Nätdelsproblem
Nätdelsproblem
Tjipp.
Jag är i behov av att ha 115 VDC matning till ett projekt. Inga problem tänker ni, bara ta en trafo likrikta och glätta. Dock funkar inte detta för mig då det skulle ta upp alldeles för stor plats pluss att jag vill ha en väldigt stabil spänning så det får nog ta o vara reglerat på något sätt.
Jag har 3 kriterier vilka är:
115 VDC
1 A
måste vara så liten som möjligt
Jag har tittat på flera varianter av strömförsörjningar, min tanke ligger i att på att likrikta växelspänning och sen använda någon form av DC-DC omvandling, dock i all literatur jag hittat så är exemplerna på mycket lägre spänningar än vad jag behöver. Är det någon som har några uppslag till mig på litteratur eller förslag på kopplingar så att jag kan komma vidare?
Jag är i behov av att ha 115 VDC matning till ett projekt. Inga problem tänker ni, bara ta en trafo likrikta och glätta. Dock funkar inte detta för mig då det skulle ta upp alldeles för stor plats pluss att jag vill ha en väldigt stabil spänning så det får nog ta o vara reglerat på något sätt.
Jag har 3 kriterier vilka är:
115 VDC
1 A
måste vara så liten som möjligt
Jag har tittat på flera varianter av strömförsörjningar, min tanke ligger i att på att likrikta växelspänning och sen använda någon form av DC-DC omvandling, dock i all literatur jag hittat så är exemplerna på mycket lägre spänningar än vad jag behöver. Är det någon som har några uppslag till mig på litteratur eller förslag på kopplingar så att jag kan komma vidare?
En liten snabb googling och jag tyckte de första sidorna verkade innehålla en del intressant.
Sökning på buck converter design
Sökning på buck converter design
jo läst som en tok på diverse sidor där och även kört spicesimuleringar enligt dom på andra träffsidan. Dock har jag inte fått klarhet om det funkar att likrikta direkt från nätspänning. Vad alla dom sidor tar upp är att DC-DC konvertera en spänning som redan ligger mellan 12-40 Volt DC eller nått. DVS dom har transformerat ner och likriktat redan innan.
Nej, du vill inte använda dig av en buck converter om du inte redan har en trafo(som dock kan ha sekundärsida på 230 V). Googla istället på flyback eller forward converter. Det är nog de bästa, och mest lättillverkade isolerande dc-dc-omvandlarna som finns. Men det är inte helt trivialt att fixa till....
Lästips: AoE sidan 360 ...
Prova http://books.google.com/
med sökordet
"dc-dc conversion winfield hill"
Hill är stormästare inom elektronik, och dessutom en duktig skribent.
Prova http://books.google.com/
med sökordet
"dc-dc conversion winfield hill"
Hill är stormästare inom elektronik, och dessutom en duktig skribent.
TAck för svaren, nu börjar det likna något. Flyback converter verkar vara det jag är ute efter. Dock har jag lite funderingar kring den, nu försökt förstå vilken typ av transformator som används i flyback convertern, Hill kallar den för "Line powered switching supply" och beskriver den som liten o smidig jämfört med vanliga linjära transformatorer.
Alldrig hållit på med sådanna transformatorer och inte riktigt fått nått grepp om vad det är för någon?
Jag ska naturligtvis läsa vidare i ämnet och försöka göra lite simulationer, men om någon kan på rakt arm säga vad det är för typ av transformator så kanske min förståelse kommer snabbare
Alldrig hållit på med sådanna transformatorer och inte riktigt fått nått grepp om vad det är för någon?
Jag ska naturligtvis läsa vidare i ämnet och försöka göra lite simulationer, men om någon kan på rakt arm säga vad det är för typ av transformator så kanske min förståelse kommer snabbare

En flyback-transformator är egentligen kopplade induktanser. En modell av en flyback är en induktor parallellt med en ideal transformator. Energilagringen sker i induktorn då transistorn leder. När transistorn styps så transformeras back-emk:n till sekundärsidan och likriktas där.
Man kan även göra en flyback-omvandlare utan transformator och då kallas den för boost-omvandlare.
Man kan även göra en flyback-omvandlare utan transformator och då kallas den för boost-omvandlare.
Trafon i en sådan sak är lindad på ferritkärna och måste dels ha rätt induktans och dels klara aktuella strömmar utan att mättas. En flyback fungerar inte som en vanlig trafo, den lagrar istället upp energi medan switchen är till och avger den när den är från. Det är inte omsättningsförhållandet som bestämmer utspänningen, den kan bli i princip hur hög som helst.
Det som kallas för boost-converter heter även step-up och är i princip samma som en flyback. Skillnaden är att man bara har en lindning och att denna bara behöver ge skillnaden mellan inspänning och utspänning. Det är en fördel vid små omsättningsförhållanden. Med de effekter och omsättningsförhållande Du behöver så är den inte lämplig.
Leta efter National Semiconductor SimpleSwitcher, det är IC för just sådant här.
Trots namnet är det inte alldeles enkelt att få igång. Kretslayout och sådant är jätteviktigt. Läs datablad och applikationsnoter och var noggrann så kan det kanske fungera.
Vill Du ha det litet så finns det andra kretsar som använder riktigt höga switchfrekvenser, men det har jag ingen koll på alls. Vet bara att det är absolut ingenting för nybörjare.
Edit: Några hann före, jag belv avbruten medan jag skrev inlägget.
Edit2: Hur liten skall de egentlien vara? Det är svårt att säga om det är genomförbart utanatt veta hur stort detfår vara. Sedan är det inte bara kompone3nternas storlek som bestämmer hur stort det blir, utan även effektförlusterna som måste hanteras.
Det som kallas för boost-converter heter även step-up och är i princip samma som en flyback. Skillnaden är att man bara har en lindning och att denna bara behöver ge skillnaden mellan inspänning och utspänning. Det är en fördel vid små omsättningsförhållanden. Med de effekter och omsättningsförhållande Du behöver så är den inte lämplig.
Leta efter National Semiconductor SimpleSwitcher, det är IC för just sådant här.
Trots namnet är det inte alldeles enkelt att få igång. Kretslayout och sådant är jätteviktigt. Läs datablad och applikationsnoter och var noggrann så kan det kanske fungera.
Vill Du ha det litet så finns det andra kretsar som använder riktigt höga switchfrekvenser, men det har jag ingen koll på alls. Vet bara att det är absolut ingenting för nybörjare.
Edit: Några hann före, jag belv avbruten medan jag skrev inlägget.
Edit2: Hur liten skall de egentlien vara? Det är svårt att säga om det är genomförbart utanatt veta hur stort detfår vara. Sedan är det inte bara kompone3nternas storlek som bestämmer hur stort det blir, utan även effektförlusterna som måste hanteras.