Spänning till resistans.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Spänning till resistans.

Inlägg av Micke_s »

Är det någon som har en ide över en spänning till resistans-omvandlare.
liknande VCO. Skulle helst kunna bygga runt en MOSFET eftersom effekterna kan bli stora. Detta är till för skapa en variabel testlast.
SvenW

Inlägg av SvenW »

Det klassiska är en glödlampa. Resistansen beror av glödtrådens temp som beror av pålagd spänning.
Nästa klassiska tips är en jfet, vars konduktans är linjär mot gate-emitter-spännigen nära pinch-off punkten. Men en jfet tål inte mycket effekt.
Ska den tåla höga effekter skulle jag nog använda en räcka reläer och resistorer.
'Reläerna' kan eventuellt vara MOSFETar.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Lågohmigt högeffektsmotstånd - kraftig MOSFET och PWM. Vill du ha jämnare last så sätt induktor och kondensator ( ja i praktiken en step-down forward DC-DC)

Ett annat sätt är högeffekts bipolärtrissor på en stöddig kylfläns, men motstånd tål högre temperaturer så brukar bli mer ekonomiskt att elda effekten i motsånd istället för i trissor.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Låter som en god ide bengt-re.
Får fundera vidare från detta.

Här tror jag har lite ideer ifrån http://www.elecdesign.com/Files/29/4095/Figure_01.gif

Edit: att elda effekt är inget problem, är bara för test i alla fall.
Trissorna blir nog något åt 600 volts hållet och några 100watt.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Huva... ;) Låter varmt.... Men inget som inte lite fläktar och stora kylflänsar kan fixa...
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Den här: Bild fungerar för både ström och resistans.
Använd en multiturn pot för bästa inställning och en STOR kylare så kan man bränna bort massor av effekt!
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Med fälteffekttransistor behövs inga balanseringsmotstånd på source, däremot skulle det inte vara så dumt med motstånd på drain som tog hela effekten när du drar "reglaget" i botten. Motstånd är billiga. Fast det vete gudarna.

BUZ 11 har gått ur tiden, IRF 540 är väl närmsta ersättare men de tål inte 600 V.

Prototypen
xxargs

Inlägg av xxargs »

när man har kommit sådär långt med OP-ampar etc så skulle jag också lägga in konstantströmsfacilitet och nyttja strömshunten som strömgivare.

just detta är något jag har saknat många gånger när det gäller belastningsprov av olika saker - strömgenerator har egenskapen att vara högimpediv trots att den drar en massa ström och strömmen ändrar sig inte trots att spänningen varierar - finessen med en sådan är att med extern AC-kopplade serie och paralellimpedanser (L och/eller C + ev resistans) se tex. ringningar efter en laständring - utgångar av regulatortyp (speciellt switchade) tenderar sällan självsvänga när det är resistiva laster - men helt annan sak när det är reaktiva laster (induktiv/kapacitiv).
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jag tröttnade på att hålla på att krabba med serie- och paralellkopplade effektmotstånd när jag skulle labba med olika laster... så jag beställde en elektronisk last till jobbet:

Bild

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=10102.htm

Den är inställlbar mellan konstant ström/effekt/spänning/resistans/konduktans och sväljer 80A/80V/300W.

Den fungerar även som dynamisk last och kan fjärrstyras... jag är mycket nöjd med den hittills!
Användarvisningsbild
Pehr

Inlägg av Pehr »

LM13700 då? Jag vet att jag sett scheman för VC-motstånd i databladet...
xxargs

Inlägg av xxargs »

Schnegelwerfer:

Smula dyr för hemmabruk, men för firma är det klart intressant pryl!
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

xxargs skrev:när man har kommit sådär långt med OP-ampar etc så skulle jag också lägga in konstantströmsfacilitet och nyttja strömshunten som strömgivare.

just detta är något jag har saknat många gånger när det gäller belastningsprov av olika saker - strömgenerator har egenskapen att vara högimpediv trots att den drar en massa ström och strömmen ändrar sig inte trots att spänningen varierar - finessen med en sådan är att med extern AC-kopplade serie och paralellimpedanser (L och/eller C + ev resistans) se tex. ringningar efter en laständring - utgångar av regulatortyp (speciellt switchade) tenderar sällan självsvänga när det är resistiva laster - men helt annan sak när det är reaktiva laster (induktiv/kapacitiv).
Den går att köra både i ström eller resistans mode (SW2), hur menar du?
xxargs

Inlägg av xxargs »

hmm - missade sista raden i bilden :oops:
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det kan hända den bäste, tydligen! :lol:
Skriv svar