Montering av utetempgivare på husvagn

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
RD
Kontakt:

Montering av utetempgivare på husvagn

Inlägg av RD »

Har under en längre tid pysslat med ett projekt som ska ersätta den befintliga styrpanelen för värme i min husvagn.
Har nu äntligen alla delar klara och i slutet av veckan påbörjas monteringen i vagnen.

För att mäta temperaturen på en del olika saker så använder jag 4st DS18S20, varav en ska mäta utetemperaturen.
Och det leder fram till frågan.
Vart tycker ni att man ska sätta utegivaren på en husvagn?
Jag har följande ideer och funderingar.

Idé 1. Givaren monteras i en liten dosa på väggen rakt utanför garderoben där elektroniken hamnar.

Fundering: På ett hus sätter man ju alltid givaren på en vägg i en viss riktning för att undvika att den hamnar rakt i solen under större delen av dagen. På en husvagn så blir det svårt eftersom man sällan kan bestämma åt vilket håll man ställer vagnen på en camping. Husvagnsväggen är ju dessutom metall. Borde väl kunna ge upphov till ännu högre temperatur?

Idé 2. Givaren monteras uppe vid tv-antennen.
Fundering: Här kan man skippa dosa och istället dra en krympslang över givaren. Kabeln dras upp tillsammans med koax till antennen i bef. antennmast. När antennen är uppe så hamnar givaren ca 1 meter över vagnens plåt, men istället så kommer solen skina rakt på den under hela dagen.

Idé 3. Givaren monteras under vagnen.
Fundering: Här bör man nog använda en dosa för att skydda givaren från fukt och grus som stänker upp när man kör. Givaren kommer här sitta i skugga hela dagen. Frågan är hur det går att mäta temperaturen om man sätter givaren i en tät dosa (IP56). Det kanske tar för lång tid för luften inne i dosan att ändra temperatur.

Tacksam för kommentarer och idéer!
Användarvisningsbild
flippy

Inlägg av flippy »

Om du monterar den uppe vid tv antennen så kanske du kan fixa nåt litet tak över givaren så den hela tiden ligger i skuggan men så att det är öppet runtom, kanske skulle kunna funka.
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Tag två givare, en på vardera lång sidan sedan tar du värdet som är lägst.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

tusses förslag är bra

annars så om du sätter den undertill så limma givaren i locket på en aluminiumlåda, då är det rätt temperatur på det hela
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Eller också en kombination av IDE3 och IDE2. Sätter du under vagnen och tätar med krympslang av det kletiga slaget så kan fukt inte ta sig in. Skyddad kabeldragning. Fungerar inte om du har kjol på husvagnen, så att du stänger in luften.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Eller stoppa i ett epoxifyllt VP-rör, lär ju ändra temperatur fort nog samt tåla en massa stryk :twisted:
Användarvisningsbild
RD
Kontakt:

Inlägg av RD »

Tusses förslag funkar så länge man inte har förtältet uppe :)

Anledningen till att jag funderade på att sätta givaren i en dosa under vagnen var att kabeln då kunde gå direkt in i botten på dosan och därmed vara skyddad. Men det går ju att lösa på annat sätt om jag sätter bara givaren med krympslang över. Det lär ju inte vara nåt problem att kapsla in hela givaren med krympslang.
Och nån kjol har jag inte runt vagnen. Täcks bara på ena långsidan när förtältet sitter uppe.
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

"Tusses förslag funkar så länge man inte har förtältet uppe " Det var den givare med lägsta temp som skulle läsas av och jag antar att i förtältet är det varmare.
Nu tror jag inte yttertempen har så stor betydelse för värmesystemet, en modern husvagn värms upp ganska snabbt. det är annat med ett hus där behöver systemet lite tid på sig därför mäter man yttertemp. En givare på taket för att slå av systemet innan solen värmt upp vagnen kan vara något men svårt att få fungera bra. Skulle vara kul att veta hur du tänkt dig att styra värmen i vagnen. Har haft ett liknande projekt men då var det ett fritidshus, skrotat projekt.
Användarvisningsbild
Noxin

Inlägg av Noxin »

Skippa utegivaren och reglera direkt på innetempen!
http://www.termoventiler.se/default.asp ... 4&u2_ID=41

/Klas
Användarvisningsbild
RD
Kontakt:

Inlägg av RD »

Ja det är bara innegivaren som ska styra värmen i vagnen.
Man tycker att man skriver all info som behövs, men det inser man själv ganska snart att man aldrig gör. :)

Utegivaren:
- är bara till för att helt enkelt visa utetemperaturen. Thats it...

Innegivaren:
- Sköter om värmen i vagnen. Antingen med elpatron eller gasolpanna eller båda beroende på vad som väljs.
- Startar en fläkt i taket som suger ut varmluft över en viss temp som ställs in i en meny. Dock inte på natten. I dagsläget startas den med en vanlig tryckknapp.

Givare bakom kylen:
- Startar ett par fläktar som cirkulerar luften bakom kylskåpet.

Givare på värmerör:
- Visar tempen på cirkulerande vatten. Ingen aning om varför men nåt mer ville jag mäta då jag har en 4 raders lcd :)

Det är inget hyperintelligent styrsystem utan är egentligen bara tänkt att ersätta de gamla trasiga mekaniska termostaterna plus att jag får lite fler funktioner.
Ska lägga upp en tråd med bilder i projektdelen när jag är klar.
Mitt första AVR-projekt btw.
Skriv svar