bättre ccdmodul?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

bättre ccdmodul?

Inlägg av grym »

har annvänt mina nikongluggar till ccdmoduler och till en webbkamera, och det har fungerat bra, till en lite mera kul sak så skulle jag vilja ha något med lite bättre kvalitet på själva ccdmodulen, men fortfarande kunna annvända högklassig optik

finns det vettiga ccdmoduler eller övervakningskameror med c-objektiv?
har alldrig annvänt något sådant och det är väl nästan tvunget att man har provkollat ett antal för att ha något att jämföra med
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Har själv kört med uEye-kameror från IDS-Imaging (Parameter är svensk återförsäljare) och deras ccd kameror (små usb 2.0 med c-mount) funkar fint.
Tyvärr är de inte gratis.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hur är bildkvaliten med en sådan?

när jag tänker p det hela så kanske jag borde göra det hela lite annurlunda, en vettig ccdmodul för video, och en kamera för att ta bra bilder, kanske man skulle skaffa en nikon dx0, då behöver man inte göra något med linsfästena
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Bildkvaliten är bra... ..fast allt är ju relativt! Fördelen med den är att det kommer en SDK till den så att man hyffsat lätt kan göra en egen applikation som tar in bilder (eller delar av bilder) för t.ex. bildanalys mm.

Den jag kört med har varit en 2 megapixel... Finns visst en 5 megapixel nu också... Färg är enl bauermönster.
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Inlägg av Smoothmachines »

Jag har använt en bra 1/3" CCC sony chip i ett fint litet hus med CS mount från SDLsystems i Linköping.
http://www.sdlsystem.se/shop/product_in ... cts_id=347
Absolut värt pengarna, kanonbild, videoutgång, många varianter på optik från SDL också.
Deras AV-sändare/mottagare är toppen.

Råkar ha CS mount optik från mikrofilmsläsare som passar, kul att göra mätmikroskop av, kanske även som smådelsscanner och vidare via vektoriseringsprogram in i Rhinoceros.
Skriv svar