Förstärkare, nybörjare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Spavcuu

Förstärkare, nybörjare

Inlägg av Spavcuu »

Första inlägget (tror jag, jag upptäckte att jag redan var reggad för länge sen, men det är först nu som jag verkligen fastnat)

Jag har under ett tag läst en hel del här och naturligtvis blivit lockad av alla projekttrådar, så nu tänkte jag vädra lite funderingar om ett eget projekt som kan passa min erfarenhet (LED-flasher och ljud till ljus-omvandlare)

När jag kikade runt lite på Kjell & Company hittade jag denna lilla förstärkare och insåg att den skulle passa perfekt till ett par högtalare jag har stående. Den verkar även matcha min löderfarenhet. Dock är det en del annat jag funderar över.

Här är vad jag vill ha för funktioner:
  • *Volymkontroll (såklart)

*Två kanaler (två ingångar alltså)

*Hörlursuttag

*LED i lämplig färg som indikerar att den är påsatt
Mina funderingar
  • *Strömkälla. Det här är det besvärligaste. Det behövs en 2x12V strömkälla och manualen rekommenderar 50W, dock hittade jag en tråd när jag googlade lite där någon hävdar att det går bra att driva den byggsatsen med en 20VA trafo. Jag har insett att trafon kan vara en stor del av priset. Sen är frågan vilken typ av trafo man ska ha. På Kjell har de oförskämt billiga typ denna, men jag misstänker att det finns någon hake med det låga priset. Frågan är alltså: Kan jag använda en mindre kraftig trafo en de rekommenderar, och måste jag ha en något dyrare ringkärnetrafotrafo?

*Vad ska jag ha för kablar för kopplingarna inuti?

*Uppenbarligen behöver man en logaritmisk potentiometer med dubbelbana till volymkontrollen. Stämmer detta? Är det nödvändigt med ELFAS svindyra stereopot eller går det bra med Svebrys betydligt billigare?

*Hur gör jag bäst ett hörlursuttag? Jag funderade fram att det borde gå att koppla in direkt på line-in efter volymkontrollen, åtminstone om det är datorn jag har inkopplad, det funkar ju att koppla hörlurar direkt på line-ut på ljudkortet. Dock kan jag tänka mig att det inte funkar så bra om man har något annat.

*Hur försiktig måste man vara när man bygger saker med nätspänning? För att det ska bli så snyggt som möjligt kommer jag behöva löda nätspänningförande ledare, och det känns som om det vore tråkigt om något gick fel. Ska man ha jordat? Jag har ändå inte tillgång till jordade uttag.

*Jag hade tänkt bygga lådan av trä, men det vore tråkigt om det blev störningar och skit. Behövs metallhölje?

*Jag har förstått att det är lämpligt att avsäkra. Var och hur?

Det var nog allt, annars återkommer jag.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Du kan alltid paralellkoppla två trafos så har du lite mer effekt att tillgå.

Ang potten så kolla här: http://sound.westhost.com/
Han har ett bra sätt att göra en vanlig pot logaritmisk.

Hörlursdelen kan du koppla efter förstärkaren med en resistor kopplad i serie.

Säkringar sätter du lämpligen direkt efter trafon (och gärna en före).
Spavcuu

Inlägg av Spavcuu »

Tack för svaret!

Hur räknar jag ut resistansen på resistorn till hörlursuttaget?

Just kablarna har jag igen aning alls om vad jag ska ha så det vore snällt med något litet tips så att jag har ett hum iaf.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

330Ω hade jag i nån stärkare så det duger nog gott (Blir det för lågt får du sänka resistansen), ta gärna ett 1W motstånd för att vara på säkra sidan.

Ang kablarna får du specifiera vilka du menar :wink:
Spavcuu

Inlägg av Spavcuu »

Allihopa! T ex från ljudingång till kortet, till högtalarkontakten mm. Jag antar att det är någon slags kopplingstråd jag ska ha, men vilken area, antal trådar? Det känns som om det borde finnas någon som passar till det mesta.

Känner mig väldigt nybörjare nu. :D Men eftersom jag nu tänkte köpa kabel och inte plocka ur någon apparat jag haft sönder så är det ju bra om jag får tag på rätt variant.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Från steget till högtalarkontakten hade jag helt sonika kört högtalarkabel (lampsladd funkar lika bra), hade även kört det till spänningsmatningen mellan trafon och steget.
På högspänningsdelen hade jag kört vanlig lampsladd eller liknande 230V-kabel.

Till lågnivåsignalerna har jag en rulle mikrofonkabel när jag pular här hemma (hittade en billig rulle när jag var på Elfa), den är skärmad och har två ledare.
Skriv svar