köpa pic+programmerare

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Kaggen

Inlägg av Kaggen »

bobaah:

Antar att det är en RC-helikopter du bygger, och det låter som du skall göra någon typ av autopilot?

Här har du en länk till några som har/håller på att bygga något liknande:
http://autopilot.sourceforge.net/index.html

De använder en ATMega163 (tror jag det va), men det är ingen lätt uppgift. Du bör kunna en del om PID reglering och kalman-filter.

Om det bara är någon form av stabilisering du tänker dig, så finns det redan färdiga "head and hold" gyron m.m. att köpa, blir antagligen billigare också.

Som Icecap sa så responstider är nog inte så stort problem. Med tanke på att servon pulsas var ~20:e millisekund med 1-2 ms puls, så hinner du nog med en del uträkningar på den tiden. Dessutom är det mekaniska grejor du styr. Skulle tro att rotorbladen rent mekaniskt inte skulle må så bra om du så skulle ändra vinkeln en 45 grader var 1/1000 dels sekund. :)

Tror dessutom att helikoptrar inte är fullt lika vindkänsliga som flygplan. Enligt egna rent optiska ovetenskapliga observationer kan ett RC plan vid en kraftig kastvind från sida rolla ~90grader på kanske runt 200ms, så det kan ju vara ett mått på svarstid.

Edit: nedan är en till länk till ett forum som pysslar med R/C och elektronik, vet inte om dom har med så mycket helikoptrar dock.
http://www.rc-cam.com/forum/index.php?act=idx
Senast redigerad av Kaggen 12 februari 2007, 01:34:59, redigerad totalt 3 gånger.
bobaah

Inlägg av bobaah »

Japp det är en RC helikopter jag bygger. Och angående vad jag ska programmera i så lutar det åt en USBProg PIC Programmer som sodjan rekommenderade. Jag har dessutom en kompis som har hållt på med dsPIC (fick jag veta för inte länge sedan...) så han kan förhoppningsvis hjälpa mig med grunderna.
Ska jag maila dig sodjan angående den du har eller?

Sovdags nu, godnatt pojkar och flickor.

##EDIT##
Bara en snabb fråga för jag hittade ingen direkt information om vad det är för skillnad mellan DSPIC30F2012-30I/SP och DSPIC30F2012-20I/SP? Jag gissar på klockfrekvens men kan ju vara bra att vara säker (Såg på någon hemsida att 20I/SP var på 40MHz istället för 20).
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Ska jag maila dig sodjan angående den du har eller?

Sure !
Som sagt, jag har två för att "kolla" på dom. Eventuellt tar jag upp dom
i mitt sortiment med PIC-prylar. Men maila så får vi diskutera lån
eller om du vill köpa loss en av dom.
dangraf

Inlägg av dangraf »

Om du skall styra servon så vet jag att den dsPICen jag använde 30F6012A har hårdvarustöd för "output compare". Man kan då låta hårdvaran sköta timingen till PWM signalen. Den har stöd för 8st signaler, som delar på 2st 16bitars timers om jag mins rätt.

AVR och Renesas har jag inte arbetat med, så jag vet inte vilken som är bäst lämpad till din app.
// Daniel
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ett annat mycket bra och prisvärt val, som jag sjäv använder är FED WIZ-C.

Du kan få en mycket kompetent ANSI-C kompilator med intergrerad grafisk simulator, applikationsbyggare och ICD/ICSP för under tusenlappen.
För några hundralappar extra kan du även simulera flera uC ihopkopplade i ett nätverk samt även använda rena assemblerprocedurer i din kod (inline asm är ok i standardversionen).
Finns även en "light-version" för nån hundring eller två, låst till en uP.

Se www.fored.co.uk för mer info.
Använder den själv, för min PICbaserade webserver.
Hyffsad till mycket bra supporrt och ett bra supportforum.
Finns olika varianter av betald support också, kostar upp till en tusing per år inkl. fria uppdateringar och max 24 timmars respons.

Demo finns tillgängligt på deras hemsida.

Programmerare finns både för serieport och USB, även med inbyggd ICD.

Deras PICKey är för mig ovärderlig, eftersom jag kan köra och programmet i hårdvaran, och med ett antal breakpoints satta, får man updateringar av alla interna register, data-minne mm, och om man ändrar i koden, uppdateras uC'n automatiskt med den nya koden.

Kort sagt, mycket värdefullt när man gör lite mer komplicerade saker, med externhårdvara som inte kan simuleras lika enkelt.

Kod-bibliotek kan enkelt tillfogas i Application-designern, och man får då en drag och släpp funktion för sin bibliotekskod, med automatisk tilldelning av hårdvara etc.

Simulatorn har en öppen API, så man kan skriva sina egna dll'er för extern hårdvara. 3'dje parts dll'er omfattar t.ex. uChips ethernet-chip mmm.
Zäta

Inlägg av Zäta »

Nu har jag läst igenom den här tråden eftersom jag går i köpa-pic-programmerar-funderingar....som programmerare är jag ju van vid bra debug möjligheter. Vad är enklaste/billigaste/bästa programmerare som stödjer ICP?
Jag skulle ju gärna köpa en Wisp då det verkar vara bra support. :) , men ICP verkar ju läckert....
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

ICP = In Circuit Programming (även ICSP = In Circuit Serial Programming)

Menar du ICD? (In Circuit Debugging)

ICD är trevligt, jag har använd det en del i början men numera är mitt viktigaste "vapen" en eller ett par LED på lämpliga utgångar, kanske i samband med ett oscilloskop.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Wisp628 stöder ICSP ("In Circuit Serial Programming").
Däremot är det ingen ICD ("In Circuit Debugger"), om det är det du vill ha.
Men sen finns det ju många andra "bra debug möjligheter" än just ICD...
Zäta

Inlägg av Zäta »

Menar såklart ICD! :-)
Skriv svar