Motordrivning och reglering!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Motordrivning och reglering!

Inlägg av RDX* »

Jag hade tänkt bygga en motor driven Roadbook.
Den kommer att ha 2 "rullar" som pappersnoterna rullas upp på. Rullarna kommer att drivas av 2 individuella vanliga 6 V elmotorer [max 6 A, normal last ca 1-1.5 A, ingen last 0.22 A]. Nu är problemet hur dessa ska drivas. Jag kommer antagligen att använda en dual fullbridgedriver L298.

Första problemet är att rodbooken kommer att drivas av 12V. För att lösa detta finns det lite olika alternativ:

1, Spänningsregulator 12 V -> 6 V. En massa effekt som måste kylas bort så jag måste använda switchade spänningsregulatorer.

2, Kör motorerna på 12 V men med max PWM 50 %. Borde bli den bästa lösningen. Man tappar lite dynamiskt område hos regulatorn, men det borde gå. Fördelen är att man slipper spänningsregulatorer som kostar, tar plats och skulle kräva mycket påläsning.

Nå vad säger ni? Är det någon som har erfarenheter av att köra en elmotor på högre spänning en vad den är klassas som?

Sen kommer det andra problemet, regleringen. Om vi börjar med det viktigaste, att få rullarna att rulla pappret. Jag hade tänkt ha en enkel reglering med optiska givare. Om man målar ett kugghjul så kan man få indikation på att kugghjulet rör sig. Detta borde räcka för att reglera motorerna så att de klarar rulla pappret olika snabbt och med olika tröghet på pappret?

Rullarna kommer att rullas olika fort beroende på hur mycket papper som är på de olika rullarna. Pappret ska alltid hållas spänd. [usch jag får huvudvärk bara jag tänker på det ;)].

1, När man rullar upp pappret för första gången så kan man se hur långt pappret är. Med detta kan man grovt räkna ut hur snabbt de olika rullarna ska snurra. Tror detta kommer bli svårt, pappret kommer att packas olika hårt mm.

2, Man driver bara med "dragande rulle", detta kommer nog inte elmotorerna vara tillräckligt starka för. Så man kommer att få hjälpa till med "framskjutande rulle". Då återstår problemet med hur reglerar men en motor så att den nästan får den kraft att den kan rulla fram med egen kraft. Den får inte börja skjuta på snabbaste än den dragande motorn. Eftersom hastigheten kommer att varieras så är detta inget lätt problem.

Edit: fixat länk
Senast redigerad av RDX* 3 juni 2007, 13:28:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Har du en länk till "Roadbook" som fungerar också?

Jag har ingen aning om vad den ska göra förutom rulla (toa?)papper från en rulle till en annan och det behöver ju inte vara så himla svårt tycker jag.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Problemet är att allt helst ska göras riktigt smått, vilket gör att jag har felmotorer, fel utväxling mm.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Aha.... nu fungerar länken.

Ska jag vara ärlig hade jag löst detta med ett LCD/OLED i någon form, inget mekanisk eller liknande, bara ett SD-kort att lägga i som man innan har laddad från datorn.

Men nåväl: ditt problem.

Motorstorlek osv. är ditt problem, jag kan däremot berätta hur jag hade löst regleringen.

Rullar osv monteras och mellan rullarna monteras en skiva som fungerar som underlägg men den skiva har (förutom rundade kanter) en liten brytare som känner att det är för stort tryck på den. Den µC som sitter där (enklast så tror jag) känner av att ena motorn drar (det är ju µC'n som ger kommandon!) och att den andra måste släppa efter, detta sköter den sedan automatisk.

När pappret stoppas drar µC'n sakta i den släppande spolen till den får besked på att pappret är lagom stramt.

Riktigt effektivt ville det vara om man kunde mäta papprets stramning på skivan men det kan vara lite överkurs.

Men som sagt: det enklaste vore kanske att köra det med ett display och mata in med ett SD-kort, detta kan sedan fyllas på via en LapTop eller PPC med lämpligt program.

Ett touch-screen QVGA fullfärg (65K färger typ) går på ca: 800:-, sedan en videokrets till en hundring och därnäst en MCU som styr showen (ytterligare 50:-) då är du uppe o köra, det blir självklart "lite" programmering också.
Senast redigerad av Icecap 4 juni 2007, 13:19:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Intressant ide med tryckavkännare. Det enklaste alternativet borde vara att ha en tangenbordsströmbrytare som sensor. Sen kan det bli hur avancerat som helt med lastcell/töjningsgivare mm. Ja, det tål att tänkas på.

Förslaget om grafisk representation går bort. När jag använder roadbooken så kommer jag att få en okänd sträcka som jag ska köra. (först tänkte jag ha en BAR-code på pappret så man kunde få lite mer info om rally-noterna. Men det gick bort då jag nog oftast inte kommer att få rally-noterna i förväg.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Icecaps ide är bra.
Dom flesta motorer tål ganska bra med överspänning, men 12V till 6V motorer som ska dra tungt ibland är nog ingen höjdare. Dubblar du spänningen fyrdubblar du effekten. Spänningen i ett MC-system är kanske 15V också. Du kan väl sänka spänningen med ett antal kraftiga dioder i serie med motorerna. Om motorerna inte ska gå så långa stunder klarar dom säkert 9-10V. Det skulle kännas vettigt att sätta in en strömmätning så att du inte kör motorerna om det fastnar ihop. Kanske kombinerat med tempskydd.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Eftersom motorerna både ska gå fram och bak så blir det en dyr historia att försöka lägga dioder i serie.

Strömdeivatan är linjär till spänningen, dvs om jag kör 12V så kommer strömderivatan att vara dubbelt så hög än vad som är tänkt. Så vid 50% så kommer jag att få samma slut stöm som vid 6 V @ 100%. Men som du säger så kommer effekten fyrdubblas. Vilket innebär att jag måste köraa max 25% för att inte överstiga effekten. Detta kommer innebära att jag kommer få halverat moment om jag kör på 12 V :evil: .

Jahapp, någon som har 2 små starka 12 V elmotoer?
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Å andra sidan så kommer inte motorerna att köras kontinuerligt. De kommer köras max när man rullar på pappret. Tar kanske 2-5 min beroende på hastighet och längd på pappret. Sen när man kör så kommer motorerna bara mata fram pappret ca 5 cm per 0.1-5 km när man kör.

Så man skulle nog kunna brassa på med effekten speciellt om man integrerar tempsensor eller något.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Eller hittar en optimal ström som du ej överstiger under längre stunder.
Efter det att du har dragit igång motorerna och spolar upp, bryter du alltid när du kommer upp i en viss ström. Borde gå!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

bara dumma tankar, sätt motorerna i serie och ha en shuntregulator över den som ska gå saktare, sträckningen är ju ganska lätt att hålla koll på om man hänger upp en av rullarna så den glappar lite mot den andra, och har en strömbytare som trycks in när dom dras mot varandra

om man har tur så räckter det med ett motstånd som shuntregulator, det blir automagiskt en fördelning mellan motororerna
Millox

Inlägg av Millox »

RDX: du tänker lite fel när det gäller regleringen. Sätt shuntmotstånd i serie med motorerna, mata h-bryggan med 12 V och styr dina motorer så att strömmen blir rätt. Strömmen är direkt proportionelig mot momentet och momentet är proportionerligt mot varvtalet, så du har allt du behöver för att räkna ut regulatorparametrarna mycket enkelt. Kolla på wikipedias sida om dc-motorer, borde stå ekvationer där tycker jag.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Jo, Att sätta motorerna i serie verkar vara ett bra sätt. Det känns lite som att regleringen inte kommer att fungera så bra med stor skillnad i last. Lite som en Differential på en bil, om den dragande motorn låser sig så kommer den skjutande motorn att öka i fart (visserligen så kommer den låsta motorn att öka i moment). Ja, Det blir till att testa vilken reglering som passar i praktiken.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Jag gjorde en väldigt enkel test hur elmotorerna fungerade i serie. Jag kopplade elmotorerna i serie och matade dom med 5 eller 12 V. När man hindrade den ena kunde man höra att den andra gick upp i varv. Men det konstiga var att den inte ville gå tillbaka till jämvikt så snabbt. Detta var tydligast när man matade elmotorerna med 5 V. Då kunde man stanna ena elmotorn så att den andra snurrade max, men efteråt så ville inte den stannade sätta igång igen. Det verkar som motorn som stannas blir svagare. Vet inte om det har med att varvet minskas eller något sorts mättnads fenomen.

Min utväxling var rent för liten för att driva pappret. Så nu slår jag på stort och slaktar ett par ställdon. Detta innebär att min regulator inte behöver oroa sig för last förändringar. Nu behöver jag bara se till att pappret inte rivs sönder :).
Skriv svar