Enkel vitt brusgenerator
Tack! Jo, jag vill koppla en extra brusig kabel mellan ljudkorten på två datorer. Förbindelsen skall vara så dålig att det nästan inte går att höra någonting om skickar ljud. Sedan vill jag visa att det går att kommunicera felfritt ändå, om man skickar informationen digitalt och filtrerar bra i mottagaren. (Jag undervisar i telekom m.m.) Man kan experimentera med olika modulationsformat, synkronisering, kodning, etc.
Jag trodde också att det skulle räcka med datorns inbyggda brus och har därför experimenterat med en superdämpad men brusfri kabel. Det funkar på vissa datorer, men inte alla. En del datorer har så brusfria audioingångar att man kan implementera en digital mottagare nästan hur som helst, och då försvinner den pedagogiska poängen. En kabel med inbyggt brus skulle göra experimentet mer maskinoberoende.
Jag trodde också att det skulle räcka med datorns inbyggda brus och har därför experimenterat med en superdämpad men brusfri kabel. Det funkar på vissa datorer, men inte alla. En del datorer har så brusfria audioingångar att man kan implementera en digital mottagare nästan hur som helst, och då försvinner den pedagogiska poängen. En kabel med inbyggt brus skulle göra experimentet mer maskinoberoende.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det låter mycket intressant!
Men då skulle jag nog köpa Elfa's brus-byggsats och koppla in mitt på kabeln. Alternativt, om man vill bygga mycket själv: bygga en grejj som förstärker/dämpar flera gånger tills bakgrundsbruset är lika högt som signalnivån. Nackdelen med det är ju att det inte är maskinoberoende som en egen/separat bruskälla är.
Jag har börjat planera ett projekt som gör om ljudet så att det låter som ur en gamal telefon. Inte bara frekvensmässigt utan även mättnad, distorsion, återkoppling mm. 100% analogt. Har labbat en del med att skicka ljud med ljus och se vilka egenskaper olika färger hos sändar-lysdioden har på ljudet. Det varierar ganska mycket i bandbredd och snabbhet i återgivningen av frekvenser och transienter. Senare kommer det utvecklas till lite fler "effekter", men skulle jag skriva ner det så skulle jag ta över din tråd...

Men då skulle jag nog köpa Elfa's brus-byggsats och koppla in mitt på kabeln. Alternativt, om man vill bygga mycket själv: bygga en grejj som förstärker/dämpar flera gånger tills bakgrundsbruset är lika högt som signalnivån. Nackdelen med det är ju att det inte är maskinoberoende som en egen/separat bruskälla är.
Jag har börjat planera ett projekt som gör om ljudet så att det låter som ur en gamal telefon. Inte bara frekvensmässigt utan även mättnad, distorsion, återkoppling mm. 100% analogt. Har labbat en del med att skicka ljud med ljus och se vilka egenskaper olika färger hos sändar-lysdioden har på ljudet. Det varierar ganska mycket i bandbredd och snabbhet i återgivningen av frekvenser och transienter. Senare kommer det utvecklas till lite fler "effekter", men skulle jag skriva ner det så skulle jag ta över din tråd...

Russula skrev:Tack! Jo, jag vill koppla en extra brusig kabel mellan ljudkorten på två datorer. Förbindelsen skall vara så dålig att det nästan inte går att höra någonting om skickar ljud. Sedan vill jag visa att det går att kommunicera felfritt ändå, om man skickar informationen digitalt och filtrerar bra i mottagaren. (Jag undervisar i telekom m.m.) Man kan experimentera med olika modulationsformat, synkronisering, kodning, etc.
Och för den där eleven som klarar allt - så skulle jag slänga åt en länk med allpassfilter på runt 900-1200 us grupplöptidsdistorsion mellan 1200 och 1800 Hz - den gör jätteroliga saker med tex 1200 bauds FFSK-signalering

Skulle tro att en sådan allpasskrets skulle driva folk/elev till vansinne då vid mätningar skulle den vara frekvensrak, sinuskurvan ser perfekt ut oavsett vilken frekvens man väljer inom bandet, även multitoner - men så fort man sänder igenom modulation, fyrkantvåg etc. så ser det för jävligt ut - även om man provar vid svaga nivåer, så det är inte amplituddist heller (klippning)...
(kör man 101010101 på 1200 bauds FFSK sekvens på en sådan allpassfilter så får man att hel-perioden 1200 Hz och en och en halvperioden 1800 Hz att hamna på varandra tidsmässigt med tystnad mellan, istället som de normalt skall i turordningen efter varandra - skickar man nyttig/slumpmässig data så kommer 1200/1800Hz perioderna att gå in och ur varandra beroende på mönstret som skickas - detta ger en lite utmaning med FIR-filter eller liknande på mottagaren att utjämna tillbaka detta till avtolkningsbar signal igen

- JimmyAndersson
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Hmm. analoga skifterregister ger väl konstant tidsfördröjning på alla frekvenser - men, man kanske kan göra roliga saker med återkopplingar etc.JimmyAndersson skrev:Det lät intressant, minst sagt.![]()
Hur skapar man grupplöpsdistorsion? (dvs med flit.) Går det att göra överdriven grupplöpsdistorsion så det hörs tydligt?
Hade inte tänkt på det, men det skulle passa perfekt till det jag skrev tidigare.
Definitivt kan man bygga kolleratorer och autokolleratorer för att hitta signaler som är dränkta i tex vitt brus etc.
---
Jag har byggt sådana analoga allpassfilter baserat på OP-ampar för - ja, snart 15 är sedan, och då var det blodigt allvar i en upphandling och bevisfrågor...
---
Grupplöptidsdistorsion hörs normalt inte, om det inte är extremvärde. Tex.FFSK som är totalt otolkningsbar för mottagarkretsen pga. grupplöptidsdist är rent hörselmässigt identisk med en som är perfekt tolkningsbar.
Men vissa situationer med transatlantiska kopplingar över halva jorden och många länkar innan de digitala överföringarna kom och tog över (till kostnad av ännu mera tidsfördröjning) så hörde jag ett referat på en F1-tävling där svenske kommentatorn var ytterst svår att förstå då det var mycket dovt ljud av rösten med ett slags kvitter efter varje stavelse - dvs. diskantdelen i konsonanter etc. som byggde orden kom långt efter basljudet... där är fördröjningsskillnaden på olika frekvens så stor att det direkt påverkar använd symboltakt (dvs tal).
kan tänka mig transientrespons och skillnaden 'slöa' och 'snabba' bas-högtalare är relaterat till grupplöptid och grupplöptidsdist - det är högtalarens mekaniska Q-värde som styr detta och påverkas inte av hur mycket effekt man öser in eller skruvar på equlizer. Dock funderar jag på vad som skulle hända om man fördistade signalen (digitalt) innan den går in i högtalaren, och högtalaren egenskaper sas. tar ut fördisten och ljudet som kommer ut är lite mera ihopsammlat och kanske med något bättre transientrespons...
---
Skall man bygga något som skruvar till fasgången och skapar grupplöptidsdist det så får man räkna med kedjor av OP-ampar - typ 4-8 st och kinkiga komponentvärden då kretsen bara skall påverka fasgången och inte dess amplitud - vilket betyder balansbryggor med stor noggranhet, men det går att bygga om man vill
hmm...
Jag hittade förresten gamla mappen från 1991 med mitt svett över ämnet - jag återkommer kanske med schema och värden någon gång under dagen - måste rita och verifiera lite mha Spice först....
tillägg:
Ok- fick fram något
schemat:
www.algonet.se/~toek/allpass_fsk_1.PNG
frekvensgång och grupplöptid:
www.algonet.se/~toek/allpass_fsk_2.PNG
Och vad den ställer till med en FSK-signal som nycklar mellan 1200 och 2400 Hz i 1200 bauds-takt - nycklar i nollgenomgång.
www.algonet.se/~toek/allpass_fsk_3.PNG
röda kurvan är utsignalen och den blå är insignal - flyttad nedåt i diagrammet för tydlighetens skull - man ser här efter inledande starten att höga frekvensen i princip är fördröjd en symboltid och ligger ovanpå den låga frekvensen (som får större amplitud då det är två frekvensers energi ihoplaggda) - skulle man lägga på ytterligare ett par allpasslänkar så kommer den höga och låga frekvensen i prinsip byta plats - gäller dock bara för 101010-sekvens - kör man med andra bitmönster så blir det alla möjliga blandningar och förflyttningar mellan höga och låga frekvens gentemot varandra rent tidmässigt.
Senast redigerad av xxargs 16 juni 2007, 18:01:54, redigerad totalt 2 gånger.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Inte så hemskt mycket med tanke på vad man kan göra med dem. Men jag lär inte köpa så många i första taget direkt...
xxargs: Tack!
"kinkiga komponentvärden då kretsen bara skall påverka fasgången och inte dess amplitud - vilket betyder balansbryggor med stor noggranhet"
Hehe, dvs jag får än en gång sitta och kontrollmäta komponenter och pussla.
Ska fundera mer på detta. Återkommer säkert med lite frågor.

xxargs: Tack!

"kinkiga komponentvärden då kretsen bara skall påverka fasgången och inte dess amplitud - vilket betyder balansbryggor med stor noggranhet"
Hehe, dvs jag får än en gång sitta och kontrollmäta komponenter och pussla.

Ska fundera mer på detta. Återkommer säkert med lite frågor.