Lite frågor ang. AVR

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Virr3

Lite frågor ang. AVR

Inlägg av Virr3 »

Jag har lite frågor om Atmel ATMega32.

1.Vad är det förskillnad på eeprom och flash minnet?
2.Hur kommunicerar man med datorn på lättaste sätt?
3.Hur stora kunnskaper behöver jag innom c++ för att klara skicka tex. en text till en ledmatris?
4.Vilket program är de bästa att skriva och bränna in koden med?
5.Vilken är den bästa guiden för att lära sig avr?
6.Finns det någon svensk guide?

det var nog alllt:)
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

1. Programmet lagras i flash. EEPROM kan användas till att lagra andra data.
2. Med den inbyggda UARTen.
3. Kan jag inte svara på då jag använder assembler.
4. Beror på vilket språk och programmerare du ska använda.
5. Trial and error. För att komma igång kan du använda nybörjarguider på www.avrfreaks.net. För assembler finns sedan http://www.avr-asm-tutorial.net
6. Vet ej.
Virr3

Inlägg av Virr3 »

2. Med den inbyggda UARTen
kan du förklara lite hur UART funkar?
4. Beror på vilket språk och programmerare du ska använda.
vilket språk lämpar sig bäst om man är nybörjare och snabbt vil komma igång?
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Vid avsaknad av förkunskaper i både elektronik och programmering så skulle jag nog rekommendera att hoppa över AVR- och lösa PIC-processorer till en börja med.

Gör som så många andra har gjort för att komma i gång enkelt och smidigt. Köp en Stamp ( Elfa http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... e/4559.htm ). Den är komplett med allt och behöver i praktiken bara ett 9-voltsbatteri eller enbatterielliminator och en kabel direkt till datorns com-port för att man ska kunna använda den. Den programmeras i Basic vilket är lätt för en nybörjare att förstå. Basicen har tillochmed färdiga kommandon för att generera dtmf-toner för telefonappplikationer.

Dom går säkert att få tag på billigare än på Elfa om man tycker att några hundralappar är för mycket.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Virr3>> Här finns en liten introduktion till AVRStudio 3.56 på svenska
http://www.elektro.htu.se/dynamaster/fi ... 203.56.pdf
(Kul adress, eller hur? Hur göra för att slippa dessa fula, långa URL:er i inlägg???)
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Kod: Markera allt

[URL=www.hejhoppsan.com]Hejsan[/URL]

så gör man för att slippa urlen

virr3: hur mycket engelska kan du? :D Det är ett ganska viktigt för att kunna komma igång.

AVR är egentligen inte svårare än PIC men det finns mer hjälp på internet om PIC.

BS2 är jävligt smidig för dom som vill bygga saker och inte sätta sig in i att programmera direkt. Det är ju vanlig basic i dom och de är tillräckligt slöa för att man ska förstå :P
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Tack EagleSpirit!!!

Fast jag tycker allt att det finns en hel del information om AVR.
här följer ett par sidor:
AVRbeginners.net
Microcontrollers Inside
AVR-robot
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

MicaelKarlsson: Glöm inte www.AVRFreaks.net . Där finns allt man behöver.

När jag började med AVR fick jag mycket hjälp av det här avsnittet ur AVR-LIBC-dokumentationen:
http://ftp.gnu.org/savannah/files/avr-l ... oject.html
Där får man grepp om hur man gör ett enkelt AVR-program och hur uppbyggnaden av C-filen ska se ut.

För att sedan lära mig alla AVR:ens funktioner läste jag främst på www.avrbeginners.net och i databladet. Att använda funktionerna i AVR:en handlar bara om att skriva/läsa rätt värde till/från rätt register och att kunna fånga rätt interrupts. Allt detta står i databladet. Alla registernamn och bit-namn är samma i databladet som de är i t ex kompilatorn GCC-AVR (och i Windowsporten, WinAVR). Vad interrupts kallas kan dock skilja lite och det får man kolla i dokumenationen för GCC-AVR.

Det finns lite funktioner till GCC-AVR som gör att man slipper anropa vissa register direkt, t ex vid kommunikation med EEPROM:et. Dessa funktioner finns i dokumentationen.
http://groups.engr.oregonstate.edu/ieee ... -1.0.3.pdf

Sen är det bara att koda på. :)
Jag kan ju tillägga att jag kunde programmeringsspråket C innan och även lite grundläggande analog och digital elektronik.
Annars finns det kompilatorer för andra språk, bl a Basic (Bascom?), men de kostar pengar har jag för mig. En stor anledning till att jag valde AVR framför andra µC:ers var just att det fria alternativet AVR-GCC fanns.
Användarvisningsbild
Xerbee

Inlägg av Xerbee »

Om man vill börja lite, en basic stamp, vilken modell ska man börja med? Och vad är ett programmeringskort? Måste man köpa ett sådant med för att få igång den? Kan någon skriva en lista på saker man behöver? Eller är det bara någon form av bstamp man behöver köpa på elfa? Och sista frågan... finns det billigare än på elfa i gbg området. Ska googla lite men någon som redan nu kanske vet en sida eller butik.
Virr3

Inlägg av Virr3 »

Är inte basic stamp en micrprocessor precis som avr? det jag frågade om var avr:P

jag förstår fortfarande inte hur UART funkar:S

ett kopplings schema samt lite kodexempel vore parfekt:P både för programet jag behöver i datorn och i avr:en

btw: tack för de bra länkarna
Användarvisningsbild
Melker

Inlägg av Melker »

Basic Stamp är väl en PIC som rutimecompilerar basic-kod = långsammt och dyrt.

UARTen tar emot och skickar data seriellt på samma vis som en dators com-port gör. När UARTen tagit emot data så säger den till genom att sätta en flagga eller köra ett interrupt och när du skickar med den så placerar du bara datan som ska skickas i ett register så matar den ut den i bestämd baudrate.

Finns som sagt basic-kompilator till AVR också, ifall man tycker C eller asm är för jobbigt att lära sig.

Sida om AVR asm: http://www.avr-asm-tutorial.net/avr_en/ ... index.html
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Xerbee skrev:Om man vill börja lite, en basic stamp, vilken modell ska man börja med? Och vad är ett programmeringskort? Måste man köpa ett sådant med för att få igång den? Kan någon skriva en lista på saker man behöver? Eller är det bara någon form av bstamp man behöver köpa på elfa? Och sista frågan... finns det billigare än på elfa i gbg området. Ska googla lite men någon som redan nu kanske vet en sida eller butik.
www.robotshop.se har, ligger i närheten av chalmersområdet. Vet inte om de är så mycket billigare dock. Orkar inte kolla :P

Jag har aldrig testat basic på en vanlig µC. Måste man kunna mycket om register och liknande?Om det är lika som BS programmering så är det nästan värt att skaffa PICbasic pro eller bascom för AVR (visst heter det så?)

Fyra projekt med den billiga varianten med BS är lika med en licens för PICbasic pro ungefär och sen kan man få tag på PIC kretsar för typ 60 spänn styck om man inte använder sig av samples.
Max_jammer

Inlägg av Max_jammer »

Säljs:

Basic Stamp 2
Board of education (http://www.robotshop.se/micro/board_edu.jpg )
Programmeringskabel
CD
Bok: BS manual
Bok: Application with BS2.
+ massor av mina algoritmer (för t.ex. avkodning av tangentbordet osv.)

*** PRIS: 700 :- ***

Allting i jättebra skick, fungerar 100%. Du kommer igång på 15 minuter. Perfekt för nybörjare.

På robotshop kostar detta 1200 kronor. På elfa kostar det 1377 + moms (http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=4579.htm)

Intresserad?
Maila mig: unimatrice0@yahoo.se
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

cykze skrev:MicaelKarlsson: Glöm inte www.AVRFreaks.net . Där finns allt man behöver.
Tycker kanske inte att det är det ultimata nybörjarforumet, men visst där kan man få svar på precis ALLT
Ett tips är ju att läsa databladen, dom ger en hel del även om de inte alltid är så lätta att tränga in i.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Virr3> Här är ett schema över hur man använder UART:en [nere i vänsta hörnet | RX,TX-> max232 ->serieporten i datorn]

http://www.etf.tlth.lth.se/byggsatser/a ... matics.PDF

Det finns sedan inbyggda kommandon/teminal i Bascom.

SEROUT/SEROIN > skickar serielldata
Print "Hello world" > skriver ut Hello world i bascom:s inbyggda terminal emulator.
Skriv svar