Koppla slutsteg, hjälp?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Koppla slutsteg, hjälp?

Inlägg av MNorrgren »

Hejsan.

Jag ha köpt ett nytt slutsteg, för bilar.

Ska koppla i det nu, inga problem så. Men jag hade en fundering. Har en baslåda med en 12" GAS-bas.

Nu var det så att steget är för 4 kanaler, 2 bryggade kanaler.

Nu nu undrar jag om jag kan parallellkoppla de bryggade kanalerna så jag får ut ännu mer effekt till basen.
Den har bara en spole så jag vill ha ut max vad slutsteget kan leverera.

Sen satt jag o fundera på et med, kan jag använda detta strömkälla till att driva slutsteget??
http://www.aaroncake.net/circuits/supply2.asp

Micke
Senast redigerad av MNorrgren 31 maj 2007, 18:12:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Skulle inte tro att det klarar av att bryggas mer än en gång, om det går så står det i manualen men det är väldigt ovanligt.

Drvisteget förstår jag inte riktigt meningen med i din applikation.

EDIT: Ahh, nu förstod jag varför du ville ha drivsteget. Kan göra nytta att kolla nogrannare på länkarna ibland :oops:
Dock överlåter jag åt andra att avgöra dess lämplighet.
Du ska alltså driva det hemma eller?
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Gissar på att han inte ska ha det i bilen :wink:
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

hehe ja det är lättare när man kollar det hehe.

Nä jag misstänkte det med, men det ska nog räcka till ändå o man säger så.

Drivsteget ska jag ha eftersom jag itne ska anväda det i bilen utan ska ha det hemma precis. Ska iof ha det på fester på stranden men då anväder jag bilbatteri osv.

Tillägg, mina transformatorer ger 16 volt likriktat, vilket enligt mig bör räcka egentligen. Ska prova bygga dem nu iaf. Se om jag hittar några bra darlington trissor bara.

Micke
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Länken måste vara fel. Hittar inget drivsteg där. Bara en nätdel.
Men om du inte har 230V AC i bilen så har du ingen nytta av det.
Om du har 230V i bilen finns det ändå ingen som kan tala om ifall det går att använda eftersom det inte går att gissa hur mycket ström slutsteget drar.
Edit: Fick springa ifrå därför kom inlägget iväg sent.
Edit2: Naturligtvis; 42 :shock:
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Nä alltså, det ska vara en nätdel, jag kanske använde fel ord men det var en strömkälla jag menade.

Jag ska som sagt inte ha det i bilen utan jag ska ha det inne, hemma. Så därför måste jag ha nåt som kan leverera ca 40 amp.

Slutsteget är speccat till max 40 amp, dock avsäkrat till 50 A.

Så det kommer ju dra en del ström om man säger så hehe.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Nätdelen i länken klarar inte 40A utan en rejäl makeover. Du får inte ut 10A skulle jag tro. Sedan skulle jag rekommendera ett med strömbegränsning.
Trafon du har, hur stor ström kan den leverera?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Billigast, om än inte snyggaste lösningen är förstås en lagom stor blyack med en kraftig laddare som automatiskt går över på underhållsladdning, steget förbrukar knappast mer än 5-10A kontinuerlig, 40A är vid topparna.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Nä det kommer nog inte dra så mycket, men det kan dra det vid toppar. Nåväl, jag har två transformatorer som kan tillsammans leverera en ca 40 amp skulle jag tro, 30-35 garanterat.
Tillsammans då alltså,

Ja jo men jag skulle vilja slippa använda batteri på rummet, det är inte så kul o ha ett stort blybatteri där. har haft det innan men det var inte så kul hehe.

Får kika på en 7812 med yttre transistorer istället.
Byggde ihop den där nätdelen förresten men det var inte så bra, utan belastning så fick jag ut 20 volt, vilket jag itne tror mitt steg gillar...
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Frågan är om du behöver så komplicerad nätdel. 16V likriktat är det belastat och med reservoirkondingar. Är det mät med oscilloscop så du kan se toppvärde? Alla bilslutsteg har en smps nätdel inbyggd som höjer spänningen internt till en nivå som kan ge en större effekt än ca. 20W. Det gäller att inte överstiga vad som kan döda slutsteget. Du kanske kan sänka spänningen med likriktardioder som tål strömmen och sedan en riktigt häftig konding för att reducera brummet. Borde gå tycker jag!?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Lättaste är att bypassa smps delen i steget och köra in spänning från nätdelen ur en gammal skrotad stereo, matning med mittuttag nånstans runt 35V, beror på stegets effekt.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Hehe nej nej, det vill jag absolut inte göra. Ska inte förstöra nåt som redan funkar och är nyköpt. Det är inte värt risken.

Men jag har provat bygga 2 st olika nätdelar. Båda funkar bra, får ut bra med ström osv.

Men, när jag kör den obelastad så får jag en spänning på drygt 20 volt, sen när jag kopplar på en last så sjunker spänningen till ca 13 volt vilket det ska vara. Både provat den jag länkat till i första inlägget och sen med hjälp av en 7812 med yttre transistor.

Hur ska jag göra för att få en konstant spänning på 13 volt utan att behöva göra för stora ändringar?
Är det bara att hitta ett schema på en reglerad nätdel eller går det att lösa med enklare metoder??

Micke
Tekko

Inlägg av Tekko »

Vid dessa strömmar behöver du minst 20st trissor i parallell på en ENORM fläns för att klara strömuttaget.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Alltså, jag har redan provat med koppligen ovan. Kopplade på en last som drar ca 8 amp, ja jag mätte vad den drog. Då hade jag inte ens min enda transistor på kylfläns. den hände löst och dinglade i luften. Så tror inte det skall vara några större problem.

lampan som jag kopplade på är en 100 watt halogenlampa för 12 volt.

Trissan är en MJ11016 darlington.
Har fler sådanan om det skulle knipa, i annat fall har jag en sjö av 3055:or så det är lugnt.

I vilket fall som, kan man på ett eneklt sätt fixa detta ??
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Enkelt ja, billigt nej. En lösning billig lösning kanske skulle vara en shuntregulator, bara för att få en grundlast, men snacka om slöseri med energi ;)

Det du vill göra är i princip: sänka växelspänningen från 230 till 14V
Likrikta och glätta denna spänning
Öka denna spänning till 30-50V igen
Glätta mera

;)
Skriv svar