Lysdioder på MC

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor

Lysdioder på MC

Inlägg av mrOh »

Har beställt massa orangea lysdioder för att försöka ordna ett par snygga blinkers till min MC och har ett par funderingar.
  • Framspänningen är 1,8-2,2 Volt, men finns det nån anledning till att inte seriekoppla 6st med resistor på 1 Ω?

Hur känsliga är LEDs? Måste jag skydda dom på något ytterligare sätt?
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Ser inget problem. Tänka lite på effekten som blir på motståndet då, och tänka på att snarare räkna på 13-14 volt istället för 12 volt, då när MC'n laddar så höjs spänningen.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Jag skulle nog ha kört med 5st lysdioder i serie och ett lite större motstånd, blir lättare att ordna marginal då tror jag.
Sen är det inte säkert att det kommer att fungera med lysdioder eftersom vissa system kräver den belastningen som glödlampan ger för att fungera.
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

I sånt fall kan du antingen byta ut blinkersrelät mot ett elektroniskt, eller sätta in ett effektmotstånd.
Flummo

Inlägg av Flummo »

Skulle nog satsa på bara tre dioder i varje serie, det känns som rätt lämpligt att ha ungefär halva drivspänningen över motståndet när spänningen kan variera såpass mycket.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Med typ någon strömgeneratorkoppling baserad på transistor eller ML317 så kan man hantera mycket varierande inspänning över en viss nivå utan att strömmen ändrar sig.

med smart koppel och kanske OP-amp som hjälp och drivtrissa så behöver man inte särskilt många 100 mV högre inspänning än vad dioderna kräver då en transistor har så lågt som 0.2 volt mellan kollektor/emitter när den leder.
Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor

Inlägg av mrOh »

Tackar tackar.
Jahopp, då blir det färre dioder i serie samt att jag ska mäta hur mycket den laddar. Innan var jag ute efter att ha så liten effektförlust som möjligt i resistorerna men inser att det inte spelar så stor roll.
Bör man sätta dit en diod eller liknande för att skydda sig mot eventuella transienter?
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Jag testade 5 dioder till blinkers i min hojj, måste tyvärr säga att man inte såg mycket av blinkandet.
Skriv svar