Jag såg en sajt där Jay Leno är i sitt garage och demonstrerar en ultraljudsrengörare för garaget. Den går tydligen i 40kHz. Bläddra längst ner på sidan för att se demonstrationen.
Det hörs tydligt på ljudet vad som händer. Stackars mikrofon...
den polerar inte men tar bort skit och med rätt kemikalier så blir det ganska blankt, men inget slår mekaniskt rengöring för att få det riktigt blankt, den stora fördelen med ultraljud tycker jag är att det är smidigt(läs jag är lat och orkar inte putsa hundratalstomhylsor för hand) och kommer åt på sådanna ställen som inte är lät att komma åt manuellt
rengöring av förgasare med dess kanaler är skööönt
Jaha, skall först prova med sånt där "super power cleaner" eller vad det heter, det som visas på TV när dom stoppar ner en peng till hälften och som då blir ren där på den hälften.
Grym: Jag kan fråga metallarna om elektrolybaden för polering, rostborttagning och skärpning om du vill.
Har aldrig gjort det på mässing men rostfritt och stål har jag kört med gott resultat, uluminium har jag nog också sett elektropolerat.
Ser snarare billigt äckligt blankt ut än handpolerat...
Mekaniskt blir alltid snyggare och "rättare".
gärna , men för rostfritt , mässingshylsorna drar jag ändå med stålull(ska prova brasso när jag får tummen ur och köpa) om det är ärg på dom , ultraljudet är mera för rengöring innuti och i tändhattsläget
men för rostfritt så skulle jag gärna kunna köra elpolering, gillar rostfritt som material men det är ganska mycket jobb att få det se vettigt ut
Rostfritt är verkligen bra att jobba med, jag kör alltid automatrostfritt i svarven till exempel, vill du polera är det fritt fram, svetsa ihop med stål går lika bra osv...
Ska ta fram om polering och sånt med syror, om ett tag.
Tänk att det finns de som vässar sina skalpellblad i elektropoleringsbad.
Vore kul att testa det.