Hej!
Så här tänker jag mig att ett enkelt 12V-uttag på cykel bör konstrueras. Har för mig att en komersiell "Pedal and Power" såg ut så vid dissektion, minus zenerdioden. Synpunkter?
Tack! Jovisst, både Schotty och lowdrop är bra. Sen kan väl sägas att "6V" ska tas med en nypa salt - en cykelgenerator är snarare är en konstantströmgenerator (de flesta ger 500-550 mA, några enkla ger 400mA). Obelastad når den 6V redan under gåfart, och vid 20 km/h kan man med många modeller driva 2 st 6V 500mA-glödlampor (eller motsvarande LEDs + likriktarförlust). Det lär vara detta fenomen som gör att den gamla Pedal power, och förhoppningsvis denna mockapär fungerar med bara ett enkelt steg. Ström hade jag tänkt att ta ut 100-200 mA, mer om det går naturligtvis.
Räcker verkligen glättringskondensatorna på 220µF för 100mA. Har en svag tumregel att vid halvågslikriktning bör man har en kondensator 10 gånger större i µF än strömmen som tas ut i mA. Men sånt är ju inte allt för kompliserat att räkna ut om man har lust.
Det är väl en tumregel för förstärkare som drivs med 50Hz. Så det ska man nog inte ta rakt av. Men en 14V zener är för lågt. en parallellt med varje kondensator är bättre i så fall.
psynoise skrev:Räcker verkligen glättringskondensatorna på 220µF för 100mA. Har en svag tumregel att vid halvågslikriktning bör man har en kondensator 10 gånger större i µF än strömmen som tas ut i mA. Men sånt är ju inte allt för kompliserat att räkna ut om man har lust.
Ja, de borde nog ökas. Eller / också : att Z inte leder förrän vid 20V (i stället för 14V), så man kan komma upp i 20V, vilket borde räcka ett tag. Funderar också på vilken frekvens generatorn ger vid, säg 20 km/h. Det påverkar ju också storleken på C. (gissar att din tumregel är för 50 Hz?)
Zenerdioder som tål effekt är ju svindyra. Annars vore väl en gammal Lucas koppling på sin plats. På gamla MC satt ju bara en zener som shuntade ner för höga spänningar till jord. Om cykelgenerator är som "en konstantströmgenerator (de flesta ger 500-550 mA, några enkla ger 400mA)", bör ju detta fungera tycker jag.
Ta bort spänningsregulatorn eller rättare sagt ersätt den med en rejäl ellyt, och ha kvar resten av ditt schema. En resistor i serie med zenerdioden får hjälpa till att ta bort värsta toppströmmarna. Kan också ta till en shunt transistor som får hjälpa zenerdioden för att förbilliga.
Edit: Eventuell resistor ska nog sitta mellan dynamon och kondingarnas mittpunkt.
Senast redigerad av Mindmapper 31 maj 2007, 19:21:28, redigerad totalt 1 gång.
Mindmapper: Om nu transistorn ska kopplas i serie på 12 V kan man lika gärna använda en lowdrop-regulator. Eller menar du att man kopplar transistorn mot jord?
Shunta innebär att transistorn ligger mot jord. Transistorn leder om spänningen överstiger ett visst värde. Kan vara vettigt om spänningen är låg och generatorn funkar som strömgenerator.