Flytta komponenttext i eaglecad

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Hillman

Flytta komponenttext i eaglecad

Inlägg av Hillman »

Har börjat köra med tonertransfermetoden och gör korten i eaglecad.
Passar då på att trycka ut komponenterna som typ silkscreen på ovansidan av kortet också så ser man snabbt vart komponenterna ska sitta.
Men det blir lätt rörigt med orignal texplacering och nu senast blev det verkligen inte bra när komponenttexten hamnade helt galet.
Bild
Ra är egentligen motståndet till vänster och Rb det i mitten men som ni ser hamnade texten galet och jag lyckas inte hitta något sätt att flytta den.
Går det? Hur gör man?
Har lite av samma problem i schemadelen med att texten kan hamna knas.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Det finns en egen funktion för det, Smash.

Bild

Tryck på knappen, tryck på ett objekt. Sedan kan du med move flytta på namn och value-raderna.
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor

Inlägg av Earendil »

Tackar för hjälpen! Har också funderat på det här, men inte fått tummarna loss att fråga!
Hillman

Inlägg av Hillman »

Taclar tackar, tror jag har varit på den knappen ett par gånger men inte förstått vad den gjort för något. Tar antagligen ett tag innan man lär sig hur allt funkar.
Hillman

Inlägg av Hillman »

Ok det har dykt upp lite följdfrågor på förra frågan.
Jag har nu flyttat på de namn och värden jag behöver men nu ser utskriften ut såhär.
Bild
På skärmen ser det bra ut men på pappret försvinner det som ligger under texten. Det är likadant i både schemadelen och pcb-delen. Och går det att få bort pin-namnen från vridpoten på något sätt? De verkar vara knutna till komponenten på något annat sätt än den andra texten
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Efter man har smashat komponenten så kan man ta bort antingen värdet eller namnet med kryssverktyget(3 ovanför den markerade i bilden). Tar man bort båda så kommer de tillbaka.
Hillman

Inlägg av Hillman »

Med delete-funktionen kan man inte ta bort P$1, P$2 och P$3 verkar det som. Man kan däremot ta bort värde och namn på komponenten men dessa vill jag ha kvar. Problemet är ju att bakgrunden till texten har blivit solid sen jag flyttade på den. Det måste ju gå att ordna på något sätt.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Det kan vara dax att gå in och editera komponenten direkt. Kanske hjälper det att byta textstil till "vector" istället för "proportional". Du kan prova på texten när du "smashat" den genom att använda ringnyckelsymbolen i menyn och välja "font"->"vector" exempelvis, tryck i ritningen på ett kryss som hör till en text...
Hillman

Inlägg av Hillman »

Ok, att byta till vector löste problemet med namnen och värdena på komponenterna. Men pinnumreringen ligger fortfarande ivägen och det lyckas jag inte göra något åt. Har bara pillat pyttelite i komponenteditorn men lyckas inte göra något åt bennamnen där. Någon hint om hur man gör?
Skriv svar