Laddning av extrabatteri i bilen?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ptz0n
Kontakt:

Laddning av extrabatteri i bilen?

Inlägg av ptz0n »

Hejsan!

I sommar ska vi ut på vägarna med folkabussen tillsammans med all nödvändig elektronik såsom, dator, tft-tv internet m.m.

Behöver gå igenom lite hur förbrukningsbatterierna ska skiljas från bilbatteriet (som inte ska förbrukas av all utrustning för att kunna starta utan att behöva putta igång).

Tanken är att använda två bilbatterier som "förbrukningsbatterier" med varsin laddare som kan anslutas till 230 V när man stannar på campingar osv.. Bör man skilja dessa åt med tillex dioder för att inte strömmen ska vandra mellan batterierna? De kommer ha gemensam jord och + till 230V inverter.

När man väl är på campingen vill man ju ladda batterierna och då undvika att samtidigt ta ström från dem med den 230V-utrustning som vi har i bussen. Ska man även här undvika att 230V vandrar åt fel håll in i "12VDC till 230AC"-omvandlaren?

Vilken typ av dioder krävs isåfall?

Stort tack på förhand!
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Tja... en lösning är en tvåläges brytare som tål lite ström, så när den står åt ena hållet så kopplas din 230 in till dina förbrukare, och när du ställer den åt andra hållet så kopplas invertern till dina förbrukare

Det går även att göra samma sak med ett rälä som drar när den får extern 230 och då kopplar om från inverterström till extern ström.

Batteriladdarna kopplar du ju helt enkelt på innan dessa reläer så får dom alltid ström när 230 är inkopplat men tar inte ström från invertern (det skulle ju vara strömslöseri)
Dennis_F

Inlägg av Dennis_F »

Det är inga problem att parallelkoppla 2st bilbatterier som har samma storlek (aH). Så länge du inte tänkt låta dem stå i flera månader utan att använda dem så kan du skippa alla åtskiljare och separata laddare.

Därmot kan du inte ha 230v inkopplat i invertern och vägguttaget samtidigt (detta blir nämligen tekniskt omöjligt utan att ha en väggkontakt av hantyp strömförande) Det enklaste för att lösa detta är att ha alla förbrukare inkopplade till samma skarvdosa och sedan bara flytta kontakten till denna mellan invertern och elnätet.
Khaki

Inlägg av Khaki »

Titta på båttillbehör. Det är vanligt i båtar med startbatteri skilt
från förbrukningsbatterier.

Det finns flera olika alternativ, från manuella omkopplare
till helautomatiska system.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag har tittat på lite olika system till min hästlastbil/husbilsbygge.
Det århundrade jag hinner bygga hållare till alla 6 bodelsbatterierna så kommer de troligen separeras från lastbilens elsystem med en:

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=6633.htm

Omslaget från landström till Växelriktad 230 lär ske via en växlande kontaktor driven av landströmen. Tänk bara på att växelriktarna tomgångsström är ganska hög (ca 0.5A på min 1000W / 24V),så man vill stänga av dem när de inte används. Vilket blir ett separat projekt när man kopplar ett kylskåp på den!
(Vill ju inte ha växelriktaren gående när kylskåpet är tillräckligt kallt, men man får inte starta växelriktaren med belastningen inkopplad...För övrigt är isoleringen i ett vanligt hemmakylskåp grymt många gånger effektivare än en vanlig kylväska (konstatera vi efter lassat in frusen kassler i frysfacket och plocka ut den frusen 6-8h senare... (ej påslagen frys..))

Vi kör på en växelriktare från Clas Ohlson... den ska klara peekar på 2500W, funkar fint att köra micron med en märkeffekt på 1100W på den :) (700W microvågseffekt)
Lastbilens 2st 12V /110Ah (seriekopplade till 24V/110Ah) batteri klara lätt att driva den i typ 30 min ochsen endå starta motorn :) Puhh :)

Nu ska jag sluta innan vi driver för OT
Skriv svar