Spänningsregulator till "usb-batteri"
Spänningsregulator till "usb-batteri"
Hejsan!
Undrar bara om någon kan svara på en fråga jag har.
Det finns det en mycket välbeskrivande instruktion till hur man bygger ett "usb-batteri" här.
Kortfattat är det ett 9v batteri som modifieras till att uppföra sig som en usb-port (5v).
Nu är det så att jag såg att ClasOhlson har en av delarna som behövs, nämligen en spänningsregulator med namnet "78S05". Verkade helt identisk med den som omnämns i artikeln ovan (lm7805), men nu har jag dock upptäckt en liten skillnad.
På 78S05 står det:
V out: 5 V
I out max 2 A
V in max: 35 V
Medan den spänningsregulator som omnämns i artikeln bara har 1 A "I out max".
Så nu undrar jag om det iom detta kommer att bli en starkare stöm över usb-porten, som kan vara dåligt för en mp3-spelares batteri om man försöker ladda en sådan med den?
Och om det är så, kan man motverka detta på något sätt?
Undrar bara om någon kan svara på en fråga jag har.
Det finns det en mycket välbeskrivande instruktion till hur man bygger ett "usb-batteri" här.
Kortfattat är det ett 9v batteri som modifieras till att uppföra sig som en usb-port (5v).
Nu är det så att jag såg att ClasOhlson har en av delarna som behövs, nämligen en spänningsregulator med namnet "78S05". Verkade helt identisk med den som omnämns i artikeln ovan (lm7805), men nu har jag dock upptäckt en liten skillnad.
På 78S05 står det:
V out: 5 V
I out max 2 A
V in max: 35 V
Medan den spänningsregulator som omnämns i artikeln bara har 1 A "I out max".
Så nu undrar jag om det iom detta kommer att bli en starkare stöm över usb-porten, som kan vara dåligt för en mp3-spelares batteri om man försöker ladda en sådan med den?
Och om det är så, kan man motverka detta på något sätt?
I out max är vad regulatorn tål och inte vad den kommer att leverera. (En sanning med modifikation eftersom 2 A gäller om man har tillräcklig kylfläns monterad)
Är din enhet som du vill ladda korrekt konstruerad så kommer den inte att belasta USB-porten mer än vad som är tillåtet att belasta en USB-port och då är det ingen fara. (se dock till att ha en kylfläns)
Men om man vill ha hängslen och livrem går det att bygga in en strömbegränsning mha av lite transistorer mm.
Är din enhet som du vill ladda korrekt konstruerad så kommer den inte att belasta USB-porten mer än vad som är tillåtet att belasta en USB-port och då är det ingen fara. (se dock till att ha en kylfläns)
Men om man vill ha hängslen och livrem går det att bygga in en strömbegränsning mha av lite transistorer mm.
Sen lär du inte få ut 2A ur ett 9V batteri heller, möjligen om det är laddningsbart.
Något jag inte hittar i artikeln är en strömbrytare, 7805 drar lite ström (ca 5-10mA) oavsett belastning.
En mikrobrytare (Clas Ohlson# 22-4982 t.ex) som kopplar batteriet till stabben när man pluggar in USB-kontakten vore smidigt, annars räcker det med vilken skjut- eller vipp- omkopplare som helst.
Skjutomkopplare CO# 22-1449 Vippomkopplare CO# 12-687
Något jag inte hittar i artikeln är en strömbrytare, 7805 drar lite ström (ca 5-10mA) oavsett belastning.
En mikrobrytare (Clas Ohlson# 22-4982 t.ex) som kopplar batteriet till stabben när man pluggar in USB-kontakten vore smidigt, annars räcker det med vilken skjut- eller vipp- omkopplare som helst.
Skjutomkopplare CO# 22-1449 Vippomkopplare CO# 12-687
Tack så mycket!
Tänkte sätta fast regulatorn utanpå själva usb-porten, och försöka göra den så kompakt som möjligt. Så att det på ena sidan sitter en 9v-batterikontakt, och på andra sidan en usb-port.
Då kommer värmen från regulatorn att sprida sig ut i usb-kontakten, och till mp3-spelaren, samtidigt som det är lätt att plocka av den från batteriet. Så slipper man använda en omkopplare.
Tänkte sätta fast regulatorn utanpå själva usb-porten, och försöka göra den så kompakt som möjligt. Så att det på ena sidan sitter en 9v-batterikontakt, och på andra sidan en usb-port.
Då kommer värmen från regulatorn att sprida sig ut i usb-kontakten, och till mp3-spelaren, samtidigt som det är lätt att plocka av den från batteriet. Så slipper man använda en omkopplare.
För att värmen ska sprida sig måste det finnas termisk kontakt. Skulle nog föreslå att du använder en liten "heatsink" (fasiken vad trist det är när man inte kommer på det svenska ordet!
) på regulatorn och inte räkna med att värmen sprider sig av sig själv till kontakter etc.
Titta i databladet för regulatorn vilken ström som den klarar utan "heatsink" vid olika omgivningstemperaturer. Tror inte det är så göra effekter. Det blir ju trots allt uppåt 2 W som utvecklas i regulatorn. ((9V-5V)*0.5A = 2 W)

Titta i databladet för regulatorn vilken ström som den klarar utan "heatsink" vid olika omgivningstemperaturer. Tror inte det är så göra effekter. Det blir ju trots allt uppåt 2 W som utvecklas i regulatorn. ((9V-5V)*0.5A = 2 W)
-
-
Det fina med de flesta 7805 kretsarna är att de för det mesta är termiskt skyddade. Blir de för varma slår de isåfall ifrån. Titta i databladet om din är termiskt skyddad. Isåfall kan du prova att köra. Sätt fingret på den ibland och känn hur varm den blir.
Eltape är inte så bra värmeledare heller
(kan det vara krympslang inte heller så bra)
Edit: Även om de är skydade innebär inte det att det är bra att köra dom varma.
Eltape är inte så bra värmeledare heller

Edit: Även om de är skydade innebär inte det att det är bra att köra dom varma.

- JimmyAndersson
- Kontakt:
Under eltejpen finns det smältlim...
Tänkte inte på att det kanske inte är det bästa alternativet, men det borde ju iofs kunna ta upp en del av värmen, fast om det blir för varmt kanske det blir kladdigt.
Får väll hålla koll på den när den används
USB porten fick jag förresten tag på via Clas Ohlson den med. Finns en "USB-adaptersats" för 45:- innehållande 3 vanliga USB-portar + 3 andra kontakter.
Och på databladet som medföljde finns det bara en instruktionsbild och det som jag skrev i det första inlägget. Inte speciellt informativ alltså.
Tänkte inte på att det kanske inte är det bästa alternativet, men det borde ju iofs kunna ta upp en del av värmen, fast om det blir för varmt kanske det blir kladdigt.

Får väll hålla koll på den när den används

USB porten fick jag förresten tag på via Clas Ohlson den med. Finns en "USB-adaptersats" för 45:- innehållande 3 vanliga USB-portar + 3 andra kontakter.
Och på databladet som medföljde finns det bara en instruktionsbild och det som jag skrev i det första inlägget. Inte speciellt informativ alltså.

-
Jag har kollat upp Classes spänningsregulator, den är termiskt skyddad, kortslutnings skyddad och ytterligare ett skydd som jag inte hittar svenska ordet för.
78S05CV 2 A
http://www.elfa.se/pdf/73/730/07309560.pdf
78S05CV 2 A
Låter ju bra! Tack!Cryptomaster skrev:Jag har kollat upp Classes spänningsregulator, den är termiskt skyddad, kortslutnings skyddad och ytterligare ett skydd som jag inte hittar svenska ordet för.
78S05CV 2 A
Inte omöjligt.Micke_s skrev:Är det inte bättre att köra två vanliga AA batterier och en stepup till 5volt.
Edit: En MAX856 funkar fint och ger 100mA @ 5V
Det finns ju också en dosa som drivs på 4 st AA batterier från teknikmagasinet om man inte orkar löda.