Standardkoppling för PIC16F84

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
ROLA

Standardkoppling för PIC16F84

Inlägg av ROLA »

Någon som kan ge exempel på en standardkoppling för en PIC16F84.

Jag är medveten om att en 7805 kan användas för att få 5V till chippet, men sen då?

Kristall, eller oscillator?

Skall det vara en seriell kristall?
Skall man jorda alla portar som man inte använder?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

ROLA

Inlägg av ROLA »

Tackar!
Stenmark
Kontakt:

Inlägg av Stenmark »

Jag har en fråga angående detta.
Det låter antagligen som en aningen dum fråga men jag har bara programmerat MCUer förut inte byggt dom.
När man läser databladet till PICen så nämns det ju att man kan köra den både på extern och intern klocka.
Om man då kör den på den interna klockan borde man inte slippa kristallen då eller har jag totalt missuppfattat något då?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Stenmark

Det är bara vissa mikrokontrollers som har integrerad kristall. I PIC-världen är PIC16F628 ett exempel, med 4MHz intern kristall.
Visst, använder man den interna så slipper man som har med extern kristall att göra, och får dessutom två I/O extra att använda! :tumupp:

Du skriver "klocka". Man kan även tolka det som att du läst i något avsnitt för timers. Timers kan man sätta att räkna upp från den interna klockan, F(osc)/4, eller extern trigger (ytterligare en kristall eller en vanlig triggerpuls).
Stenmark
Kontakt:

Inlägg av Stenmark »

Då klarnar det lite eftersom att den PICen jag beställt och tänkt börja programmera är just en 16F628.
Med klocka menar jag klockpulserna som styr instruktionescyklerna inte timer klockan.
Skriv svar