Reglera ljudnivå på en tvåton astabil multivippa KLART

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Reglera ljudnivå på en tvåton astabil multivippa KLART

Inlägg av Göran Nilsson »

Jag har spenderat ett par timmar på webben för att hitta en krets som avger två toner, detta var den "enklaste" som jag hittade. Men jag behöver komplettera den med potentiometer för att kontrollera ljudnivån. Jag ska byta högtalaren till "öronhögtalare" eller vad det nu heter.
Vad är lämpligt värde på potentiometern och var ska jag koppla in den ?
Kan jag få problem med denna kretsen om jag byter ut högtalaren ?

Bild
Senast redigerad av Göran Nilsson 11 juni 2007, 12:39:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om du placerar ett potentiometer så att ena sidan sitter till - på 1µF kondingen, den andra sidan sitter till GND och du sedan tar ut på "vridgrejen" kommer det att fungera alldeles utmärkt.

Du kan även byta potentiometern till ett par fasta motstånd om du så behagar.

Du kan alltså fint byta högttalare utan problem.

Det finns även (NE)556 som är 2 st (NE)555 i samma kapsel....
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Tack för snabbt svar ! Vilket värde kan va lämpligt på potten 47K , 100K ?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det beror på vilken impedans den hörlur har men jag hade nog tagit ett 1K potentiometer.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Tack !
Det var tur för jag hade beställt den storleken också. Jag har märkt att det är bra att ha lite blandade komponenter hemma.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Ä Du säker på att den där saken avger två toner? Det ser mera ut som att den "tutar upptaget".
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det kommer nog att tuta upptaget, MEN koppla vänster 555 pinne 3 till höger 555 pinne 5 med ett motstånd, vet ej hur känsligt det är men i spannet 10 -100 kohm är nog rätt värde. Det kan bli nya effekter.

Prototypen
xxargs

Inlägg av xxargs »

Ett gott råd - byt utgångskondingen på 1 uF till i allafall 10 uF eller kanske 33 uF om du inte vill ha bara övertonerna från fyrkantvågorna som genreras

1 KHz över 1 uF ger motstånd av ca 160 Ohm mot hörlurens 32 Ohm - vilket ger ca 14 dB dämpning, medans vid 10 KHz ger kondingen bara motstånd av 16 Ohm och ca 1 dB dämpning.

Vid 8 Ohm högtalaren så är det ännu värre med 26 dB dämpning (1kHz) resp 7 dB (10 KHz).

med 33 uF så är nedre -3dB punkten vid 600 Hz för 8 Ohm och ca 150 Hz med 32 Ohm hörlur. - ja, plus vad drivern på NE555 orkar att dra.

---

Som du troligen kommer att märka så är hörlurar väldigt ljudliga när man kör typ 3 Volt t-t. över polskruvarna - riktpunkten är att 1 mW ger ungefär 100 dB i dom flesta lurar, och med 32 Ohm impedans så ger det U=SQRT(0.001Watt * 32 Ohm) = 179 mV RMS ~ 500mV t-t för sinus och mer bör man inte köra oavsett tonkaraktär.

Grov tumregel: vill man minska upplevda ljudnivån till hälften så skall spänningen över högtalarens/lurens polskruvar justeras ned till 1/3-del av föregående värde (0.3162277 mer exakt - och nivån skall ökas med 3.162277 om man vill fördubbla upplevda ljudnivån ;-) ).
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Jag tackar för tippsen ni har gett mig.
Tyvärr xxargs men jag har inte kunskap så att jag förstår, jag kommer att prova mig fram när jag har fått hem komponenterna.

Högtalare, hörlurar, vad jag menade men inte kommer på vad de heter är sådana där freestyleöronknoppar.

Ja, ni kanske har rätt i att det bara tutar upptaget men det gör inte så mycket. Syftet med det hela är att väcka mig om jag har somnat "på posten" och då tror jag att det är effektivare med intermitent ton i jämförelse med kontinuerlig ton. För övrigt kan jag nämna att det hela är kopplat till en rörelsedetektor.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Du kunde väl ha sagt det på en gång!
Slingkoppla reläutgången på din rörelsedetektor i serie med den här: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... id=8740204

8)
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Speakman
Nja, det är bara jag som ska vakna lite diskret

Jag ska ha hörselskydd typ kåpor på mig så att ljudet inte sprider sig i omgivningen
xxargs

Inlägg av xxargs »

Göran Nilsson skrev:
Högtalare, hörlurar, vad jag menade men inte kommer på vad de heter är sådana där freestyleöronknoppar.

Ja, ni kanske har rätt i att det bara tutar upptaget men det gör inte så mycket. Syftet med det hela är att väcka mig om jag har somnat "på posten" och då tror jag att det är effektivare med intermitent ton i jämförelse med kontinuerlig ton. För övrigt kan jag nämna att det hela är kopplat till en rörelsedetektor.

sak samma vilken typ av hörlur, dom bölar på ordentligt vid 1 mW - och med tanke på din typ av användning så vill du ha hög ljud för väckning.

hur eller hur - byt i schemat angivna 1 uF på utgången till 10 - 33 uF, annars får du bara vass diskant av tonen som produceras.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

okej, jag ska testa 10-33 uF. Det verkar bli i nästa vecka för det var inget i postlådan idag
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Reglera ljudnivå på en tvåton astabil multivippa ?? lite

Jag fick komponenterna i fredags ändå.

Nu har jag byggt den med vissa modifieringar från ursprunget, volymkontroll, spänningsstabbe och en diod.
När det gäller ljudet så duger det fint för mitt ändamål.
Jag har kompletterat kretsen med en spänningsstabbe 7812CV och en diod 1N4007. Men det är en konstig sak som jag inte förstår
Matningsspänning 13,0 Volt men det kommer bara ut 8,6 Volt från stabben, varför blir det på detta viset ?
Jag kan konstatera ett spänningsfall på 0,7Volt över dioden, är det normalt?

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Färgglada bilder! :)

Spänningsfallet på 0,7V över dioden är normalt.
Vad minskningen från 13V till 8,6V beror på har jag bara en misstanke om: Det kan vara så att spänningsregulatorn behöver mer än 13V för att kunna reglera ordentligt. Sedan behöver du en (eller två) kondensatorer till spänningsregulatorn. Titta i spänningsregulatorns datablad för schema på den delen.
Skriv svar