Hehe, jag tänkte väl att den rubriken skulle fånga ditt intresse

Tyvärr måste jag dock göra dig besviken, för detta handlar om en spolarvätske-pump istället för själva vätskan.
Jag har en balkong i väldigt soligt läge, och förra sommaren torkade mina blommor ihjäl eftersom jag var lite glömskt. Det tänkte jag i år försöka förhindra, genom min automatiska bevattning!
Jag har idag vart och köpt en spolarvätske-pump, slang och ett gäng t-kopplingar. Har kopplat upp det mot ett gammalt nätagg och det fungerar utmärkt. Jag har några funderingar:
- Jag har för mig att jag läst någon stans att dessa inte pumpar bör köra längre än X sekunder. Jag har försökt hitta vart jag läste det, men lyckas inte. Någon som vet hur det ligger till?
- Problem nummer två är timing. Pumpen ska aktiveras en gång om dagen i cirka 10 sekunder. Jag har kollat runt efter timers, men de verkar ha en noggrannhet på max 1 minut. Min tanke är därför att använda mig av en timer som slår till en gång om dagen och som i sin tur aktiverar en liten timerkrets som sluter efter 10 sekunder. Hur låter det?
Jag är lite novis på elektronik (har mest satt ihop Velleman-byggsatser) men som jag ser det så vore det enklast att använda sig av en 555-krets som aktiverar ett relä eller effekttransistor. Eller?