Reglera ljudnivå på en tvåton astabil multivippa KLART
- prototypen
- prototypen
- Göran Nilsson
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Göran Nilsson:
I databladet står det att kondensatorerna kan uteslutas om ledningarna är "korta".
Det gäller bara ena kondensatorn. Dessutom står det: "(or if no input filter capacitor is used)."
Som regel så behöver man alltid båda kondensatorerna. Sedan skadar det ju inte med lite extra filtrering.
I databladet står det att kondensatorerna kan uteslutas om ledningarna är "korta".
Det gäller bara ena kondensatorn. Dessutom står det: "(or if no input filter capacitor is used)."
Som regel så behöver man alltid båda kondensatorerna. Sedan skadar det ju inte med lite extra filtrering.

- prototypen
78XX kan klara sig utan extra kondesatorer om ledningarna är korta till elektrolyterna. Om det är mer än 50 mm (tror jag) till stora glättningslyten måste man ha en extra avkopplingskondensator i storlek 0,1-1,0 uF.
Där tror jag det har blivit en feltolkning.
Det är aldrig fel att sätta 4,7 eller 10 uF till både Vin och Vut på 78XX. Plus då en glätt e-lyt efter likriktaren.
Prototypen
Där tror jag det har blivit en feltolkning.
Det är aldrig fel att sätta 4,7 eller 10 uF till både Vin och Vut på 78XX. Plus då en glätt e-lyt efter likriktaren.
Prototypen
- Göran Nilsson
Ni som föreslog att det borde finnas ett par kondensatorer kopplade till stabben hade helt rätt.
Jag testade med att bara hålla en kondensator på plats och då ökade utspänningen direkt men den fluktrerade fortfarande lite.
När jag senare hade monterat båda kondensatorerna var spänningen stabil på 11,77 volt.
Spänningsstabben var inte felkopplad, det såg bara ut så från komponentsidan av kretskortet.
Kretsen fungerar perfekt, nu ska jag göra en lika dan till min svåger
Tack alla för hjälpen
Jag testade med att bara hålla en kondensator på plats och då ökade utspänningen direkt men den fluktrerade fortfarande lite.
När jag senare hade monterat båda kondensatorerna var spänningen stabil på 11,77 volt.
Spänningsstabben var inte felkopplad, det såg bara ut så från komponentsidan av kretskortet.
Kretsen fungerar perfekt, nu ska jag göra en lika dan till min svåger
Tack alla för hjälpen