Seriekommunikation utan serieport

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Radiohead

Seriekommunikation utan serieport

Inlägg av Radiohead »

Hej!

Jag tänkte ta upp mitt mikrodatorprogrammerande. På min stationära dator har jag en trevlig serieport men på min bärbara saknar jag det.

För att åstadkomma en serieport, vad funkar bäst? USB-till-rs232? Jag har sett pcmcia-till-rs232-kort på eBay. Blir det en "äkta" serieport med en sådan? Om jag minns rätt så funkar väl t ex en dylik USB-grej inte helt bra till allt.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Eller så skaffar man en programmerare som är byggd för usb från början, blir så mycket smidigare.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Min erfarenhet är att pcmcia-kort funkar mycket bättre än USB-grejer. Sedan om det blir en "äkta" serieport kan jag inte svara på.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Om din programmerade fungerar med en "riktig" RS232 port,
så är det inga problem.
Om den inte gör det, så passar den sannolikt bättre i soptunnan... :-)

Jag kör alltid via en USB/RS232 konverterare från Clas Ohlson.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Den programmering jag kör är dels PIC via en WISP628 och dels via serieport till Fujitsu & Renesas. Jag kör med USB<->COMx och det klickar aldrig.

Om programmeringsenheten är så att timingen på serieporten är kritisk kan det bli problem med USB-portar men å andra sidan: är timingen så kritisk är det en skitprogrammerare!

Så om inte programmeringsenheten fungerar med en USB-port (direkt eller via RS232) är det bara att byta enhet eller processortyp till användbar typ.
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Jag kör alltid via en USB/RS232 konverterare från Jula och sparde en hundring styck jämfört mot Clas Ohlson.
Radiohead

Inlägg av Radiohead »

Njae, nu var det så att usb-programmerare har jag redan. Jag tänkte mest för att kunna testa seriekommunikationen.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Även det fungerar klockrent med en USB/RS232-konverterare. Bara att tuta och köra! Billigt och bra! Enkelt och smidigt! m.m. m.m.... :wink:
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Har man skrivit seriekommunikationsrutinerna på ett vettigt sätt med lämpliga timeout-tider mm, så funkar det i princip på alla sorters serieportar. Gör det inte det, så är det nog dags att se över funktionerna istället.

Undantaget som alltid blir knepigt via USB är bitbanging med strikta tidskrav, vare sig det är med serie eller parallellport. Men dessa anser jag å andra sidan inte faller inom ramen för "vettigt" enligt ovan. :)
Radiohead

Inlägg av Radiohead »

Nu ska vi se...bitbangan, det är väl att själv läsa av serieporten eller? Alltså att inte använda den inbyggda seriporten i exempelvis en AVR utan att själv kolla nivån och mäta tider och så?
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Stämmer bra det.
Radiohead

Inlägg av Radiohead »

Och fallet när en USB-rs232-grej skulle ställa till det är egentligen när man bitbangar från PC:ns sida och inte från AVR:en va?
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Rätt igen. :wink:
Radiohead

Inlägg av Radiohead »

Och det gör man ju i princip aldrig känns det som. Grejt! Då är det ju bara att tuta och köra med en sån där USB-grej. PCMCIA-grejerna kostar typ en tusing vad jag har hittat. Om man inte köper på eBay, där kostar de typ £10. Eftersom det är smidigare att köpa i butik så blir det nog en USB-grej för mig.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag tror att alla trodde att du skulle köra en "no-parts", "no-cost", "JDM"
typ av programmerare (där PC-programvaran "wigglar" med RS232-pinnarna
direkt). Det fungerar *inte* med USB prylen...

Däremot så fungerar det *i princip* alltid när PC-programvaran kör de
vanliga API-erna för COM portar, t.ex normala terminalemulatorer och liknande.
Skriv svar