Får inte 4024 att fungera :(

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
TheLoser

Får inte 4024 att fungera :(

Inlägg av TheLoser »

Hej
Vad gör jag för fel. Jag har bara för att lära mig satt ihop en 555:a med en 4024:a. Pulserna kommer höga och fina så där ligger inte problemet. Problemet är att 4024an inte gör som den ska, den börjar räkna fint 0-1-2-3, sedan fläppar den ur och utgång 3 är ständigt etta och vid varje puls så blinkar alla dioder till och upp räknar den inte.
Jag har kopplat såhär:

Pinne
1 -> pulserna
2 -> Jord
3-6 -> Lysdioder till jord
7 -> Jord
8 -> Inget
9 -> Lysdiod till jord
10 -> inget
11-12 -> lysdiod till jord
13 -> inget
14 -> 5.5V.
Var är det jag gör fel?!?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

4024 är en CMOS, så om någon av dina pinnar som är "Inget"
är en *igång* så är det sannolikt felet...
TheLoser

Inlägg av TheLoser »

"4024 är en CMOS, så om någon av dina pinnar som är "Inget"
är en *igång* så är det sannolikt felet... "

*Igång*?
Är inte jättehaj på detta, men nu har jag kopplat alla de överblivna till jord också. För övrigt kan allt ha gemensam jord?
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Tror sodjan menade *ingång*
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Sure did !! :-)

Alltså, lämna aldrig CMOS-ingångar öppna!

> men nu har jag kopplat alla de överblivna till jord också.

Allså ingångar, utgångar spelar ingen roll (och ska sannolikt
lämnas öppna, så du inte kortsluter något...)
TheLoser

Inlägg av TheLoser »

sodjan skrev:Sure did !! :-)

Alltså, lämna aldrig CMOS-ingångar öppna!

> men nu har jag kopplat alla de överblivna till jord också.

Allså ingångar, utgångar spelar ingen roll (och ska sannolikt
lämnas öppna, så du inte kortsluter något...)
Dum som jag är får jag inte ihop det. Ska jag inte lämna ingångar öppna eller ska de sannolikt lämnas öppna eller är det utgångar du syftar på?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Inga öppna ingångar på CMOS kretsar! Det är det viktigaste...

Utgångar kan vara (sannolikt bör vara) öppna om de inte används.
Användarvisningsbild
alfakrull

Inlägg av alfakrull »

Hur har du med avkopplingskondensator?
555:an Behöver ha en rejäl sådan, annars riskerar du att få spikar på drivspänningen som kan ge dom mest underliga fel.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Lysdioder bör aldrig vara direkt kopplade till jord om inte kretsen har strömbegränsning på utgångarna (vilket väldigt få kretsar har). Kan vara där problemet ligger att LED belastar ner utgångarna för mycket. Så att matningen suckar.
Edit Egentligen gäller inga öppna ingångar i princip alla kretsar. CMOS och TTL definitivt. Sodjan komenterar bara CMOS eftersom det var just det som var aktuellt i detta fall
TheLoser

Inlägg av TheLoser »

alfakrull skrev:Hur har du med avkopplingskondensator?
555:an Behöver ha en rejäl sådan, annars riskerar du att få spikar på drivspänningen som kan ge dom mest underliga fel.
220mikroF
TheLoser

Inlägg av TheLoser »

Mindmapper skrev:Lysdioder bör aldrig vara direkt kopplade till jord om inte kretsen har strömbegränsning på utgångarna (vilket väldigt få kretsar har). Kan vara där problemet ligger att LED belastar ner utgångarna för mycket. Så att matningen suckar.
Edit Egentligen gäller inga öppna ingångar i princip alla kretsar. CMOS och TTL definitivt. Sodjan komenterar bara CMOS eftersom det var just det som var aktuellt i detta fall
Men om dioden försöker dra enorma mängder med ström, vet inte om det är korrekt att uttrycka sig så, borde itne kretsen vilja dra det från matningen till kretsen då?
Har provat att sätta ett 50Ω motstånd mellan dioderna och jord nu. Samma sak fortfarande :(
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Exakt så! Du kan med oscilloscop mäta att matningen inte suckar när kretsen slår om. Avkoppling är därför bra att ha!
Vet inte om jag räknat rätt men med vanliga röda lysdioder så får du 70mA med 50ohm. 9 lysdioder ger då en total ström av 630 mA. Det måste matningen minst kunna lämna!
Kan den det?
Edit: meningsbyggnad
Edit2 Klarar kretsen 630mA på utgångarna tillsammans? Klarar en utgång 70mA? Har du kollat databladet?
TheLoser

Inlägg av TheLoser »

Mindmapper skrev:Exakt så! Du kan med oscilloscop mäta att matningen inte suckar när kretsen slår om. Avkoppling är därför bra att ha!
Vet inte om jag räknat rätt men med vanliga röda lysdioder så får du 70mA med 50ohm. 9 lysdioder ger då en total ström av 630 mA. Det måste matningen minst kunna lämna!
Kan den det?
Edit: meningsbyggnad
Edit2 Klarar kretsen 630mA på utgångarna tillsammans? Klarar en utgång 70mA? Har du kollat databladet?
Något är fel hos mig. Kopplade bort pulsen och då börjar den räkna. Nu räknar den utan puls?!?
Ska försöka förstå varför den räknar nu, så ska jag kolla den där andra sedan..
Användarvisningsbild
alfakrull

Inlägg av alfakrull »

Den räknar för att den plockar upp brum på ingången när du inte har anslutit den. Helt normalt.
TheLoser

Inlägg av TheLoser »

alfakrull skrev:Den räknar för att den plockar upp brum på ingången när du inte har anslutit den. Helt normalt.
Men då måste jag ju kunna få den att räkna genom att spänningsätta igången coh sedan ta bort spänningen?!?
Skriv svar