Tändproblem, bluddrande engelsk bil.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Om du inte har kollat oljan i dina SU denna veckan så gör det nu, dom brukar vara slitna i klockhalsarna och förbrukar då oljan ganska kvickt. Om det är olja kvar från förra året så skruva isär dom, töm dom och rengör. Montera och häll i rätt sorts olja (ATF), känn efter att det dämpar när du trycker i dämpkolvarna. Känn också efter att trottlarna går lätt hela vägen innan dämpkolvarna monteras. En annan viktig detalj på SU är spjäll axlarna, kolla så att det inte finns något radiellt glapp i dessa för då drar dom luft här och det går inte att få till det med gången i motorn. Det kan dessutom blir det då svårt att få ner CO halten på SBP. Motståndet vid tändspolen måste vara rätt kopplat annars blir tändspolen jäkligt varm och motorn misständer och det slutar med att spolen lämnar in. Det vanligaste är att spolen (som kan t ex vara på 7 eller 10Volt) får spänning från startmotorn medan man ”vevar” via den kabel som försörjer solenoiden från startläget på tändningslåset. När man sedan släpper nyckeln och motorn har startat får spolen sin spänning via motståndet från tändningslåsets körläge. Kolla att det sitter rätt! För att kolla att centrifugalregulatorn fungerar, ta av fördelarlocket, ta tag i rotorn och vrid lite försiktigt i rotationsriktningen, det ska gå att vrida en liten bit (10 – 25 grader) därefter ska det tydligt kännas att returfjädrarna av egen kraft drar tillbaks rotorn mot stoppet. Detta är ingen garanti för att den ställer upp tändningen rätt antal grader men on den inte själv går i retur så blir den instabil och tändningen hoppar upp och ner och motorn går kasst! Om den däremot inte går att rubba så har den rostat fast och då krävs en mindre operation. Har du möjlighet så mät kondingen också.
Det finns lod som kan användas för kabelsko-aluledare. 8)
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Nu har jag brottats med tändsystemet. Haft isär fördelaren och kikat på centrifugalregulatorn precis som Andy skrev. (Även om jag inte såg inlägget förrän nu efteråt.) Det verkade vara i sin ordning iallafall. Smörjde upp lite strategiska punkter, bytte någon kabel, kollade kondensatorerna (den okända komp. var en konding på plusmatningen till tändspolen), mätte tändkablarna, satte ihop och justerade brytare och tändvinkel igen. vinkeln verkade flytta sig precis efter spec. Men hm... motorn verkar kunna varva rent, åtminstone utan växel i. Kunde den det förut också? -minns inte. Nåja ut och gasa!

Samma resultat, strax efter 3000-bludder-bludder-bludder. Men gjorde upptäckt, den kan varva. Bara jag gasar liiiite och inte försöker axa. Trampa till -bludder-bludder.

Alltså, troligen är det som Icecap var inne på, gnistan släcks ut när det börjar gå undan. Investerar i nya fina stift, kollar hur gnistan ser ut. Inte särskilt imponerande. Trycker i dom och testkör.

Stor framgång, men inte total succe. Varvar vilt men missar någon gång då och då. Troligen dags för en ny spole.

Det verkar som om jag har en eftermonterad icke orginal spole då den är märkt 12V och också matas med 12V (uppmätt). Motståndena är tydligen borta. Den ser dock allt annat än ny ut.

Om SU-förgasarna, det var ett tag sen jag kikade närmare på dom, men vill minnas att oljan inte kan försvinna med mindre än att bilen välter. Minns kanske fel, nåja. De tycks iallafall dränka stiften direkt vid gaspådrag så den delen tycks funka, men skall ändå kolla nästa gång, det är ju snabbt gjort.

CO-halten brukar vara lite knöligt på SBP, men de brukar mäta samtidigt som jag skruvar på förknasarna. Skruv, skruv, skruv -DÄR var den godkänd. Sen kan jag knappt köra därifrån. Att jag sedan skruvar tillbaka dem så fort jag kommer hem fattar ju de också. Vilket spel för gallerierna.

Tackar för alla tips och uppslag, jag betraktar problemet som löst.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag håller fortfarande en slant på soppatillförseln. Hade en buggy en gång som uppförde sig likadant. Det var skit i tanken, så bara lite soppa kom fram i taget. Det gick att sakta varva upp, men så fort man tömde med accpumpen, då gick den taskigt.

Hade en annan bil med lustgas också. Den var likadan före jag bytte till kraftigare soppapump.

Kostar iaf inget att koppla bort slangen från förknasarna och blåsa andra hållet med tryckluft, ev. med munnen. Kan hjälpa om det var nåt som satt halvfast.
Khaki

Inlägg av Khaki »

>CO-halten brukar vara lite knöligt på SBP, men de brukar mäta samtidigt som jag skruvar på förknasarna. Skruv, skruv, skruv -DÄR var den godkänd. Sen kan jag knappt köra därifrån. Att jag sedan skruvar tillbaka dem så fort jag kommer hem fattar ju de också. Vilket spel för gallerierna.

Det är inte så att det är här problemet ligger? :)
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Jo, soppatillförsel-spåret är inte helt avskrivet. Men det känns som om bluddret borde vara lite fördröjt om det var soppabrist, beroende på körstilen innan jag trampar till. Dessutom är bluddret så gott som eliminerat efter att de nya stiften kom i.

Att ställa tillbaka förgasarna efter SBP görs på känsla till att börja med, det brukar duga ganska bra. Sen när lusten kommer över en så gör man en riktig inställning efter konstens alla regler. Lyckligtvis behöver man bara göra denna procedur vartannat år. Olyckligtvis är det dags denna månaden.

Men nu är det bara lite småfix kvar, såsom att få vänster blinkers att blinka med avsedd lampa och inte med positionsljuset (behöver jag säga Lucas?), vet inte när den började med det, det funkade ju förra året. Nåja det ska väl inte vara så svårt.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

På en Morgan som jag fixade åt en kompis var det en kärvande klocka på den ena SU:n som orsakade bludder. Den har visserligen en större version av SU men de fungerar på samma sätt, har du kollat att dina SU löper lätt o fint?
Det är säkert rost/dålig jord som orsakar att fel lampa blinkar, skyll inte på inte Lucas han har tillräckligt på sitt samvete! :lol:
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Den går fint nu, eventuellt en missad tändning (som endast stör ljudet, känns inte) per växel om jag varvar ur ordentligt. Så det är så nära perfekt det kan bli utan att vara helt perfekt. Blir troligen en ny spole någon gång i framtiden, men för tillfället är det inte längre ett problem.

Kollade förgasarnas "kolvar" eller vad de kallas förra året och de glider obehindrat upp och ner och landar med ett "klick".

Blinkers fixad, nu till det svåraste, få en SBP tid med fint väder illa kvickt.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Vilken flax. Fick en tid direkt, och formligen flög igenom besiktningen med blanka papper. Behövde inte ens skruva på förgasarna.

Lite roligt, bilen tyckte inte om bli kittlad. När de hissade upp framvagnen och vände och vred i hjulen så tutade han ihärdigt på dom, flera gånger, tills de slutade. Sen var han tyst och nöjd. :D
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Grattis! :D
Skriv svar