Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.
Okej, hur långt har vi kommit..? Det verkar som att dom flesta blivit övertygade om att dom minsta motorerna trots allt är dom lämpligaste (57STH41). Maskinerna kommer om jag tolkat det hela rätt att levereras med gängstång och inte trapetsskruv, är det rätt? Alla maskiner levereras som byggsats om inte annat överenskommits, dvs. omålade och oslipade/putsade (men med alla nödvändiga hål och med all nödvändigt material förutom spindelmotor, dator och program)
Några funderingar så här i sista stund...
1. Blev det något av idéerna med kabelkedjor från Igus AB? (http://www.igusab.se/wpck/default.aspx? ... &C=GB&L=en)
2. Kommer Z-vaggan att vara förberedd för LED-belysning? Vilken typ/storlek i så fall, och hur kommer dom att placeras?
3. Är det någon som känner sig manad att lösa önskemålen med OLED-display? (valfri till egen kostnad naturligtvis, kanske ändå bäst att bygga in denna med en snygg låda för kontrollerkortet)
4. Skall Wikin kompletteras med möjlighet att beställa frässtål?
5. Kommer fräsen att ha stöd för automatisk start av spindelmotor? (kanske skulle läggas till ett relä på nya kontrollerkortet för detta)
6. Jojje, fick du tid att testa möjligheten att fräsa aluminium? (ingen stress
)
7. Nu när det blev så många intresserade, skulle det finnas tid, möjlighet och intresse för att erbjuda en något större arbetsyta mot ett litet pristillägg? (typ 40x60)
hmmm... många frågor blev det! Men det snurrar alltid en massa saker i huvudet innan "dead line" när man beställer prylar
/PeterH
Några funderingar så här i sista stund...
1. Blev det något av idéerna med kabelkedjor från Igus AB? (http://www.igusab.se/wpck/default.aspx? ... &C=GB&L=en)
2. Kommer Z-vaggan att vara förberedd för LED-belysning? Vilken typ/storlek i så fall, och hur kommer dom att placeras?
3. Är det någon som känner sig manad att lösa önskemålen med OLED-display? (valfri till egen kostnad naturligtvis, kanske ändå bäst att bygga in denna med en snygg låda för kontrollerkortet)
4. Skall Wikin kompletteras med möjlighet att beställa frässtål?
5. Kommer fräsen att ha stöd för automatisk start av spindelmotor? (kanske skulle läggas till ett relä på nya kontrollerkortet för detta)
6. Jojje, fick du tid att testa möjligheten att fräsa aluminium? (ingen stress

7. Nu när det blev så många intresserade, skulle det finnas tid, möjlighet och intresse för att erbjuda en något större arbetsyta mot ett litet pristillägg? (typ 40x60)
hmmm... många frågor blev det! Men det snurrar alltid en massa saker i huvudet innan "dead line" när man beställer prylar

/PeterH
- Smoothmachines
- Kontakt:
Vi kan kolla på Nordic Power strömburkar när du kommer, jag är säker på att man kan få de till ett mkt bra pris om man köper ett gäng, kolla hemsidan om ni hittar en egen älskling. http://www.nordicpower.se/
Till att dema lillsyrran finns allt som behövs på plats, ström, dator, plats osv.
Ska få ett par stordatorer imorrn och en blir till cnc grejor.
Om man vill hålla lådkostnad låg kan man använda Malmbergs:
PLASTKAPSLING 153X110X66 ST 30.50
PLASTKAPSLING 160X135X77 ST 34.00
PLASTKAPSLING 220X170X80 ST 59.00
PLASTKAPSLING 310X240X110 ST 87.00
PLASTKAPSLING 160X135X150 ST 41.00
PLASTKAPSLING 220X170X150 ST 70.00
PLASTKAPSLING 310X240X160 ST 106.00
Dessa duger, IP65 och har dinskenefäste i botten.
Dragavlastningar mellanstorlek, av plast med mutter kostar ca 8kr per styck.
Använder alltid dessa billiga lådor, hål görs bäst med försänkaren eller dremeln, då spricker det inte.
Priserna x moms, Malmbergs har inte mängdrabatt.
Kabelkedjorna från Igus är topp till allt rörligt, klokt val ihop med PUR kablar...
Till att dema lillsyrran finns allt som behövs på plats, ström, dator, plats osv.
Ska få ett par stordatorer imorrn och en blir till cnc grejor.
Om man vill hålla lådkostnad låg kan man använda Malmbergs:
PLASTKAPSLING 153X110X66 ST 30.50
PLASTKAPSLING 160X135X77 ST 34.00
PLASTKAPSLING 220X170X80 ST 59.00
PLASTKAPSLING 310X240X110 ST 87.00
PLASTKAPSLING 160X135X150 ST 41.00
PLASTKAPSLING 220X170X150 ST 70.00
PLASTKAPSLING 310X240X160 ST 106.00
Dessa duger, IP65 och har dinskenefäste i botten.
Dragavlastningar mellanstorlek, av plast med mutter kostar ca 8kr per styck.
Använder alltid dessa billiga lådor, hål görs bäst med försänkaren eller dremeln, då spricker det inte.
Priserna x moms, Malmbergs har inte mängdrabatt.
Kabelkedjorna från Igus är topp till allt rörligt, klokt val ihop med PUR kablar...
Nu är jag tillbaka efter en dag i källaren. Fick besök av fotografen igen, å vi körde i massa olika material. Film kommer nog snart. Ska försöka svara på några frågor.
Smootis:
Tror nog att det blir bäst om jag kommer första dagen, den 20:e. Då har du flest pryttlar kvar, och folk slipper vänta med att titta.
Om någon har några invändningar, så hör av dig.
Vi får se vad vi gör med korten.
MadModder:
Du är en klippa. Allt rätt. Därför svarade jag inget i morse, du gjorde det så bra.
Purre/Grubs:
Just fästet till spindelmotorn är lätt att göra nya eller modda, det fixar vi senare eller under tiden.
PeterH:
Just motorerna är inte det första jag behöver beställa, dom får jag på en dag, och behöver inte bearbeta på nåt sätt. Jepp, i denna Basic-sats blir det gängstång och alla delarna obearbetade. Varje del jag gör är inte så kritisk. Vill man byta till annat är det en liten kostnad.
1. Det blir det nog säkert, men det är helg, alla såna affärer är stängda.
2. Inte som den är nu, men före jag fräser ut dom delarna har vi säkert löst det.
3. Det vore bra om jag vet "hur ser sakerna ut." Ni som kan, måste hjälpa mig.
4. Jepp, men jag har inte haft tid med det än. Det är också en sak som inte behöver högsta prio.
5. Finns på nuvarande kontroller (SR), och kommer på nya. Själva relät får man ha utanför kortet.
6. Nej, det hann vi inte med.
7. Kan vara nåt att lägga in som val i Wiki-listan. Isf T-bord, som alla har.
Smootis:
Vi tittar på dessa, och andra saker på Onsdag.
Är det nåt jag glömt nu?
Smootis:
Tror nog att det blir bäst om jag kommer första dagen, den 20:e. Då har du flest pryttlar kvar, och folk slipper vänta med att titta.
Om någon har några invändningar, så hör av dig.
Vi får se vad vi gör med korten.
MadModder:
Du är en klippa. Allt rätt. Därför svarade jag inget i morse, du gjorde det så bra.

Purre/Grubs:
Just fästet till spindelmotorn är lätt att göra nya eller modda, det fixar vi senare eller under tiden.
PeterH:
Just motorerna är inte det första jag behöver beställa, dom får jag på en dag, och behöver inte bearbeta på nåt sätt. Jepp, i denna Basic-sats blir det gängstång och alla delarna obearbetade. Varje del jag gör är inte så kritisk. Vill man byta till annat är det en liten kostnad.
1. Det blir det nog säkert, men det är helg, alla såna affärer är stängda.
2. Inte som den är nu, men före jag fräser ut dom delarna har vi säkert löst det.
3. Det vore bra om jag vet "hur ser sakerna ut." Ni som kan, måste hjälpa mig.
4. Jepp, men jag har inte haft tid med det än. Det är också en sak som inte behöver högsta prio.
5. Finns på nuvarande kontroller (SR), och kommer på nya. Själva relät får man ha utanför kortet.
6. Nej, det hann vi inte med.
7. Kan vara nåt att lägga in som val i Wiki-listan. Isf T-bord, som alla har.
Smootis:
Vi tittar på dessa, och andra saker på Onsdag.
Är det nåt jag glömt nu?
-
Jag skulle vilja se hål för försänkta 5mm leds, så att man fräser ett hål som kanske är 8mm dia och så djupa att man har kanske 4mm kvar av plattans tjocklek, sedan så fräser man ett 5mm hål längst ner som man sätter lysdioden i, gärna med spår frästa imellan lysdiodshålen så man bara kan sätta ner lysdioderna med motstånd och allt i hålen och sedan epoxifylla fast sladdar och allt ner i hålen så man får det tätt.
Jag rekkomenderar dessa leds:
http://www.molectric.com/product_info.p ... cts_id=259
Mkt trevliga 5mm lysdioder från Cree som dessutom är lagom vidvinkliga för syftet.
Jag gör en sketchupskiss.
EDIT: Skissen klar
http://meduza.mordor.se/ovrigt/ledmonta ... _under.png
http://meduza.mordor.se/ovrigt/ledmonta ... syster.png
Jag rekkomenderar dessa leds:
http://www.molectric.com/product_info.p ... cts_id=259
Mkt trevliga 5mm lysdioder från Cree som dessutom är lagom vidvinkliga för syftet.
Jag gör en sketchupskiss.
EDIT: Skissen klar
http://meduza.mordor.se/ovrigt/ledmonta ... _under.png
http://meduza.mordor.se/ovrigt/ledmonta ... syster.png
-
Jo visst har dom en nytta, när du ska jogga runt fräsen manuellt för att nolljustera på ett hörn av din arbetsyta (eftersom vi inte kör med home-switchar och sånt så måste man väl jogga ut den manuellt till startposition på arbetsstycket varje gång man ska fräsa något), då är det trevligt med lyse.
Sedan ser man ju bättre vad som händer när den jobbar.
Sedan ser man ju bättre vad som händer när den jobbar.
Ser att Meduza har lagt in lysdioder i framkanten av spindelhållaren, jag har på min lagt in en powerled bakom färsstålet och den är verkligen till nytta, jag använder den till att ställa in Z, jag ser ju klart när stålet nuddar botten på plattan som jag har som underlägg, ställer sedan in -5 i Mach, om jag kör 5mm plexi, funkar verkligen enkelt och bra.
Mja, jag hade väl tänkt att antingen ha dom monterade framför, bakom eller på båda sidor om frässtålet, min bild var väl mest på monteringen.
Men det beror på var dom passar bäst, det får jojje bestämma.
Men mellan 5st och 10st 5mm leds vill jag att det ska finnas hål för.
På mitt stora fräsbygge så kommer jag fixa en skyddad monteringsplats för en 3w Cree XR-E, runt 100 lumen tänkte jag nog pressa ur den (550mA eller så), för där anser jag att belysning är ett måste.
Men det beror på var dom passar bäst, det får jojje bestämma.
Men mellan 5st och 10st 5mm leds vill jag att det ska finnas hål för.
På mitt stora fräsbygge så kommer jag fixa en skyddad monteringsplats för en 3w Cree XR-E, runt 100 lumen tänkte jag nog pressa ur den (550mA eller så), för där anser jag att belysning är ett måste.