xxargs, fan va sköj att du svarar utförligt, jag ska kolla närmare länken och programmet efter min tentaperiod. Jag har ju inte i närheten den kvalite av mätinstrument du nämner. Men jag ska kolla vad jag kan få fram, det vore grymt inspirerande att fram ett filter som mer eller mindre fungerar vid dessa frekvenser. Det känns som om kvalitèn inte spelar någon större roll eller om det totalt misslyckas kanske jag inser att inte når målet att bygga eget, så då får jag väl ta och kolla på något liknande som grym länkade om...
Tack iallafall xxargs + grym
JoX^ skrev:xxargs, fan va sköj att du svarar utförligt, jag ska kolla närmare länken och programmet efter min tentaperiod. Jag har ju inte i närheten den kvalite av mätinstrument du nämner. Men jag ska kolla vad jag kan få fram, det vore grymt inspirerande att fram ett filter som mer eller mindre fungerar vid dessa frekvenser. Det känns som om kvalitèn inte spelar någon större roll eller om det totalt misslyckas kanske jag inser att inte når målet att bygga eget, så då får jag väl ta och kolla på något liknande som grym länkade om...
Tack iallafall xxargs + grym
Som sagt - det är ganska lätt att bygga bra filter med ideala komponeter i en simulator och dimensionera det med hjälp av en rad olika hjälpmedel som man kan hitta på Internet - både fria och kommersiella. Det är när man skall börja implementera dom i fysiska verkligheten som det riktigt intressanta arbetet börjar och kompromisser får en helt ny innebörd... och önskan av högt Q-värde kommer att vara den stora mantrat och bönen under arbetet och den ultimata filter-pornografin heter 'kavitetsresonator med olastat Q av 24000' (jo, sådana existerar i den fysiska världen!)