.

Om du tittar på fig. 25 i databladet så hittar du en annan koppling för SCR crowbar.
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

> Jag tolkar databladet så att R2 ska sitta till shuntregulatorns undersida.
Ja, självklart ska det vara så. Tänkte inte så långt när jag ritade :)
Vad är idén med att använda en transistor för att driva tyristorn som de gör i crowbar-kopplingen?
Flummo

Inlägg av Flummo »

Appropå inget kanske det är bäst att påpeka att min regulator inte fungerar som det är tänkt ännu, funkar finfint på en stabil sinusvåg men hojen ger varken något som är stabilt eller kan kallas för ren sinus... Inkopplad på hojen triggar tyristorn direkt, men jag har en aning om vad det kan vara som bråkar. Ska börja med att byta till betydligt lägre serieresistans till shunten.

Vad är det för flakmoped det gäller? Nya med 505-motorn eller någon äldre?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Jag tror inte den kopplingen du använder ger säker triggning av tyristorn. Eftersom du får ett spänningsfall över R3 när shuntregulatorn börjar leda så minskar spänningen över R1+R2 som gör att regulatorn slutar leda osv.

I deras koppling minskar inte spänningen till regulatorn förrän tyristorn tänt och då är syftet redan uppnått.
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Hmm, det har du rätt i..
Då får jag väl koppla som i databladets crowbar-exempel, och använda en transistor för att driva tyristorn.. (Ja, jag kom på vad transistorn var bra för nu :) )

Flummo: Japp, en norsjö carrier med treväxlade 505-motorn.
Skriv svar