BF20 funderingar. summering!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

BF20 funderingar. summering!

Inlägg av warpcore »

Tjo,

Har nu läst lite där och var att en hel del här på forumet har skaffat sig en optimum BF20(L) fräsmaskiner, jag har länge gått och suktat efter en egen.

Ni som har erfarenhet av era BF20, skulle ni inte kunna lägga upp lite snabbafakta här i tråden? eller någon annan stans, vad som är bra/dåligt, lite egna bilder/moddningar, ska man köpa med färdiga kulskruvkittet? (För och nackdelar) Och sen, priser vad ni betalat, ev inköps ställen osv.. Hade blivit mycket lättare än att skumma igenom 100 sidor lite utspritt på forumet. Det vore väl ingen dum idé? :D

Tack på förhand

//Micke
pinussen

Inlägg av pinussen »

Har inte testat min ännu, var tvungen att plocka isär den för att orka bära ner den i källaren. Väntar på kulskruvskittet från tyskland så det känns lite onödigt att sätta ihop det hela redan nu. Kvaliteten verkar bra, bättre än min 4000:- Jula-fräs i alla fall :D Smutt med steglös vartalsreglering med display, digital z-skalemätare etc.

Köpte från Top-maschinen.de. BF20 L med lite extra tillbehör de hade som erbjudande + 3 kulskruvar och monteringskitt + frakt (€ 120?), blev ca € 2400 = SEK 22500

Bra leverantör förutom att kulskruvarna var slut och de inte skulle få in några föränn i juni, men nu har de semesterstängt istället :verysad: Behöver inte betala mer i frakt i alla fall.

Björn
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Jag fick ha stadsbud för att få ner den i källaren :)

Tja lite tidig för mig än att bedöma den i detalj, men i det stora hela är den nog värd pengarna, ångrar inte iallafall att jag köpte den.

Låter lite skramligt när spindlen går och varvtalet är lite temp.beroende.

Top-maschinen.de är jättebra att ha affärer med :) köpte mina kulskruvar m.m. där (dom sista skruvarna tydligen).

Precisionen är jag inte klar med än har iallafall nu minst 5 hundradelar i onoggrannhet :(

Men det finns visst en efterföljare på G lite tyngre och med MK3 kona, kostar nog inte så mycket mer, så det kan vara ide att kolla den, tror den heter BF30, Mark skrev om den här på forumet.
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

pinussen skrev:Har inte testat min ännu, var tvungen att plocka isär den för att orka bära ner den i källaren. Väntar på kulskruvskittet från tyskland så det känns lite onödigt att sätta ihop det hela redan nu. Kvaliteten verkar bra, bättre än min 4000:- Jula-fräs i alla fall :D Smutt med steglös vartalsreglering med display, digital z-skalemätare etc.

Köpte från Top-maschinen.de. BF20 L med lite extra tillbehör de hade som erbjudande + 3 kulskruvar och monteringskitt + frakt (€ 120?), blev ca € 2400 = SEK 22500

Bra leverantör förutom att kulskruvarna var slut och de inte skulle få in några föränn i juni, men nu har de semesterstängt istället :verysad: Behöver inte betala mer i frakt i alla fall.

Björn
Priset man ser på top-maschinen.de, är det priset jag ger med? ingen dold skatt/moms eller sånt, förutom frakt?

Verkar inte så värst dyrt ifrån top-maschinen.de i så fall, får kanske slå till jag med :) Men var det ingen som redan hade köpt med kulskruvarna men inte tyckte dom var bra? för att köra cnc med det som sitter på orginal kan man väl glömma...
pinussen

Inlägg av pinussen »

Jupp, priset stämmer. Alltså det med tysk moms.

lenny kör väl med orginalskruvarna?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Och JBV.
JBV

Inlägg av JBV »

Japp orginalskruvar och det fungerar bra.. Har inte ens backlash kompensering påslaget.
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Ofan, så man kan köra med okej upplösning fast det är orginalskruvarna? det var ju roligt. Ni har inga bilder/filmer på när ni köra med era maskiner. Som jag skrev i första inlägget. Har nån mätt upp nogrannheten med orginalskruvarna?!
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Har filmat lite, filmen blev kass men om ni vill se så är den på 20MB.
Har nu bara råkört utan kylning (T-sprit) därav lite tjutljud tror jag.

12 mm treskärs fräs
1800 RPM
3 mm djup och 4 mm intag
200 mm/min

http://www.pcm.skyltserver.se/film/fr12.wmv
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

alldeles för högt varvtal vi den matningen, sänk varvtalet till 800 så får du se vad som händer. Det är det vanligaste felet många gör som inte är vana vid att fräsa.
Per
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Tack PerE det skall vi prova, alla tips mottages tacksamt, nu tar det lite tid innan nästa körning, får ju flytta Geckona mellan fräsarna.

Det var kanske där tjutet kom ifrån, för högt varvtal.
pinussen

Inlägg av pinussen »

Tog lite bilder på hur en BF20L ser ut isärplockad. Tänkte att det kanske är intressant.

Mvh Björn

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Skriv svar