MPEG4 Bitrate för högsta kvalite.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
arte

MPEG4 Bitrate för högsta kvalite.

Inlägg av arte »

Hej,

Vet att detta är *lite* offtopic men det är många här som är duktiga på sådana här saker.

Ofta så hamnar jag i sitationen att jag vill konvertera en video fil till okomprimerad kvalite, problemet är att då blir filerna gigantiska och program börjar bugga ur / de blir ohanterliga.

Så nu har jag börjat att komprimera filerna med MPEG4 och väldigt hög bitrate, typ 4mbit.

Finns det någon övre bitrate gräns där det inte är någon ide att gå högre (med MPEG4, inte h264)?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Om du inte vill att det skall styras av bitrate så kan du prova att koda efter fast inställd kvalitet - då tar den så mycket bandbredd som behövs för jobbet.

Xvid brukar smälla upp en graf där den visar vilken kvanticering som huvudelen av frames får - man kan säga 2-4 så är det maxkvalitet, mycket mer än 8-10 bör inte huvudelen av frames spendera i - är det runt 20 så är den hårt komprimerad med garanterad mosaiktedenser på många håll, är det runt 25 - 30 så _är_ bilderna byggda av enfärgade 8x8 pixelgrupper....

Obs Mpeg4 är ingen bra format att editera i efterhand då det är långa kedjor av beroende mellan bilderna och en klipp mitt i resulterar att det måste kodas om - smarta redigerare gör det bara på stycket som klipps (tex för att ta bort reklam) medans mindre smarta editerare så måste hela filmen kodas om

har för mig att virtualdub har smart rendrering.

oftast brukar mpeg4-codecen skapa en keyframe vid stora förändningar (tex klipp till reklam) men inte alltid. jag använder MJPEG på näst högsta kvaliten när jag capturar (på en gammal BT8x8-kort), Det ger iofs ca 10 GB/h i filer - men iom att virtualdubs capturing stöder segmenterad filer så är det inget stort problem - fungerar glimrande mot Firewirediskar också (dom är fasen minst lika snabba som de interna diskarna...och är DMA-drivna) MJPEG har ingen beroende mellan frames så den är lättredigerad. andra framebaserade - ej förstörande format är tex huffyuv - men filstorleken kryper bara 2.4 av orginal framestorleken (ger ungefär 12-15 Mbyte/s) eller runt 25 GB/h.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Jo, motion-jpeg är trevlig att klippa i.
Skriv svar