Styra hydralventiler med fyrkantsvågor?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lovan

Styra hydralventiler med fyrkantsvågor?

Inlägg av Lovan »

Hej

Fick en förfrågan om man kunde bygga ett system som momentant skulle styra ett par hydralikventiler. Det finns färdiga system men som vanligt kostar dom grova pengar :oops: . Dom färdiga systemen använder fyrkantsvågor på utgångarna.

Nu är det ju så att det inte är särskillt svårt att bygga en fyrkantsvågsgenerator och sen bygga en enkel förstärkare/buffert kring en op-förstärkare men finns det några alternativa smarta och enkla sätt?

Det är runt 30-talet ventiler som vi pratar om som alla behöver vara justerbara från 0~24V(24V system). Dom kommer bara användas "momentant" <5s.
Jag funderade på nåt i stil med en NE555->linjedrivare/op-buffert->30stycken förstärkare(lm1875) med en trimpot före för att justera in utnivån.

Jag vet att man skulle kunna byggt nåt liknande ett PWM-system från första början men just nu har jag inte tillgång till grejer för att bygga nåt sånt. :roll:

Någon som tips, ideer, tankar?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har du proponatialventilerna utan elstyrningen till dom?
det är inte samma ventiler för vanlig och propstyrning

pulskvot är ganska enkelt ordnat, drivsteget likaså

sen finns det strömstyrda hydralventiler där uttrycket är styrt av strömmen till spolen, matas med likriktad men ej glättad ström, för att få styrkäglan att vibrera lite så den inte fastnar så lärr
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det fungerar med PWM på en del ventiltyper, det är bara att testa. En enkel motorstyrning är ett lämpligt utgångsläge. En del ventiler har ett väldigt smalt fönster typ 65 % helt stängd och 70 % helt öppen.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Riktiga styrlådor till sådana brukar fungera som så att
vid riktigt små signaler så matar man ut en sinus, som man kan variera amplituden på, runt 50-100Hz, detta för att motverka problem som friktionen ger vid liten utstyrning.

Över en viss nivå brukar den övergå till att mata ut en pulskvot,
desutom är dom strömåterkopplade för mer tillförlitlig funktion.
dvs att förmodligen kan en intern reglering också styra pulskovoten,
samt amplitud på sinusen för att hålla strömmen "konstant".

Inställningar brukar vara start-ström, slutström, samt repetitionsfrekvens.

Men då handlar det om 'analogt styrbara' ventiler.
Lovan

Inlägg av Lovan »

Tack för svaren

Det är proportionalventiler eller vad dom nu heter. Tydligen så är det så att "originalsystemet" har fyrkantsvågor därav tanken att använda samma här.

Det Andy tar upp om området är nåt jag också har tänkt på. Har du nåt exempel på vad du syftar på med enkel motorstyrning?

Johan: Precisionen är inte så jätteviktig i det här fallet. Man kan kompensera den med vridpoten :wink. Men det skadar inte att veta hur dom riktiga systemen är uppbyggda:D

Någon som har tips på något enklare sista steg? Jag funderade på nåt i stil med bara en kraft-FET typ?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Äntligen någon som håller på med ungefär samma sak som jag :P !

Jag håller på med att peta ihop en låda med joystick för 1:a och 2:a funktionen lil en frontlastare. Den gamla har rasat, både fysiskt och elektriskt.

Jag har tänkt mig att justera strömmen genom solenoiden, vid utslag så har denna ett överlagrat "rippel" för att för hindra att den kärvar.

Allt ihop har jag tänkt att styra mha en AVR, D/A och A/D.

I Åkerman grävarna så använde dom ett styr system som hette Emac.
Det fungerade så att i "början" på utslaget så hoppade man dill en startström (ca 0,7-0,8A). Denna ström överlagrades ström variationer på ca 50 Hz (jag har nog tänkt mig 100Hz.

Grym: Du verkar veta en del om detta, vad tror du om att göra som i Emac?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det är ungefär som dom jag har justerat på, men det gäller att hitta hydralventiler som går att styra
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Grym: Är det någon skillnad, förutom att man slipper D/A-omvandlaren, på att köra pwm?
Det blir ju färre komponenter på kortet och programmeringen, där kan man ju göra som man vill.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag tror man får göra tvärt om, att börja leta upp en vettig ventil , börja experimentera med den och kolla vad som behövs för att styra den och sedan fundera på hur elektroniken skall se ut, tyvärr är det alltid så att man måste börja i rätt ände och sedan bygga resten runt den sak man iinte kan ändra
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Jo, jag har knåpat ihop en enkel variabel konstanströmsgenerator som funkar. Det var närmast skillnaden mellan kontstantströmsreglering och pwm jag tänkte på. Man borde slippa att addera rippel med pwm, den ripplar ju hela tiden.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

japp, att välja pwm frekvens är nog det viktigaste där

men har du konstantströmsgeneratorn så kan man ju lägga till rippel där med ganska enkelt,

tyvärr är det nog bara att prova sig fram med den ventilen man har bestämt sig för, eller ventiler man kan prova med
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Ska prova till helgen med Andy's länk för att skapa pwm och koppla den till konstantströmsgeneratorn via en pot. Då kan jag reglera utstyrningsströmen oxå, vilket borde ge en bättre möjlighet till justering.

Puls förhållande på 65-70%, det kan stämma ganska väl med det jag kom fram till med strömreglering, käglan börjar röra sig vid 0,85A och maxutslag vid 1,2A. Kan det inte bli helg snart så jag får testa... .
Lovan

Inlägg av Lovan »

Igår genomfördes en test med att bara köra fyrkantsvågor från en ne555 som sen förstärks. Dock så hände ingenting :evil:
Inte ens när spänningen slog mellan noll och 24V(~1A). Måste det kontinuerligt ligga en spänning på för att ventilen ska hålla igång?
Frekvensen låg på ca 50Hz så det borde inte vara nåt problem :?:
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Vad är det för hydraulventiler du har?

Kolla så att inte ventilerna har inbyggd elektronik (har sett att Danfoss har det).

Hur ser din koppling ut?
Skriv svar