Gasindikering för potatiskanon?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Klex

Gasindikering för potatiskanon?

Inlägg av Klex »

Funderade på hur man skulle få en automatisk indikering på att gasblandningen är den rätta för potatiskanonen, kan man möjligen använda en brandvarnare och justera den för att indikera när blandningen är den rätta? Går den att justera förresten?
Alternativt skulle man då kunna få en automatisk avfyrning när den rätta gasblandningen har matats in under ett lämpligt tidsintervall - även detta automatiskt (laddningstiden).
Med ett vertikalt magasin ovanför, ett lagom tungt slutstycke och en anpassad fjäder bakom så skulle man faktiskt kunna få en 'självladdande' potatiskanon som avfyras automatiskt med jämna mellanrum... :lol:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

väg tuben du tar gasen ifrån, då vet du hur mycket gas du pytsat in i kanonen

ett litet råd i all välmening, allt över 10 J i utgångsenergi är att betrakta som licenpliktigt och det är några som åkt dit för potatiskanoner i sverige, inte så kul att åka dit för olaga vapeninnehav

för övrigt skulle jag nig inte skjuta potatisar utan 0.5l petplaskor med bensin och korken utbytt mot en detonator :eh: :tyst: :vissla: :ajabaja:
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

Du kan väl använda en gassensor som känner av mängden gas. Det finns på elfa. Sedan kopplar du detta till någon uC.
Klex

Inlägg av Klex »

grym, väga jag min P11? Undrar just hur stora kanoner du har jobbat med? :shock: :lol:
Bensinflaskor å detonatorer, ja jädrans...

Men det skulle nog gå, en tryckplatta längst fram på projektilen kopplat til slagstiftet på en bakvänd 22 long.
Projektilen av ett kort plåtrör öppet framåt där spetsen med tryckplattan sitter och projektilen fylld med en tesked bensin, det borde faktiskt fungera!!

grym, har du kontakter söderut kanske? :lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

inga alls, behöver inga potatiskanoner, har annat legalt så det räcker :helgon:

visst går det att väga, funderade på en lättare modell, kontrollerad öppentid, skaffa en magnetventil, och bygg en timer så du vet hur mycket gas du släpper in, har du en p11 med regulator har du ju jämt tryck oberoende av temperatur, annars får du ha en tryckmätare och kolla trycket och pytsa i enligt tabell

glöm 22lr, en vanlig tändhatt för hagel är nog mera lämpligt, en liten snäppannordning som slår till den krävs med
hadde för längesedan för en färgmina :twisted:
visserligen blev föräldrarnas gönsaker blåa, men det var några ungar som inte visade sig på en vecka efteråt, och när dom gjorde det var dom vagt blå dom med :badgrin:

nix, inte söderut, strax nordöst möjligtvis
wääuu

Inlägg av wääuu »

En lambdasond Ger ut 0,455V (har jag för mig) när bränsle/syre-blandningen är optimal.
Två sladdar används för spänningsmatningen 12V en sladd ger ut signal och använder lamdasondens hölje som jord.
Observera att jag inte är helt säker på siffror och hur sladdarna används.
Skriv svar