Hur testa okända transformatorer?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Hur testa okända transformatorer?

Inlägg av hcb »

Hej,
Jag vill minnas att jag någonstans (QTC, tror jag) läst en artikel om hur man testar transformatorer med okända spännings- och strömdata. Nu ligger alla mina gamla QTC hos mina föräldrar, och jag sitter här med några trafos med en hel drös lindningar. Har någon några tips om hur man kan gå tillväga? Jag vet f.n. inte mycket mer än vikten på transformatorerna. Strängt taget vet jag inte ens att det *är* transformatorer, men det skulle förvåna mig om det vore något annat...
macgyver
Kontakt:

Inlägg av macgyver »

omsättningen mellan lindningarna är inte svår att mäta, hur mycket ström/spänning du kan få ut är lite krångligare, du får mäta de fysiska måtten på kärnan och mäta induktansen / räkna varven, sen går det att räkna ut
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Inte för jag har bra koll, genom att mäta måtten på kärnan som macgyver skriver vill man ha fram hur mycket ström som kan gå genom lindningarna när kärnan blir mättad. I en fysik bok hittar du säkert lösningen.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Man kan sända en liten puls och mäta "svaret" för att få lindnings förhållandet.
Lägga på DC och mäta strömmen för att få fram mättnadsgränsen.

Fler ideér om detta?
xxargs

Inlägg av xxargs »

titta i:

http://www.ee.surrey.ac.uk/Workshop/adv ... asure.html

och dess bakåtliggande länkar - har för mig fanns en del info när det gäller dimesionerng avseende area på mittbenet på EI-kärnan gentemot effektklass och volym och dess ekvationer runt omkring.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Jag svarar mig själv, eftersom jag lyckades hitta rätt nummer av QTC.

I QTC nr 1 2003 beskriver Karl-Henry Andersson SM5IAL följande metod för att ta reda på karaktäristiken för okända krafttransformatorer.

1. Identifiera trolig primärlindning.
2. Öka spänningen över lindningen tills strömmen stiger brant. Om detta t.ex. sker över 230 V är det sannolikt att primären är för 230 V.
3. Anslut trafon till rätt primärspänning och mät tomgångsström och sekundärspänning/ar.
4. Transformatorer kan som regel belastas till 5% spänningsfall på sekundärsidan. Vrid ner primärmatningen till 0V. Kortslut sekundären och öka primärspänningen till 5% av primärspänningen. Strömmen genom primären är nu den maximalt tillåtna.
5. Maximal sekundärström bestäms ur spänningsförhållandet och magnetiseringsströmmen för primären. Den senare kan uppskattas till 10% av maximal primärström. Maximal sekundärström blir då (I_pri - I_mag) x (U_pri / U_sek).
6. Kopparförlusterna bestäms av lindningarnas resistans och strömmen genom dem. Järnförlusterna kan normalt uppskattas till mellan 50% och 100% av kopparförlusterna.
7. De flesta trafos bör inte belastas mer än ca 40 graders temperaturstegring vid full last. Man skall alltså inte bränna sig om man lägger handen mot lindning eller kärna.
8. Om man kan mäta lindningarnas diameter kan man använda tumregeln att endast i undantagsfall belasta lindningarna med mer än 3A/mm^2 koppararea.

Edit: lade till referensen till SM5IAL---rätt skall vara rätt.
Senast redigerad av hcb 9 september 2007, 18:45:18, redigerad totalt 2 gånger.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det här borde stoppas in i guide-avdelningen,

Även om man med lite egen klur nog kan prova fram detta så är just tumreglerna 5% fpänningsfall, 10% magnetiseringsström och 3A/mm^2 och 40 grader övertemp just det svåra att hitta när man behöver det...
peter555

Inlägg av peter555 »

En utmärkt beskrivning.
tobba__1990

Re: Hur testa okända transformatorer?

Inlägg av tobba__1990 »

en dum fråga men då skulle jag tex kunna ta en transformator som lämnar 9v koppla den vidare på en ny transformator på sekundärlindningarlindningen så borde jag få mer än 220 ut på primär lindningen på transformator nr2 om den tex lämnar 6v ? eller tänker jag galet ?
Användarvisningsbild
bit96

Re: Hur testa okända transformatorer?

Inlägg av bit96 »

en dum fråga men då skulle jag tex kunna ta en transformator som lämnar 9v koppla den vidare på en ny transformator på sekundärlindningarlindningen så borde jag få mer än 220 ut på primär lindningen på transformator nr2 om den tex lämnar 6v ? eller tänker jag galet ?
Ja, teoretiskt, men nej eftersom trafo 2 med största sannolikhet inte klarar den högre spänningen ca 345V (om vi utgår från 230V i vägg och trafo).
Det blir överslag i trafo 2 som brinner upp. Den är helt enkelt inte konstruerad för så hög spänning.
Dessutom tror jag att kärnan blir mättad och inte klarar detta, men andra kan nog mer om detta.
Användarvisningsbild
MiaM

Re:

Inlägg av MiaM »

xxargs skrev:Det här borde stoppas in i guide-avdelningen,
Jag slängde in det i wikin!
Skriv svar