TV-out på nVidiakort

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Macce

TV-out på nVidiakort

Inlägg av Macce »

Skaffade ett tag sedan ett PNY nVidia Geforce 6200. Tänkte koppla in tv:n till det också, men ser till min stora förvåning att det är någon udda kontakt för tv-out. Det är en minidin med 9 hål i istället för 4 som det har varit på alla tv-out jag sett hittills. Det kom med en svideo-kabel också, men den passar inte i kontakten.
Mest förvånad är jag att inte sladden som kom med passar i kontakten alls.

Såhär ser alltså kontakten ut:

Bild

På lådan pratar de om HDTV hit och dit, men står inget som man skulle bli klokare av.

Kabeln som kom med har alltså följande kontakt (men hane i båda ändorna):

Bild

Går det att göra en adapter för att göra om signalen, eller vad skall jag ha för att koppla signal från detta uttag till min TV?
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Känner igen kontakten. Hade en likadan (eller iaf liknande) på ett gammalt grafikkort jag hade för många år sen. Då följde det med en adapter som gjorde om den till en S-video och två RCA-honor för ljudet. Ska leta om jag kan hitta på den adaptern.
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Är det inte ett VIVO-kort, då?
Då använder man en octopus-splitter till både video-in och video-out från den kontakten.
Vad är den exakta modellbeteckningen på kortet?
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Orkar inte öppna datorn för att läsa vad som står på kretskortet, men på förpackningen står iaf: G606200A8D24LPB. På kvitansen står det PNY GF 6200 AGP 256M 64-BIT VGA+DVI+TV.
lspci säger: VGA compatible controller: nVidia Corporation NV43 [GeForce 6200] (rev a1).
Url till butikens sida för produkten: http://www.digicomp.fi/product_info.php ... _id=105402

Lådan och bilden på kortet stämmer inte för 1 cent, men det är artikeln jag beställde iaf.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Connectors Out: S-VIDEO"

Det är ju då rakt inte en S-video-kontakt som sitter på ditt kort.
Säker på att du verkligen fått rätt kort?

Jag har ett GeForceFX 5600 Ultra och där sitter det en kontakt som är likadan som den på ditt kort. Till mitt kort följde det med en breakout-sladd med 2st S-VHS-kontakter och 2st RCA-kontakter. Det följde även med en sådan sladd som du fick med.

Jag skulle nog kolla med butiken så att jag verkligen fått rätt.
Tycket det låter som om de glömt skicka med en sladd.

Det finns ingen bild på inkopplingen i manualen?
Spinxen
Kontakt:

Inlägg av Spinxen »

Jepp, helt klart ett VIVO-uttag, och kortet som du länkade till är inte ett VIVO? Så troligen har du fått fel kort, men du har ju inte fått VIVO-kabel, så det är mer än ett fel ;-)
Som Limen skriver, så har man splitter kabel till den.

Jimmy: din kabel är för video-out, video-in och RCA-kontakterna för ljud in. Den vanliga S-VHS är bara en förlängning.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jimmy: din kabel är för video-out, video-in och RCA-kontakterna för ljud in. Den vanliga S-VHS är bara en förlängning.

Inte riktigt rätt, men nästan. :)
RCA-kontakterna är komposit videosignal in/ut.

Vad jag vet så brukar inte VIVO-korten ha någon kontakt för ljud. Det brukar man sköta via ljudkortet.
Spinxen
Kontakt:

Inlägg av Spinxen »

Skulle bara kolla så du var vaken ;-)
Eller rättare sagt, jag var nog inte riktigt vaken när jag skrev det, ljud in duuhhhh ;-)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

:D

Saknar vi inte en smiley med kaffekopp? :)
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Tja, butiken har inte gett mig fel kort, men vad som har förpackats i lådan på fabrik vet jag inte. Lådan var inplastad så den har inte varit öppnad.

Får väl maila PNY, fastän det knappast leder till något. Att orka föra kortet tillbaka och vänta på ett nytt orkar jag inte. TV:n min är ändå bara 3 tum större än datorskärmen, och bildkvalitén är mycket sämre så vet inte om det ens är värt... :S
Användarvisningsbild
flippy

Inlägg av flippy »

Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Hittade hemma en kabel från ett TV-kort, kontakterna passar. Får ta och prova konfigurera det en sväng någon gång jag orkar.

Tack!
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har precis samma kontakt på mitt X800XT kort men någon splitter eller något liknande medföljde ej och verkar inte heller som det skulle det enligt instruktionsboken men detta kort har VIVO. Så om du får det till att fungera på något sätt så får du gärna skriva hur du gick till väga. :)
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Om det är ett ATI kort så ...
På min dell sitter en likade kontakt och kabeln från kjell funkar inte
så jag fick ta i en kabel från InWarehouse på lådan står det:
ITEC homecinema collection

Scart till svhs
T8306SH-A(2)

sträckods ettiketen:
32.6661
7 39317 066502

Fungerar kalas fint nu
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det är ett ATI kort, men den grejen kan jag inte hitta på deras sida. Har sökt på allt det du skrev. :? Är det en VIVO kontakt eller den är bara för att koppla kortet till TVn och inte för att spela in något från tex en video eller så?

Edit: hittade dock en del intressant vid sökning på scart till svhs på sidan. Är det i princip som denna du skaffade? Nedan är lite också som allmänna frågor då jag inte har så stor koll på dessa typer av kontakter. :?

http://www.inwarehouse.se/Product.aspx? ... 7&node=836

Det verkar som om denna är omkopplingsbar för (som jag då tar det som) kommunikation på båda hållen (passar mitt VIVO kort?) och om denna hade gått att direkt koppla in på kortet och sedan bara tuta och köra så hade min lycka varit gjord för denna vecka. :) Skall dock se om det finns något billigare ställe först då denna är onödigt designad och bara där ligger väl en 100:-.

Annars så verkar nästan denna typ ha allt som skulle kunna passa samtliga typer av grafilkkortskontaker på marknaden och den verkar också vara för kommunikation på båda hållen. Verkar vara principiellt det samma som förra men med den skillnaden att det inte är några långa sladdar med.

http://www.inwarehouse.se/Product.aspx? ... 6&node=393

Men jag ser dock inte vilken typ av kontakt det är men den kontakten på bilden i början handhåller alltså svhs?
Skriv svar