Hjälp med AVR programmering

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
willmans

Hjälp med AVR programmering

Inlägg av willmans »

Jag bygger detta projekt http://www.raphnet.net/electronique/gc_ ... dex_en.php och behöver hjälp med programmeringen.

Problemet är med fuse-bitsen. Jag programmerar med ponyprog med en simpel programmerare http://www.mindaugas.com/projects/MJoy/Programmer.php

Man ska ställa fuse-bitsen high_byte=0xc9 low_byte=0x9f men hur gör jag det i ponyprog?

Programmeraren fungerar, den verifierar OK.
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Börja på sidan 223 i databladet...

I PonyProg ändrar du fuse bits på den knapp som ser ut som ett hänglås..
Var försiktig! :)
willmans

Inlägg av willmans »

Men hur vet jag vad själva "high_byte=0xc9 low_byte=0x9f" blir för rutor jag ska kryssa i?
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Har du läst i databladet för ATmega8 som jag antar att du använder?

Du är medveten om sambandet mellan hex och bin va?
willmans

Inlägg av willmans »

Ja, (och jag har redan satt en mega8 på fel ocillatortyp :P så får leta efter olika i lådorna). Ska jag göra om hex värdet till binärt och sen bara kryssa i? T.ex c9 = 11001001 9f = 10011111? Isånnafall har jag redan gjort det, men vilken fuse bit kommer först? är det 7 eller 0 ?

EDIT:
Fått lite klarhet i det hela nu! High fusarna är i den övre raden i ponyprog och low i den undre, och det binära börjar från bit 7.
Senast redigerad av willmans 15 juni 2007, 17:26:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Du verkar vara på rätt väg. Ett tips är att läsa fuse bits från din mega8 och jämföra med databladet på s223. Sedan kan det knappast gå fel...
Observera att ponyprog kan kännas lite bakvänt angående fuse bits. (eller nja, det är hela konceptet med aktivt låg fuse bit)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Jo, det var en aning förvirrande ibörjan för mig med att kryssad ruta betyder '0' och därför håller jag med om tupset att läsa fusebitarna från kretsen och sen jämföra med databladet innan man får riktig kläm på det.
willmans

Inlägg av willmans »

Tack för hjälpen! Nu funkar det! Fick bara "Okänd enhet" när jag kopplade in den tills jag läste readme:n i källkods-zippen där det sades att en kontroll skulle vara inkopplad för att den skulle funka :roll: :D
Skriv svar