Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

OK, tackar, mera?

Jag började en gång med att göra ett kraftigare kontrollerkort. Då ritade jag upp ett förslag på mekaniken. Kan detta vara ett bra sätt att göra det på? Sen sätter man en stor fläkt uppepå det hela.

Vart kan man föresten köpa fläktar billigt?

Bild
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Ser ju lysande ut.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Kan vi inte göra så, att dom som har brådis med fräsen får dom kontrollerkort jag har nu. Dom som kan vänta lite (för det tar extratid att göra om så mycket) kan vänta tills korten är klara. Det mekaniska på fräsen kan jag skicka först, sen kommer korten några veckor senare, lagom till att testa den nymålade fräsen.

Dom som är villiga att vänta, skicka ett mail om det, så lägger jag in det i tabellen.

För att förtydliga. Den nya kontrollern kommer att fungera helt lika som den "gammla". Det finns inte någon praktisk/funktionell orsak att vänta.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hmm... Jag ser bara två skruvhål på den bild du har på hemsidan. Andra sidan fästs mha d-suben. Stämmer det?

[edit]
Sen tänkte jag på 41-motorerna. Hur tungt måste det gå innan de börjar tappa steg? Kommer frässtålen gå av innan detta händer?
Jag ska troligtvis fixa ihop en 35V-matning. Eller 34V för att vara på den säkra sidan :D

Oooh... frässtål, såna har jag ju inte. Vad rekommenderas för olika sorter att börja med? Lär väl fräsa i trä/MDF, plast/plexi.
Kanske ska försöka mig på att gravera aluminiumpaneler. Kan det börja vibrera och ha sig för det med?
Senast redigerad av MadModder 14 juni 2007, 19:23:28, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Laouten på det nya kontrollkortspaketet ser mycket bra ut. Precis så som jag vill ha det. :)

Angående fläktar: Läste någonstans i tråden om 40mm-fläktar. Är det verkligen lönt? Personligen är jag mycket mer kompis med 80mm-fläktar.
Många av mina bästa vänner är 80mm-fläktar. :wacko:

"Dom som är villiga att vänta, skicka ett mail om det, så lägger jag in det i tabellen."

Handlar det om ca 2 veckor från nu ungefär?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

MadModder:
På den bilden du tittade på finns ett hål bakom stora kondingen till höger. Du ser det på bilden med kylfläktarna. Annars har du mått och allt här.
Sen var det meningen att använda ett av D-Subbens skruvhål, men det sket sig. :D

När det går fort, så tappar den inte steg lika fort som en större motor. Det är när den går sakta som det kan gå trögt, och då är åven den tillräckligt stark. Men jag ska prova med trapets snart. då får vi mera svar på mysteriet. :)

Kör man med 34V/2,5A då är det något mekaniskt som går sönder före någon av motorerna tappar steg vid fräsning iaf.

Ang. fråsstål och borrar. Titta på min hemmasida under "Verktyg".

Jimmy:
Tackar. Det var nog jag som nämde 40mm fläktar. Jag använder såna nu, men ska använda 80 eller 100mm till nya modellen.

Det tar nog längre tid totalt än 2 veckor med nya. Troligtvis tar det 3 veckor om man tar kontrollerna jag har nu, och 5-6 veckor med nya. (Hade räknat med 2-3 veckor om det blev 5 maskiner.)
Det blev massa flera än jag trodde, och då tar det längre tid att fräsa ut byxsatsen också, om man inte tar en & en då. Men jag vill ha lite effektivitet. :lol:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jojje, dessa fläktar är populära som billigt och bra alternativ bland dom som håller på med datormoddning

Zalman 80mm:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=27920

Everflow 80mm:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=37971

35kr/st på webhallen.

Jag har fortfarande inte lyckats bestämma mig om jag ska ha en eller inte, ska få en offert på vad aluprofilerna kommer kosta mig till min andra CNC i morgon... så får vi se om det finns några pengar kvar...
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Tack för tipset Meduza. Ska åka å köpa några i morron tror jag.

Du har några dagar till på dig, annars gör jag nog en extra ändå. Det kommer nog säkert nån senare som inte sett tråden å blir :cry: om han/hon inte får nån. :D
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

jojje skrev: Det blev massa flera än jag trodde, och då tar det längre tid att fräsa ut byxsatsen också, om man inte tar en & en då. Men jag vill ha lite effektivitet. :lol:
Där måste jag faktiskt inflika att du har fel, det tar längre tid att fräsa ut dom en och en än att ta och tillverka flera av samma del samtidigt..

Totalt sett alltså. Så du tänker rätt med att få lite effektivitet.
Hoppas du kom på det efter att du fräst till en till mig :P
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Ser det nu, om man tar ut bara den meningen från sitt sammanhang.

Det jag menade var att Jimmi får vänta längre pga att jag vill fräsa ut alla delar av en viss sort före jag tar nästa del.
Men han hade fått sin fräs fortare om jag gjort en & en, om jag hade startat med hans först då förståss.
Hade hans varit den sista, då hade det tagit lika lång tid, teoretiskt iaf.

Mycket text som vanligt, för att förklara i stort sätt ingenting. :D
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

Jag blir alldeles kallsvettig när jag märker att jag missat denna tråd!

Vilken fin liten maskin!!! Jag skall kolla om ekonomin tillåter. Kanske kommer med en beställning! Snyggt jobbat!!!
Användarvisningsbild
Aston

Inlägg av Aston »

Hur många klarar du av att göra?
Det verkar ju vara väldigt många beställningar nu.

Även en nybörjare borde väl kunna klara en sån maskin.

Vill ha! Vill ha! :shock:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jojje: Måste säga att du gör ett väldigt bra jobb! :bravo:

Jag anmäler mig som frivillig väntare.
Skickar ett mail i morgon med motorval mm.
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

Vad innehåller byxsatsen nu igen?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Fräspaketet innehåller detta:
Alla mekaniska delar
Motorer
Drivkort
Litet powersupply

Så det du behöver är allt som är på andra änden av paralellportskabeln (dator, program) och en dremel eller dylik fräsmotor, sedan är det bara att köra

Om jag har koll på allt iaf :)
Skriv svar