- Framspänningen är 1,8-2,2 Volt, men finns det nån anledning till att inte seriekoppla 6st med resistor på 1 Ω?
Hur känsliga är LEDs? Måste jag skydda dom på något ytterligare sätt?
Lysdioder på MC
Lysdioder på MC
Har beställt massa orangea lysdioder för att försöka ordna ett par snygga blinkers till min MC och har ett par funderingar.
-
-
Med typ någon strömgeneratorkoppling baserad på transistor eller ML317 så kan man hantera mycket varierande inspänning över en viss nivå utan att strömmen ändrar sig.
med smart koppel och kanske OP-amp som hjälp och drivtrissa så behöver man inte särskilt många 100 mV högre inspänning än vad dioderna kräver då en transistor har så lågt som 0.2 volt mellan kollektor/emitter när den leder.
med smart koppel och kanske OP-amp som hjälp och drivtrissa så behöver man inte särskilt många 100 mV högre inspänning än vad dioderna kräver då en transistor har så lågt som 0.2 volt mellan kollektor/emitter när den leder.
Tackar tackar.
Jahopp, då blir det färre dioder i serie samt att jag ska mäta hur mycket den laddar. Innan var jag ute efter att ha så liten effektförlust som möjligt i resistorerna men inser att det inte spelar så stor roll.
Bör man sätta dit en diod eller liknande för att skydda sig mot eventuella transienter?
Jahopp, då blir det färre dioder i serie samt att jag ska mäta hur mycket den laddar. Innan var jag ute efter att ha så liten effektförlust som möjligt i resistorerna men inser att det inte spelar så stor roll.
Bör man sätta dit en diod eller liknande för att skydda sig mot eventuella transienter?
- 13th.Marine
- EF Sponsor