Design av DC-DC converter
Design av DC-DC converter
Har någon nått tips om vart jag kan vända mig för att få hjälp med en konstruktion av en DC-DC converter (flyback eller någon form av forward)?
Även om litteraturtips är välkommet då jag vill lära mig mer på ämnet, så är jag just nu mer intresserad av hjälp för en specifik applikation.
Är det någon här som har tillräckligt stor kunskap av denna typ av DC-DC converters som känner för att få ett litet designuppdrag? eller ni känner någon som kan vara intresserad? eller om ni vet något företag som sysslar med denna typ av konstruktioner?
Vad jag behöver ha hjälp med är att ta fram en topologi sam fungerar för mina krav, beräkna induktans samt välja kärna samt kringkomponenter.
Även om litteraturtips är välkommet då jag vill lära mig mer på ämnet, så är jag just nu mer intresserad av hjälp för en specifik applikation.
Är det någon här som har tillräckligt stor kunskap av denna typ av DC-DC converters som känner för att få ett litet designuppdrag? eller ni känner någon som kan vara intresserad? eller om ni vet något företag som sysslar med denna typ av konstruktioner?
Vad jag behöver ha hjälp med är att ta fram en topologi sam fungerar för mina krav, beräkna induktans samt välja kärna samt kringkomponenter.
Du kan ta dig en titt på Power integration. De har också ett designprogram som borde klara att beräkna trafon.
förslagsvis den bästa för ändamålet. Vad jag hittils har läst mig fram till så är det en flyback converter jag skall sikta på, men jag ställer ju frågan här efter någon som är mer insatt på området och kanske har någon åsikt om det.
edit: citering av föregående inlägg borttaget
edit: citering av föregående inlägg borttaget
Senast redigerad av Pajander 18 juni 2007, 12:46:18, redigerad totalt 1 gång.
Flyback är bra. Sen är förstås frågan om du behöver ett isolerat aggregat, det är iofs säkraste lösningen.
Fördelen med PI är att de har helintegrerade lösningar upp till ca 250 W så du klarar dig med en krets. Det borde fungera om du gör en design för 100 V och 2.3 * strömmen. När du sedan lindar trafon så lägger du bara på 2.3 ggr så många varv på sekundären. Du kan också gå ner lite i koppararea på sekundärlindningen.
Fördelen med PI är att de har helintegrerade lösningar upp till ca 250 W så du klarar dig med en krets. Det borde fungera om du gör en design för 100 V och 2.3 * strömmen. När du sedan lindar trafon så lägger du bara på 2.3 ggr så många varv på sekundären. Du kan också gå ner lite i koppararea på sekundärlindningen.
Ok ska försöka göra en testuppkoppling enligt din teori. Är det någon som har någon bra källa för tips för hur man lindar induktanser på ett bra sätt, PI programmet rekomenderade en ETD39/13/20 kärna http://se.farnell.com/jsp/search/produc ... ku=3056399peter555 skrev:Flyback är bra. Sen är förstås frågan om du behöver ett isolerat aggregat, det är iofs säkraste lösningen.
Fördelen med PI är att de har helintegrerade lösningar upp till ca 250 W så du klarar dig med en krets. Det borde fungera om du gör en design för 100 V och 2.3 * strömmen. När du sedan lindar trafon så lägger du bara på 2.3 ggr så många varv på sekundären. Du kan också gå ner lite i koppararea på sekundärlindningen.
Så jag behöver 2 sådanna en bobin och 2 klipps.
Någon som är haj på det här med o linda induktanser, hur justerar man luftgab och hur lindar man på bästa sätt?
Hej och tack för att ni tar dig tid och hjälper mig lite. Jag har nu under dagen kört lite tester i PIExpert samt läst databladet för TOP249Y kretsen. Jag har dock några saker som jag är osäker på.peter555 skrev:Flyback är bra. Sen är förstås frågan om du behöver ett isolerat aggregat, det är iofs säkraste lösningen.
Fördelen med PI är att de har helintegrerade lösningar upp till ca 250 W så du klarar dig med en krets. Det borde fungera om du gör en design för 100 V och 2.3 * strömmen. När du sedan lindar trafon så lägger du bara på 2.3 ggr så många varv på sekundären. Du kan också gå ner lite i koppararea på sekundärlindningen.
Jag har kört programmet för en beräknad utspänning på 100V som du föreslog och sen försökt räkna om för 2,3 gånger på sekundärlindningen.
1. hur påverkar det på primärsidan att jag ökar sekundärlindningen såpass, behöver jag kompensera på något sätt på primärlindningen samt för Zener clamp?, för att begränsa temperatur över zenern har jag också ändrat till en RCD koppling.
2. När det gäller utgången när man höjer från 100->230 V är jag osäker på är val av diod samt utkapacitans när spänningen höjs med 2,3 gånger, hur mycket kraftigare diod och kapacitans behövs. Beöver dioden skyddas med några extrakretsar som man ser i vissa flyback kopplingar?
3. Om jag införskaffar den transformatorkärna som föreslås av programmet, fungerar den även med såpass ökad lindning på sekundärsidan eller måste jag välja en annan transformaor kärna och hur väljer jag i så fall den?
Jag har stora problem med att få igång konstruktionen på 230VDC och det verkar bero på återkopplingen inte riktigt kan hantera tiden det tar för uppladdning till det värdet innan TOP249 kretsen går in i auto-restart funktionen.
Systemet som det ser ut nu är uppkopplat enligt http://www.pajander.com/flyback2.jpg
Vad tror ni om möjligheten att driva systemet på 2 separata lindningar på 115 respektive -115 volt och koppla lasten över det?
Systemet som det ser ut nu är uppkopplat enligt http://www.pajander.com/flyback2.jpg
Vad tror ni om möjligheten att driva systemet på 2 separata lindningar på 115 respektive -115 volt och koppla lasten över det?