Fixa oscilloskop, bilden är för högt upp

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
wääuu

Fixa oscilloskop, bilden är för högt upp

Inlägg av wääuu »

Då har man äntligen registrerat sig här efter ett bra tags läsande!

Jag fick idag ett oscilloskop och en pulsgenerator från skolan som skulle slängas.
Men oscilloskopet har ett litet problem; "bilden" är för högt upp.
Jag testade med pulsgeneratorn (sum fungerar fint enligt ett annat oscilloskop)
och då ser man bara halva kurvan, även om jag skruvar ner ratten som höjer och sänker den, det gäller alla frekvenser, alla V/cm värden alla time/cm värden och båda kanalerna.
Det är ett mycket gammalt oscilloskop med förstärkarrör och det är sketans tungt men fint!
Min första tanke var att det är trimpoten som är lite knasig, men då det gäller båda kanalernas potar så är det lite långsökt, så kanske är det någon kondensator som reglerar detta som blivit lite gammal?
Kanske får någon elektromagnet som riktar in elektronstrålen fel spänning?
Det ser ut som att några kondensatorer är bytta i det, iallafall i nätagget.

Jag kan lägga upp lite bilder på in/utsidan till helgen tror jag, jag ska bara fota och lära mig uppladdningsfunktionen först 8)

P.s. jag la tråden i allmänt för att det handlar mer om att laga det än om själva oscilloskopet, men flytta gärna tråden till dit den hör hemma!
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Kan du inte lägga en elfakatalog under oscilloskopet då?

Hehe, sorry.. kunde inte låta bli. :wink: Jag borde istället säga: Hej och välkommen till Sveriges bästa forum!
Låter ju knepigt att båda kanalerna är trasiga? Finns det någon omkopplare för AC/DC/GND? Finns det NÅGOT läge där strålen visas inom det normala visningsområdet?

(Notera, forumet har ingen funktion för att ladda upp och lagra bilder. Men du kan ladda upp dom någon annanstans på nätet och sedan länka. Finns några gratis-ställen att ladda upp bilder på.. kommer inte på vad de heter nu, någon annan kan säkert tipsa.)
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Det brukar finnas potar inuti skåpet för vertikalavlänkningen. försök hitta en servicemanual, brukar finnas på ebay men de tar saftigt betalt... eller öppna skopet och skruva lite :)
wääuu

Inlägg av wääuu »

Det får nästan plats en katalog! Hehe, tack för välkomnandet!
Strålen visas alltid lite för högt upp så det låter logiskt att det skulle finnas en liten trimpot som skulle kunna justera detta inne i skåpet.
Jag ska öppna och kolla lite i det till helgen, hade inte så mycket tid till det idag, då ska jag även försöka slänga upp nån bild (för alla gillar ju bilder, inte minst på detta forumet)
Tack för svaren, jag visste väl att jag skulle kunna få hjälp här.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Funkar inte x och y position rattarna ?
wääuu

Inlägg av wääuu »

Inte riktigt, det funkar att flytta strålen i sidled, men strålen går inte att flytta så långt ner att man kan se hela vågformen (eller vad det heter)
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

oJsan skrev: (Notera, forumet har ingen funktion för att ladda upp och lagra bilder. Men du kan ladda upp dom någon annanstans på nätet och sedan länka. Finns några gratis-ställen att ladda upp bilder på.. kommer inte på vad de heter nu, någon annan kan säkert tipsa.)
geting.se, enkelt och bra.
xxargs

Inlägg av xxargs »

wääuu skrev:Inte riktigt, det funkar att flytta strålen i sidled, men strålen går inte att flytta så långt ner att man kan se hela vågformen (eller vad det heter)
Förutom att någon trimpot inuti inte fungerar/omskruvad så kanske någon matningsspänning som inte fungerar.

Det brukar ofta var symetriska spänningar i dessa - typ hittar du +15 Volt så bör du hitta någon motsvarande -15 Volt osv. Kom dock ihåg att det är höga spänningar inuti ett oscillskop - förutom det som driver röret med kanske 12 kV så är deflektorspänningarna (till plattorna som gör att strålen går upp och ned samt sidled) ganska duktigt höga på kanske uppåt 100 Volt eller mer.

gå varsamt fram och jobba inte ensam, se till att du har en riktig multimeter som tål lite spänning - och då menar jag inte någon 100 kr multimeter från Biltema utan man bör sikta lite högre (läs FLUKE, agilent etc.).

Om du får det fungera så är det bara att gratulera - oscilloskopet brukar vara den första 'våta drömmen' som man inte har riktigrt råd med som nybliven elektronik-hobbyist.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det är klart enkllare om man visste vad det var för något, fabrikat, typ samt ålder.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Hej och välkommen till forumet!

Det första Du INTE skall göra är att börja vrida på trimpotar. Har ingen redan varit där och vridit så står de redan så bra som Du för närvarande kan önska.

Ett troligt fel i en rörbestyckad apparat är just ett rör. Elektrolytkondensatorer är också felbenägna när de är gamla och för höga spänningar. Har Du kontrollerat att alla säkringar är hela och att inget "sprättmotstånd" (om där finns sådana) har löst ut?

För att testa skall Du börja med att kortsluta ingången och se hur Du då kan röra strålen men ratten för vertikalposition. Den skall gå att röra över hela skärmen och center på ratten bör vara ungefär center på skärmen.

När Du testar så använd inte pulser, utan sinussignal. Då kan Du se så den inte är klippt och om visningen är någorlunda linjär. Har Du ingen annan sinusgenerator så kan Du få 50Hz från en trafo. Den signalen är inte alltid perfekt. Sätt ett motstånd på några kiloohm i serie med trafon så inte strömmen kan bli för hög om något är sönder.

Om skopet är kalibrerat så se om känsligheten är ungefär den förväntade. Kan Du bara röra strålen ungefär hälften av vad som borde vara möjligt och känsligheten är ungefär hälften så är antagligen drivningen på ena plattan borta. De brukar drivas symmetriskt av två förstärkare. När spänningen på den ena ökar så minskar den lika mycket på den andra.

Spänningarna i ett skope, speciellt ett rörbestyckat är höga överallt, så var jätteförsiktig. Det är inte bara anodspänningen som kan vara hög, det är vanligt att katoden kan ligga på minus riktigt många volt för att avlänkningsplattorna skall kunna ligga nära noll. Det betyder inte att spänningen på dessa är låg.

Du behöver givetvis ingen multimeter av prestigefabrikat för att kunna mäta på detta. Se bara till att akta fingrarna. Testsladden skall vara i bra skick samt avsedd för de förekommande spänningarna. Rör inte multimetern medan där är spänning på den. En billig med autorange duger fint, den behöver man ine röra så länge det är t.ex. volt som skall mätas.

Tänk på att kondensatorerna i skopet kan hålla kvar otrevlig spänning länge. Mät innan Du rör något för att vara säker. Mät INTE där det finns högspänning. Kan Du inte med säkerhet identifiera dessa delar bör Du låta någon som kan visa Dig vilka det är. Jobba med ena handen bakom ryggen när Du mäter med påslagen spänning.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

wääuu skrev:Inte riktigt, det funkar att flytta strålen i sidled, men strålen går inte att flytta så långt ner att man kan se hela vågformen (eller vad det heter)
Kontrollera anslurningarna till vertikal potten det kan vara avbrott i potten med så den i praktiken står i max uppåt oasett vridning på axeln.

Var rädd om dig, anodspänningen är sisådär 200 volt och till bildröret minst 2 kV.

Föresten går strålen att flytta överhuvudtaget med vertikalpotten?

Prototypen
wääuu

Inlägg av wääuu »

Tack så mycket för alla svar. Jag ska givetvis vara försiktig, och jag är medveten om de höga spänningarna.
Marta Vad menar du med känsligheten? Strålen går bara att flytta ner till hälften av skärmen, när poten för det är nere på noll är sinusvågens botten nere på mitten av skärmen, resten är "ovanför skärmen".
Felsöka ska jag minsann göra till helgen.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Kan Du ta ett kort på skopet med så hög upplösning att man kan läsa vad det står vid knapparna?

Kan Du på något sätt få strålen att gå längre ned än under halva skärmen? Är där en gräns där sinusvågen plattas ut?

Om Du INTE har någon insignal utan ingången kortsluten, hur kan Du då röra strålen med knappen för vertikalposition?
wääuu

Inlägg av wääuu »

Jag ska hem till skopet till helgen, så då kommer det bilder och mer info.
Såhär ser det ut ungefär:
Bild

Edit: det står på bilden "observera att ratten upp/ner är i sitt lägsta läge"
Tekko

Inlägg av Tekko »

Reagerar den öht på ratten, om svaret är JA kan det varea så att du har cd offset in, testa växla dc/ac läget.
Skriv svar